Positieve resultaten voor Hema in derde kwartaal

Positieve resultaten voor Hema in derde kwartaal

Het Nederlandse Hema heeft in het derde kwartaal van 2015 enkele positieve resultaten kunnen neerzetten. Zo gingen onder andere zowel de netto-omzet als de vergelijkbare omzet de hoogte in ten opzichte van een jaar eerder.

"Tevreden over de omzetontwikkeling"

De netto-omzet steeg met 8 procent, van 271,1 miljoen euro naar 292,8 miljoen euro. Daarbij ging ook de vergelijkbare omzet met 5,2 procent omhoog. Een jaar eerder was er nog sprake van een daling van 6,8 procent op vergelijkbare basis, maar het is ondertussen al het derde kwartaal op rij dat de vergelijkbare omzet stijgt.


Dankzij die sterke prestaties ging het ook met de genormaliseerde EBITDA de juiste kant op. Die steeg van 22 miljoen euro naar 23,5 miljoen euro. Het is de eerste keer in drie jaar dat de genormaliseerde EBITDA stijgt.


"In het derde achtereenvolgende kwartaal is de like-for-like-omzet gestegen. In alle productcategorieën hebben we beter gepresteerd dan de markt en we hebben het aantal klantbezoeken en transacties verder weten te verhogen. We zijn tevreden over de omzetontwikkeling en de stijging van het genormaliseerde EBITDA", zegt CEO van Hema, Tjeerd Jegen.


Akkoord met VAB

Hema heeft daarnaast ook een overeenstemming weten te bereiken met de Nederlandse franchiseonderneming VAB. Daardoor wordt de arbitragezaak tussen beide partijen stopgezet. "We hebben nu kans gezien om verregaande afspraken te maken over onze samenwerking en vinden het van groot belang dat deze niet overschaduwd worden door discussies uit het verleden. We hebben elkaar kunnen vinden in het wederzijds belang om van HEMA een gezond en sterk bedrijf te maken", aldus Jegen.


Hema en zijn Nederlandse franchisenemers leefden al sinds 2009 voor een stuk met elkaar in onvrede. Op basis van het akkoord zal Hema de komende drie jaar een bedrag van 19 miljoen euro betalen aan de leden van VAB, inclusief rente en compensatie. De ruzie tussen de twee partijen draaide over de kosten die de franchisenemers aan het hoofdbedrijf moesten betalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top