Procter & Gamble snoeit helft merken weg | RetailDetail

Procter & Gamble snoeit helft merken weg

Procter & Gamble snoeit helft merken weg

De Amerikaanse producent van consumentenproducten Procter & Gamble gaat zich concentreren op 70 à 80 kernmerken. De overige worden verkocht of stopgezet.

Kernmerken zorgen voor 95 procent winst

In de portefeuille van Procter & Gamble zitten vandaag merken als Ariel, Bonus, Dash, Lenor, Mr. Proper, Swiffer, Head & Shoulders, Pampers, Tampax, Tide, Always, Gilette en Vicks.

 

De kernmerken binnen het portfolio leveren Procter en Gamble echter al 90 procent de omzet en 95 procent van de winst op. De overige merken 5% à 10% staan dus maar voor een fractie van de verkopen en het resultaat.

 

Bedrijf wordt minder complex

Welke producten precies de deur uitmoeten, is nog niet bekend. “Het doel is de merken te houden die belangrijk zijn voor de consument”, zei topman A.G. Lafley. Al sluit hij niet uit dat belangrijke merken in sectoren die minder zwaar wegen voor het concern toch de deur uitgaan. In april verkocht het reeds het grootste deel van zijn tak dierenvoeding.

 

Verwacht wordt dat de rationalisering een tot twee jaar zal duren. Volgens Lafley moet ze ertoe leiden dat de onderneming minder complex wordt.

 

Bescheiden omzetgroei voor nieuw boekjaar

Procter & Gamble realiseerde tijdens zijn laatste boekjaar, dat op 31 juni 2014 afsloot, een omzet van 83,062 miljard dollar, omgerekend 62 miljard euro. Daarop verdiende het bedrijf een operationele winst van 15,288 miljard dollar (11,4 miljard euro).

 

Voor dit boekjaar 2014/2015 gaat het bedrijf uit van een stijging van het verkoopcijfer met een laag eencijferig percentage.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.