Producent van winkelkarretjes Caddie maakt doorstart

Producent van winkelkarretjes Caddie maakt doorstart

Caddie, de Franse producent die zijn naam gaf aan de winkelkarretjes in onze supermarkten, is gered. De Parijse Handelsrechtbank heeft ingestemd met het overnameplan van voormalig algemeen directeur Stéphane Dedieu. Het bedrijf uit de Elzas kan nu een doorstart maken in afgeslankte vorm.

255 banen geschrapt

Caddie is gered, of toch voorlopig. Industrieel Stéphane Dedieu, lange tijd exportdirecteur van het bedrijf en van 2009 tot 2012 grote baas, mag van de rechter het bedrijf laten doorstarten. Volgens het aanvaarde businessplan blijven 128 van de 383 medewerkers aan de slag: 105 op de site van Drusenheim (Bas-Rhin) - waar alles in 1928 begon - en nog eens 23 in Oberhausbergen. Op 1 november neemt het bedrijf een nieuwe start; het management biedt werkzekerheid voor de komende twee jaar.

 

Caddie komt voor 65% in handen van Stéphane Dedieu. De rest wordt verdeeld tussen de Italiaan Bertoldi (25%), eigenaar van supermarktketen Orvea en sinds 1961 verdeler van Caddie, en het Duitse ShopBox (10%), gespecialiseerd in het reinigen en onderhouden van winkelkarretjes. De nieuwe eigenaars zijn ook opnieuw in het bezit van de merknaam Caddie, die tot voor kort toebehoorde aan Altia. Die groep had het Franse bedrijf in 2012 overgenomen maar stevent nu zelf af op een faillissement.

 

Focus volledig op retail

De overnemers pompen meteen ook 6 miljoen euro in Caddie "om het bedrijf opnieuw op te starten. Wij gaan daarbij focussen op de grootdistributie en de uitrusting van de winkels. De activiteit voor hotel- en ziekenhuiskarretjes wordt on hold gezet."

 

Dedieu & Co mikken voor volgend jaar op een omzet van om en bij de 17 miljoen euro, hetzij minder dan de helft van de 37 miljoen euro omzet uit 2013: "Het eerste doel is de klanten tevreden te stellen. Het is onze plicht om tijdig te leveren. De komende zes maanden worden cruciaal voor de toekomst van het bedrijf."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top