Prijzen aan kassa voor het eerst sinds 1993 gedaald

Prijzen aan kassa voor het eerst sinds 1993 gedaald

Voor het eerst sinds 1993 dalen de prijzen aan de winkelkassa's, zegt handelsfederatie Comeos. Het voorbije kwartaal bedroeg de prijsdaling -0,75%: iets meer voor niet-voeding (-1,02%), iets minder voor voeding (-0,10%).

Winkelprijzen al sinds 1992 onder inflatie

De prijzen in de winkels blijven eigenlijk al sinds 1992 quasi structureel onder het niveau van de inflatie: al die tijd bleven de prijzen dus wel stijgen, maar minder snel dan de index. Het keerpunt kwam echter in maart: toen dook de "shopindex" van Comeos voor het eerst in het rood. "Dat betekent dat de prijzen nu al bijna een half jaar lang dalen. Dat is niet meer gebeurd sinds 1993. Alleen in 2009 flirtte de sector even met een deflatie", aldus Comeos.

 

Naar de verklaringen is het niet ver zoeken: de lage index en de harde concurrentiestrijd in de sector. "Het beschikbare inkomen van de Belg daalt met 0,3%, hoewel de spaarquota zeer hoog blijven – we schatten die op 14,8% voor 2014. De druk van de consumenten, die op zoek gaan naar de laagste prijzen, zorgt voor een hevige concurrentiestrijd in de handel. Dus dalen de prijzen aan de kassa."

 

"Ongezond veel druk op de marges"

Voor Comeos is dat alvast het sein om de alarmklok te luiden: "Er komt nu wel ongezond veel druk op de marges. De aankoopprijs van de handelaar is quasi ongewijzigd, en de kosten dalen niet – zoals de personeelskosten."

 

Bij het begin van de crisis, in 2008, leverde de sector al bijzonder zware inspanningen om de werking te rationaliseren en kosten te besparen. Daardoor hield de handel vrij goed stand in de crisisjaren, tot vorig jaar. Half maart liet Comeos nog weten dat in 2013 flink wat handelaars slechte zaken hadden gedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top