RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Events
  • Geografie Nederland
  • Personen Frank Quix
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Railzz: “Amsterdam is hét laboratorium van de Europese retail”

icon
Algemeen21 oktober, 2025

Voor tal van retailers, van Gymshark tot NIO, is Amsterdam de allereerste locatie in Europa. “Er wordt heel veel getest. Sommige dingen werken en worden uitgerold, andere verdwijnen even snel. Dat maakt Amsterdam juist boeiend – je ziet retail in volle evolutie”, vertelt Frank Quix over de aankomende Railzz-retailtour.

Unieke winkeldichtheid

Amsterdam heeft een bijzonder hoge dichtheid aan vernieuwende winkelconcepten. RetailDetail en retailexpert Frank Quix organiseren daarom een tweedaagse retailtour naar de Nederlandse hoofdstad, vol winkelbezoeken, bedrijfstours en blikken achter de schermen. “Het wordt aanpoten. We gaan ongelooflijk veel bezoeken op korte tijd”, lacht Quix.

De selectie van winkels toont een brede dwarsdoorsnede van de Nederlandse non-foodretail. “We bezoeken onder meer NIO House, het Chinese automerk dat in Amsterdam zijn grootste experience store ter wereld heeft, en ook bij Omoda, LabFresh en Waterdrop krijgen we toelichtingen. We gaan zelfs langs bij Pon Bike, de grootste fietsenproducent van Nederland. Die laatste heeft een flagshipstore waar alle merken, van Gazelle tot Urban Arrow, samenkomen.”

“We hebben exclusieve rondleidingen kunnen regelen bij onder meer Rituals en HEMA,” vertelt Frank Quix. “Bij HEMA krijgen we uitleg in het innovatie-lab, waar nieuwe concepten en producten worden ontwikkeld. En bij Rituals neemt de directeur formule en format ons mee naar het House of Rituals in het centrum.”

“Transactionele en attractionele winkels”

Amsterdam onderscheidt zich volgens Quix door zijn compacte stadscentrum en zijn hoge dichtheid aan vernieuwende winkelconcepten. “Alles ligt dicht bij elkaar. Ook zijn de panden vaak kleiner en moet men creatiever omgaan met ruimte. Daardoor ontstaan heel innovatieve formats. Bovendien testen veel internationale merken hier hun Europese concepten: Uniqlo, Waterdrop, Gymshark – allemaal openden ze eerst in Amsterdam.”                                                             

De rode draad in de tour? “We willen laten zien dat fysieke retail springlevend is, maar in verschillende vormen,” legt Quix uit. “Je ziet zowel transactionele winkels, die draaien om verkoop, als attractionele winkels, die vooral beleving bieden. We laten een aantal winkels zien die puur op merkbeleving draaien, waarbij je je afvraagt: hoe verdienen ze hier geld? Niet, maar dat is ook niet de bedoeling. Sommige winkels zijn puur ontworpen om gedeeld te worden op Instagram of TikTok.”

Deelnemers krijgen ook strategische inzichten mee. “Bij Rituals vertelt de directeur hoe nieuwe ideeën ontstaan in hun innovatielab en hoe ze beslissen welke concepten wereldwijd worden uitgerold. En bij HEMA horen we hoe ze hun nieuwe winkelconcepten hebben opgebouwd. Zo zie je heel concreet hoe merken van idee naar uitvoering gaan.”

Innovatie hoeft niet duur te zijn

De tour bestrijkt uiteenlopende sectoren: mode, muziek, cosmetica, auto’s, en zelfs doe-het-zelf. “We starten met een korte introductie over de Nederlandse markt,” zegt Quix. “Belangrijk, want Amsterdam is niet representatief voor heel Nederland. Daarna trekken we de stad in, deels te voet en met het openbaar vervoer – net zoals de Amsterdammers zelf. We steken zelfs het IJ over met het pontje.”

Wat moeten deelnemers vooral meenemen naar huis? “Inspiratie,” zegt Quix beslist. “Ik wil tonen dat innovatie niet altijd veel geld hoeft te kosten. Soms gaat het om slimme, kleine ingrepen die je meteen kunt toepassen in je eigen winkel. Denk aan hoe je klanten inspireert, hoe je beleving toevoegt, of hoe je storytelling inzet.”

“We willen mensen inspireren met dingen die ze meteen mee naar huis kunnen nemen. Als deelnemers na twee dagen met één of twee concrete ideeën terugkeren die hun werk veranderen, dan is onze missie geslaagd.”

Deelnemen?

De Railzz Retail Tour Amsterdam is een tweedaagse, volledig verzorgde ervaring met overnachting in een centraal gelegen hotel in de hoofdstad.

Data:

  • 18 en 19 november 2025 (volzet)
  • 9 en 10 december 2025
  • 14 en 15 januari 2026
Klik hier voor meer informatie en inschrijvingen
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN