Q&A: "Beperkt aantal retailers klaar voor de toekomst"

Q&A: "Beperkt aantal retailers klaar voor de toekomst"

Slechts een beperkt aantal retailers is echt toekomstbestendig, maar de meerderheid van de winkelketens gaat een onzekere toekomst tegemoet: ze zijn niet onderscheidend genoeg en spelen onvoldoende in op het veranderende koopgedrag van hun klanten.

Drie factoren bepalen overlevingskansen

Drie factoren zijn bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer, meent Q&A Research & Consultancy: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffiek te genereren en een goed online profiel. Het bureau deed daarvoor een online onderzoek bij ruim 3.000 Belgische consumenten, die de mogelijkheid kregen om zich over bijna 100 retailers uit te spreken. Voorts zijn hun websites in kaart gebracht.

 

De uitkomst van dat onderzoek oogt voor het grootste deel niet positief: slechts een beperkt aantal retailers weet de klanten echt te binden. Voor bijna 65% van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hen doen. Vooral Eldi, Leen Bakker en WE kampen met dat probleem. Bij supermarkten is de loyaliteit het grootst onder klanten van Colruyt.

 

Amper 13% van de retailers is in staat om zijn klanten echt blij te maken: Ici Paris XL en Yves Rocher slagen er het best in. Voor 16% van de retailers geldt echter dat hun klanten de winkel zonder een glimlach verlaten. Proxy Delhaize en Telenet maken hun klanten het minst blij, concludeert Q&A.

 

Een op de drie heeft nog geen webshop

Hoewel een goeie webshop heel belangrijk is voor de overlevingskansen, verkoopt bijna 30% van de retailers in België nog steeds niet online: Q&A verwijst daarvoor expliciet naar Action, Aveve, Lidl, Pimkie, Wibra, Tom & Co, Ikea en Intratuin. Voor sommige retailers geldt dat dit logisch is aangezien het niet bij hun verdienmodel past, nochtans is een webshop voor de meeste retailers essentieel voor het omzetbehoud.

 

Met de drie voorwaarden samen komt Q&A tot een top-tien van retailers die het meest toekomstbestendig zijn: Ici Paris XL, Colruyt, Decathlon, Standaard Boekhandel, Yves Rocher, Delhaize, Aveve, Hans Anders, Ikea en Tom & Co.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top