RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rachid Lamrabat: “Etnomarketing staat vandaag vast op de agenda”

icon
Algemeen2 december, 2016

Twee jaar geleden introduceerde Rachid Lamrabat op de RetailDetail Day etnomarketing in België. Vandaag heeft de marketingspecialist etnomarketing op de kaart gezet en heeft hij zijn eerste boek uit. Waarover hoor je op de RetailDetail Night.

Het is twee jaar geleden dat je op de RetailDetail Day was. Wat is er ondertussen allemaal gebeurd?

R.L.: “Het zijn twee bewogen jaren geweest. Ik was al vijf jaar bezig met etnomarketing, maar die eerste drie jaren was het vooral zaak om de markt en data te analyseren. We hebben heel veel onderzoek gedaan – en dat doen we nog steeds – naar de consument, maar ook naar de bedrijven: welke vragen zij eventueel zouden kunnen hebben, hoe we hen zouden kunnen helpen, …

 

Elke klant, elke vraag is anders. We hebben al die vragendaarom eerst vooral gecapteerd. Je kan namelijk echt niet met knip- en plak-oplossingen werken in etnomarketing, er is niet zomaar een pasklaar antwoord voorhanden. Integendeel: als etnomarketeers moeten we elke keer echt luisteren en zoeken. 

 

Als bedrijf kan je dus ook niet opeens je producten niet zomaar gaan afzetten in die markt, ook al ben je overtuigd dat de multiculturele consument er iets aan heeft. Twee jaar geleden is het zo dan ook in een stroomversnelling geraakt, toen is de markt echt in beweging gekomen. Etnomarketing staat ondertussen vast op de agenda in veel bedrijven.”

 

Twee jaar etnomarketing, twee jaar ook je marketingbureau Tiqah. Voor welke beweging heeft dat gezorgd?

R.L.: “We zijn als bureau volwassen geworden. Daardoor groeit ook etnomarketing uit zijn kinderschoenen. Vandaag hebben we onze succesformule gevonden, met sterke processen en modellen. Zo werken we nu ook samen met WHY5Research (het onderzoeksbureau van Jan Callebaut) voor marktonderzoek, want er is heel veel vraag naar data.

 

Tiqah is een strategisch communicatiebureau, en bij strategie moet je altijd vertrekken vanuit research. Dan volgt het uitwerken van een strategie en de derde stap is implementatie. Het implementeren moeten wij nog zelf doen om perfecte ROI te garanderen. 

 

Dat zijn dingen die we gaandeweg hebben moeten leren. We hebben ook fouten gemaakt: soms zijn we bijvoorbeeld niet assertief genoeg geweest. Maar ondertussen hebben we toch ook al drie internationale klanten, die Europees actief zijn. Ook op internationaal niveau hebben we heel veel respect gekregen voor gedane campagnes met die multinationals.”

 

Je hebt pas ook je eerste eigen boek, met als titel Etnomarketing, uitgebracht. Wat is je bedoeling met het boek?

R.L.: “Met het boek wil ik in de eerste plaats een kader schetsen. Etnomarketing is nog relatief nieuw, dus het is belangrijk om op tijd het speelveld te bepalen. Het is een vertrekpunt, voor ons en voor etnomarketing als domein. Vooral omdat wij alles heel ethisch aanpakken en met een zuiver hart werken, met de oprechte bedoeling om de communicatie tussen de bedrijven en de consumenten te verbeteren. Het zou erg jammer zijn als er vanuit opportunisme of met de verkeerde bedoelingen misbruik gemaakt zou worden van de naam etnomarketing. 

 

Bovendien wil ik met het boek ook capteren wat er de afgelopen jaren gezegd is. Op hogescholen en universiteiten mogen we heel regelmatig cursussen geven aan studenten, en ik wou die studenten ook een boek kunnen meegeven. En natuurlijk zullen ook marketers en ceo’s er enorm veel aan hebben. Ik heb al van een aantal retailers reacties gekregen, maar ik kijk uit naar de verdere feedback van lezers. Ook op het Europese boek dat uitkomt, want er wordt ook een internationale versie gepubliceerd.”

 

Heb je nog tips voor retailers en merken?

R.L.: “Zomaar met tips strooien of met het vingertje zwaaien dat het beter moet, doe ik liever niet. Ik weet hoe moeilijk het, zeker in België, is. We hebben een complex land! Ik weet hoe de chaos is ontstaan, ik ken ook de uitvluchten. België scoort bijvoorbeeld slecht in statistieken rond diversiteit in de tewerkstelling. Ik weet hoe dat zo is gegroeid, dat schets ik onder andere ook in het boek.

 

Etnomarketing is ook iets dat moet rijpen, moet groeien in een organisatie. Het is echt iets strategisch, en strategie hoort ook achter de schermen. Daarom doe ik ook niet aan namedropping, onze klanten mogen communiceren wanneer zij daar klaar voor zijn. Ik ga er niet voor hen mee uitpakken.

 

Maar één ding is wel zeker: etno en alles daar rond is echt de toekomst. Het is ook absoluut globaal aan het worden, niet enkel iets lokaal. Onlangs was ik in Dubai en het is frappant om te zien hoe zij in de Emiraten de wereldleider willen worden in alles voor moslimconsumptie. Zij willen op dat vlak alles controleren, over de hele wereld. Als bedrijven hier niet snel op reageren, palmen de Arabische Emiraten de hele markt in. Daarom: ‘think local, act global’.” 

 

 

Schrijf je nog snel in voor het voorprogramma Game Changers op de RetailDetail Night op 8 december en ontvang er gratis Rachid Lamrabats gloednieuwe boek Etnomarketing bij! Klik hier om in te schrijven. Opgelet: laatste plaatsen!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN