Producent van winkelkarretjes Caddie maakt doorstart | RetailDetail

Producent van winkelkarretjes Caddie maakt doorstart

Producent van winkelkarretjes Caddie maakt doorstart

Caddie, de Franse producent die zijn naam gaf aan de winkelkarretjes in onze supermarkten, is gered. De Parijse Handelsrechtbank heeft ingestemd met het overnameplan van voormalig algemeen directeur Stéphane Dedieu. Het bedrijf uit de Elzas kan nu een doorstart maken in afgeslankte vorm.

255 banen geschrapt

Caddie is gered, of toch voorlopig. Industrieel Stéphane Dedieu, lange tijd exportdirecteur van het bedrijf en van 2009 tot 2012 grote baas, mag van de rechter het bedrijf laten doorstarten. Volgens het aanvaarde businessplan blijven 128 van de 383 medewerkers aan de slag: 105 op de site van Drusenheim (Bas-Rhin) - waar alles in 1928 begon - en nog eens 23 in Oberhausbergen. Op 1 november neemt het bedrijf een nieuwe start; het management biedt werkzekerheid voor de komende twee jaar.

 

Caddie komt voor 65% in handen van Stéphane Dedieu. De rest wordt verdeeld tussen de Italiaan Bertoldi (25%), eigenaar van supermarktketen Orvea en sinds 1961 verdeler van Caddie, en het Duitse ShopBox (10%), gespecialiseerd in het reinigen en onderhouden van winkelkarretjes. De nieuwe eigenaars zijn ook opnieuw in het bezit van de merknaam Caddie, die tot voor kort toebehoorde aan Altia. Die groep had het Franse bedrijf in 2012 overgenomen maar stevent nu zelf af op een faillissement.

 

Focus volledig op retail

De overnemers pompen meteen ook 6 miljoen euro in Caddie "om het bedrijf opnieuw op te starten. Wij gaan daarbij focussen op de grootdistributie en de uitrusting van de winkels. De activiteit voor hotel- en ziekenhuiskarretjes wordt on hold gezet."

 

Dedieu & Co mikken voor volgend jaar op een omzet van om en bij de 17 miljoen euro, hetzij minder dan de helft van de 37 miljoen euro omzet uit 2013: "Het eerste doel is de klanten tevreden te stellen. Het is onze plicht om tijdig te leveren. De komende zes maanden worden cruciaal voor de toekomst van het bedrijf."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.