Regering schrapt subsidie OIVO

Regering schrapt subsidie OIVO

De federale overheid gaat de subsidiekraan voor het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) vanaf volgend jaar dichtdraaien. De instelling verliest dus haar resterende 1,2 miljoen euro. De partnerorganisaties reageren ontgoocheld.

OIVO betaalt rekening voor schandalen

Het OIVO is een stichting van openbaar nut die in 1975 werd opgericht met als doel de consumenten te informeren over hun rechten en plichten en om hen te vertegenwoordigen in allerlei commissies.

 

De jongste jaren kwam het OIVO echter in een schandaalsfeer terecht. Een aantal zogenaamde onderzoeken van de instelling bestonden immers deels uit teksten die op het internet werden verzameld. Ook werden vragen gesteld over belangenvermenging. Zo bracht het OIVO een energieleverancier in beeld, waar de bestuurders van het OIVO de dienst uitmaakten.

 

Toenmalig minister van Economie Johan Vande Lanotte dreigde daarop het OIVO te ontbinden. Zover kwam het echter niet, maar de rol van de instelling werd wel herzien. Voortaan zou ze nog enkel ondersteuning verlenen aan een aantal partnerorganisaties zoals de consumentenorganisatie Test-Aankoop, de Familiebond, de mutualiteiten, de vakbonden en de FOD Economische Zaken. De subsidies werden daarop van 1,75 miljoen euro teruggeschroefd naar 1,2 miljoen euro.

 

De regering-Michel gaat echter verder dan het voorstel van Vande Lanotte en schrapt de subsidies voor het OIVO volledig. De partnerorganisaties reageren ontgoocheld, omdat ze niet betrokken werden bij de besluitvorming.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top