Producent van winkelkarretjes Caddie maakt doorstart

Producent van winkelkarretjes Caddie maakt doorstart

Caddie, de Franse producent die zijn naam gaf aan de winkelkarretjes in onze supermarkten, is gered. De Parijse Handelsrechtbank heeft ingestemd met het overnameplan van voormalig algemeen directeur Stéphane Dedieu. Het bedrijf uit de Elzas kan nu een doorstart maken in afgeslankte vorm.

255 banen geschrapt

Caddie is gered, of toch voorlopig. Industrieel Stéphane Dedieu, lange tijd exportdirecteur van het bedrijf en van 2009 tot 2012 grote baas, mag van de rechter het bedrijf laten doorstarten. Volgens het aanvaarde businessplan blijven 128 van de 383 medewerkers aan de slag: 105 op de site van Drusenheim (Bas-Rhin) - waar alles in 1928 begon - en nog eens 23 in Oberhausbergen. Op 1 november neemt het bedrijf een nieuwe start; het management biedt werkzekerheid voor de komende twee jaar.

 

Caddie komt voor 65% in handen van Stéphane Dedieu. De rest wordt verdeeld tussen de Italiaan Bertoldi (25%), eigenaar van supermarktketen Orvea en sinds 1961 verdeler van Caddie, en het Duitse ShopBox (10%), gespecialiseerd in het reinigen en onderhouden van winkelkarretjes. De nieuwe eigenaars zijn ook opnieuw in het bezit van de merknaam Caddie, die tot voor kort toebehoorde aan Altia. Die groep had het Franse bedrijf in 2012 overgenomen maar stevent nu zelf af op een faillissement.

 

Focus volledig op retail

De overnemers pompen meteen ook 6 miljoen euro in Caddie "om het bedrijf opnieuw op te starten. Wij gaan daarbij focussen op de grootdistributie en de uitrusting van de winkels. De activiteit voor hotel- en ziekenhuiskarretjes wordt on hold gezet."

 

Dedieu & Co mikken voor volgend jaar op een omzet van om en bij de 17 miljoen euro, hetzij minder dan de helft van de 37 miljoen euro omzet uit 2013: "Het eerste doel is de klanten tevreden te stellen. Het is onze plicht om tijdig te leveren. De komende zes maanden worden cruciaal voor de toekomst van het bedrijf."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top