Pro-actief winkelpersoneel: minder showrooming | RetailDetail

Pro-actief winkelpersoneel: minder showrooming

Pro-actief winkelpersoneel: minder showrooming
Shutterstock

Maar liefst een kwart van de consumenten doet aan showroomen: shoppen in een fysieke winkel, maar bestellen bij een andere, online retailer. De remedie tegen deze kwaal? Pro-actiever winkelpersoneel, zegt een studie.

Prijs niet enige factor

Dat blijkt uit een recente studie onder Duitse en Amerikaanse consumenten. Prof. Dr. Peter Verhoef is namens de Rijksuniversiteit Groningen betrokken bij het onderzoek en sprak met RetailDetail over de kwestie. “We hebben de consumenten gevraagd of ze bij hun laatste aankoop aan showrooming hebben gedaan. 23 op de 100 consumenten antwoordden bevestigend. Waarom? Omdat ze verwachten dat ze online een betere deal kunnen krijgen, bijvoorbeeld door prijsvergelijkingssites te raadplegen. Prijs is dus een belangrijke factor, maar niet de enige.”

 

Volgens Verhoef speelt ook een rol of de consumenten op de winkelvloer tijdig worden geholpen. Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten eerder een winkel verlaten als ze niet geholpen worden. “In die zin stimuleren winkels dit gedrag”, aldus Verhoef.

 

“Als het winkelpersoneel zich pro-actiever opstelt en de klant ondersteunt in zijn oriëntatiefase, dan is de drempel voor de consument hoger om de bewuste winkel te verlaten en te gaan showroomen. Consumenten zien het als een quid pro quo: de winkel investeert tijd in hen en zij zijn eerder geneigd om iets terug te doen in de vorm van een aankoop.”

 

Vicieuze cirkel

De vraag is wel of de resultaten uit het onderzoek te vertalen zijn naar de Nederlandse of Belgische situatie. Volgens Verhoef zijn er wat betreft bovenstaande 'retailwetten' weinig tot geen culturele verschillen. De vraag is wel: gaan retailers nu massaal winkelpersoneel aannemen om de verloren omzet via showrooming terug te winnen? 

 

Verhoef stelt dat dit ook een kwestie is van formules. “Sommige retailers, zoals Media Markt, leggen de nadruk op merchandising en hebben relatief gezien weinig personeel op de winkelvloer. Andere retailers leggen meer de nadruk op expertise van hun personeel. In algemene zin is de trend juist naar minder personeel omdat de 'bricks'-omzet onder druk staat. Dan dreigt een vicieuze cirkel: minder personeel leidt tot meer showrooming en een lagere winkelomzet.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.