Producent van winkelkarretjes Caddie maakt doorstart

Producent van winkelkarretjes Caddie maakt doorstart

Caddie, de Franse producent die zijn naam gaf aan de winkelkarretjes in onze supermarkten, is gered. De Parijse Handelsrechtbank heeft ingestemd met het overnameplan van voormalig algemeen directeur Stéphane Dedieu. Het bedrijf uit de Elzas kan nu een doorstart maken in afgeslankte vorm.

255 banen geschrapt

Caddie is gered, of toch voorlopig. Industrieel Stéphane Dedieu, lange tijd exportdirecteur van het bedrijf en van 2009 tot 2012 grote baas, mag van de rechter het bedrijf laten doorstarten. Volgens het aanvaarde businessplan blijven 128 van de 383 medewerkers aan de slag: 105 op de site van Drusenheim (Bas-Rhin) - waar alles in 1928 begon - en nog eens 23 in Oberhausbergen. Op 1 november neemt het bedrijf een nieuwe start; het management biedt werkzekerheid voor de komende twee jaar.

 

Caddie komt voor 65% in handen van Stéphane Dedieu. De rest wordt verdeeld tussen de Italiaan Bertoldi (25%), eigenaar van supermarktketen Orvea en sinds 1961 verdeler van Caddie, en het Duitse ShopBox (10%), gespecialiseerd in het reinigen en onderhouden van winkelkarretjes. De nieuwe eigenaars zijn ook opnieuw in het bezit van de merknaam Caddie, die tot voor kort toebehoorde aan Altia. Die groep had het Franse bedrijf in 2012 overgenomen maar stevent nu zelf af op een faillissement.

 

Focus volledig op retail

De overnemers pompen meteen ook 6 miljoen euro in Caddie "om het bedrijf opnieuw op te starten. Wij gaan daarbij focussen op de grootdistributie en de uitrusting van de winkels. De activiteit voor hotel- en ziekenhuiskarretjes wordt on hold gezet."

 

Dedieu & Co mikken voor volgend jaar op een omzet van om en bij de 17 miljoen euro, hetzij minder dan de helft van de 37 miljoen euro omzet uit 2013: "Het eerste doel is de klanten tevreden te stellen. Het is onze plicht om tijdig te leveren. De komende zes maanden worden cruciaal voor de toekomst van het bedrijf."

Tags: