Procter & Gamble snoeit helft merken weg

Procter & Gamble snoeit helft merken weg

De Amerikaanse producent van consumentenproducten Procter & Gamble gaat zich concentreren op 70 à 80 kernmerken. De overige worden verkocht of stopgezet.

Kernmerken zorgen voor 95 procent winst

In de portefeuille van Procter & Gamble zitten vandaag merken als Ariel, Bonus, Dash, Lenor, Mr. Proper, Swiffer, Head & Shoulders, Pampers, Tampax, Tide, Always, Gilette en Vicks.

 

De kernmerken binnen het portfolio leveren Procter en Gamble echter al 90 procent de omzet en 95 procent van de winst op. De overige merken 5% à 10% staan dus maar voor een fractie van de verkopen en het resultaat.

 

Bedrijf wordt minder complex

Welke producten precies de deur uitmoeten, is nog niet bekend. “Het doel is de merken te houden die belangrijk zijn voor de consument”, zei topman A.G. Lafley. Al sluit hij niet uit dat belangrijke merken in sectoren die minder zwaar wegen voor het concern toch de deur uitgaan. In april verkocht het reeds het grootste deel van zijn tak dierenvoeding.

 

Verwacht wordt dat de rationalisering een tot twee jaar zal duren. Volgens Lafley moet ze ertoe leiden dat de onderneming minder complex wordt.

 

Bescheiden omzetgroei voor nieuw boekjaar

Procter & Gamble realiseerde tijdens zijn laatste boekjaar, dat op 31 juni 2014 afsloot, een omzet van 83,062 miljard dollar, omgerekend 62 miljard euro. Daarop verdiende het bedrijf een operationele winst van 15,288 miljard dollar (11,4 miljard euro).

 

Voor dit boekjaar 2014/2015 gaat het bedrijf uit van een stijging van het verkoopcijfer met een laag eencijferig percentage.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top