Q&A: "Beperkt aantal retailers klaar voor de toekomst"

Q&A: "Beperkt aantal retailers klaar voor de toekomst"

Slechts een beperkt aantal retailers is echt toekomstbestendig, maar de meerderheid van de winkelketens gaat een onzekere toekomst tegemoet: ze zijn niet onderscheidend genoeg en spelen onvoldoende in op het veranderende koopgedrag van hun klanten.

Drie factoren bepalen overlevingskansen

Drie factoren zijn bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer, meent Q&A Research & Consultancy: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffiek te genereren en een goed online profiel. Het bureau deed daarvoor een online onderzoek bij ruim 3.000 Belgische consumenten, die de mogelijkheid kregen om zich over bijna 100 retailers uit te spreken. Voorts zijn hun websites in kaart gebracht.

 

De uitkomst van dat onderzoek oogt voor het grootste deel niet positief: slechts een beperkt aantal retailers weet de klanten echt te binden. Voor bijna 65% van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hen doen. Vooral Eldi, Leen Bakker en WE kampen met dat probleem. Bij supermarkten is de loyaliteit het grootst onder klanten van Colruyt.

 

Amper 13% van de retailers is in staat om zijn klanten echt blij te maken: Ici Paris XL en Yves Rocher slagen er het best in. Voor 16% van de retailers geldt echter dat hun klanten de winkel zonder een glimlach verlaten. Proxy Delhaize en Telenet maken hun klanten het minst blij, concludeert Q&A.

 

Een op de drie heeft nog geen webshop

Hoewel een goeie webshop heel belangrijk is voor de overlevingskansen, verkoopt bijna 30% van de retailers in België nog steeds niet online: Q&A verwijst daarvoor expliciet naar Action, Aveve, Lidl, Pimkie, Wibra, Tom & Co, Ikea en Intratuin. Voor sommige retailers geldt dat dit logisch is aangezien het niet bij hun verdienmodel past, nochtans is een webshop voor de meeste retailers essentieel voor het omzetbehoud.

 

Met de drie voorwaarden samen komt Q&A tot een top-tien van retailers die het meest toekomstbestendig zijn: Ici Paris XL, Colruyt, Decathlon, Standaard Boekhandel, Yves Rocher, Delhaize, Aveve, Hans Anders, Ikea en Tom & Co.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top