Q&A: "Beperkt aantal retailers klaar voor de toekomst" | RetailDetail

Q&A: "Beperkt aantal retailers klaar voor de toekomst"

Q&A: "Beperkt aantal retailers klaar voor de toekomst"

Slechts een beperkt aantal retailers is echt toekomstbestendig, maar de meerderheid van de winkelketens gaat een onzekere toekomst tegemoet: ze zijn niet onderscheidend genoeg en spelen onvoldoende in op het veranderende koopgedrag van hun klanten.

Drie factoren bepalen overlevingskansen

Drie factoren zijn bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer, meent Q&A Research & Consultancy: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffiek te genereren en een goed online profiel. Het bureau deed daarvoor een online onderzoek bij ruim 3.000 Belgische consumenten, die de mogelijkheid kregen om zich over bijna 100 retailers uit te spreken. Voorts zijn hun websites in kaart gebracht.

 

De uitkomst van dat onderzoek oogt voor het grootste deel niet positief: slechts een beperkt aantal retailers weet de klanten echt te binden. Voor bijna 65% van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hen doen. Vooral Eldi, Leen Bakker en WE kampen met dat probleem. Bij supermarkten is de loyaliteit het grootst onder klanten van Colruyt.

 

Amper 13% van de retailers is in staat om zijn klanten echt blij te maken: Ici Paris XL en Yves Rocher slagen er het best in. Voor 16% van de retailers geldt echter dat hun klanten de winkel zonder een glimlach verlaten. Proxy Delhaize en Telenet maken hun klanten het minst blij, concludeert Q&A.

 

Een op de drie heeft nog geen webshop

Hoewel een goeie webshop heel belangrijk is voor de overlevingskansen, verkoopt bijna 30% van de retailers in België nog steeds niet online: Q&A verwijst daarvoor expliciet naar Action, Aveve, Lidl, Pimkie, Wibra, Tom & Co, Ikea en Intratuin. Voor sommige retailers geldt dat dit logisch is aangezien het niet bij hun verdienmodel past, nochtans is een webshop voor de meeste retailers essentieel voor het omzetbehoud.

 

Met de drie voorwaarden samen komt Q&A tot een top-tien van retailers die het meest toekomstbestendig zijn: Ici Paris XL, Colruyt, Decathlon, Standaard Boekhandel, Yves Rocher, Delhaize, Aveve, Hans Anders, Ikea en Tom & Co.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.