Procter & Gamble snoeit helft merken weg

Procter & Gamble snoeit helft merken weg

De Amerikaanse producent van consumentenproducten Procter & Gamble gaat zich concentreren op 70 à 80 kernmerken. De overige worden verkocht of stopgezet.

Kernmerken zorgen voor 95 procent winst

In de portefeuille van Procter & Gamble zitten vandaag merken als Ariel, Bonus, Dash, Lenor, Mr. Proper, Swiffer, Head & Shoulders, Pampers, Tampax, Tide, Always, Gilette en Vicks.

 

De kernmerken binnen het portfolio leveren Procter en Gamble echter al 90 procent de omzet en 95 procent van de winst op. De overige merken 5% à 10% staan dus maar voor een fractie van de verkopen en het resultaat.

 

Bedrijf wordt minder complex

Welke producten precies de deur uitmoeten, is nog niet bekend. “Het doel is de merken te houden die belangrijk zijn voor de consument”, zei topman A.G. Lafley. Al sluit hij niet uit dat belangrijke merken in sectoren die minder zwaar wegen voor het concern toch de deur uitgaan. In april verkocht het reeds het grootste deel van zijn tak dierenvoeding.

 

Verwacht wordt dat de rationalisering een tot twee jaar zal duren. Volgens Lafley moet ze ertoe leiden dat de onderneming minder complex wordt.

 

Bescheiden omzetgroei voor nieuw boekjaar

Procter & Gamble realiseerde tijdens zijn laatste boekjaar, dat op 31 juni 2014 afsloot, een omzet van 83,062 miljard dollar, omgerekend 62 miljard euro. Daarop verdiende het bedrijf een operationele winst van 15,288 miljard dollar (11,4 miljard euro).

 

Voor dit boekjaar 2014/2015 gaat het bedrijf uit van een stijging van het verkoopcijfer met een laag eencijferig percentage.

Tags: