Q&A: "Beperkt aantal retailers klaar voor de toekomst"

Q&A: "Beperkt aantal retailers klaar voor de toekomst"

Slechts een beperkt aantal retailers is echt toekomstbestendig, maar de meerderheid van de winkelketens gaat een onzekere toekomst tegemoet: ze zijn niet onderscheidend genoeg en spelen onvoldoende in op het veranderende koopgedrag van hun klanten.

Drie factoren bepalen overlevingskansen

Drie factoren zijn bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer, meent Q&A Research & Consultancy: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffiek te genereren en een goed online profiel. Het bureau deed daarvoor een online onderzoek bij ruim 3.000 Belgische consumenten, die de mogelijkheid kregen om zich over bijna 100 retailers uit te spreken. Voorts zijn hun websites in kaart gebracht.

 

De uitkomst van dat onderzoek oogt voor het grootste deel niet positief: slechts een beperkt aantal retailers weet de klanten echt te binden. Voor bijna 65% van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hen doen. Vooral Eldi, Leen Bakker en WE kampen met dat probleem. Bij supermarkten is de loyaliteit het grootst onder klanten van Colruyt.

 

Amper 13% van de retailers is in staat om zijn klanten echt blij te maken: Ici Paris XL en Yves Rocher slagen er het best in. Voor 16% van de retailers geldt echter dat hun klanten de winkel zonder een glimlach verlaten. Proxy Delhaize en Telenet maken hun klanten het minst blij, concludeert Q&A.

 

Een op de drie heeft nog geen webshop

Hoewel een goeie webshop heel belangrijk is voor de overlevingskansen, verkoopt bijna 30% van de retailers in België nog steeds niet online: Q&A verwijst daarvoor expliciet naar Action, Aveve, Lidl, Pimkie, Wibra, Tom & Co, Ikea en Intratuin. Voor sommige retailers geldt dat dit logisch is aangezien het niet bij hun verdienmodel past, nochtans is een webshop voor de meeste retailers essentieel voor het omzetbehoud.

 

Met de drie voorwaarden samen komt Q&A tot een top-tien van retailers die het meest toekomstbestendig zijn: Ici Paris XL, Colruyt, Decathlon, Standaard Boekhandel, Yves Rocher, Delhaize, Aveve, Hans Anders, Ikea en Tom & Co.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top