Regering schrapt subsidie OIVO

Regering schrapt subsidie OIVO

De federale overheid gaat de subsidiekraan voor het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) vanaf volgend jaar dichtdraaien. De instelling verliest dus haar resterende 1,2 miljoen euro. De partnerorganisaties reageren ontgoocheld.

OIVO betaalt rekening voor schandalen

Het OIVO is een stichting van openbaar nut die in 1975 werd opgericht met als doel de consumenten te informeren over hun rechten en plichten en om hen te vertegenwoordigen in allerlei commissies.

 

De jongste jaren kwam het OIVO echter in een schandaalsfeer terecht. Een aantal zogenaamde onderzoeken van de instelling bestonden immers deels uit teksten die op het internet werden verzameld. Ook werden vragen gesteld over belangenvermenging. Zo bracht het OIVO een energieleverancier in beeld, waar de bestuurders van het OIVO de dienst uitmaakten.

 

Toenmalig minister van Economie Johan Vande Lanotte dreigde daarop het OIVO te ontbinden. Zover kwam het echter niet, maar de rol van de instelling werd wel herzien. Voortaan zou ze nog enkel ondersteuning verlenen aan een aantal partnerorganisaties zoals de consumentenorganisatie Test-Aankoop, de Familiebond, de mutualiteiten, de vakbonden en de FOD Economische Zaken. De subsidies werden daarop van 1,75 miljoen euro teruggeschroefd naar 1,2 miljoen euro.

 

De regering-Michel gaat echter verder dan het voorstel van Vande Lanotte en schrapt de subsidies voor het OIVO volledig. De partnerorganisaties reageren ontgoocheld, omdat ze niet betrokken werden bij de besluitvorming.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top