Regering schrapt subsidie OIVO

Regering schrapt subsidie OIVO

De federale overheid gaat de subsidiekraan voor het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) vanaf volgend jaar dichtdraaien. De instelling verliest dus haar resterende 1,2 miljoen euro. De partnerorganisaties reageren ontgoocheld.

OIVO betaalt rekening voor schandalen

Het OIVO is een stichting van openbaar nut die in 1975 werd opgericht met als doel de consumenten te informeren over hun rechten en plichten en om hen te vertegenwoordigen in allerlei commissies.

 

De jongste jaren kwam het OIVO echter in een schandaalsfeer terecht. Een aantal zogenaamde onderzoeken van de instelling bestonden immers deels uit teksten die op het internet werden verzameld. Ook werden vragen gesteld over belangenvermenging. Zo bracht het OIVO een energieleverancier in beeld, waar de bestuurders van het OIVO de dienst uitmaakten.

 

Toenmalig minister van Economie Johan Vande Lanotte dreigde daarop het OIVO te ontbinden. Zover kwam het echter niet, maar de rol van de instelling werd wel herzien. Voortaan zou ze nog enkel ondersteuning verlenen aan een aantal partnerorganisaties zoals de consumentenorganisatie Test-Aankoop, de Familiebond, de mutualiteiten, de vakbonden en de FOD Economische Zaken. De subsidies werden daarop van 1,75 miljoen euro teruggeschroefd naar 1,2 miljoen euro.

 

De regering-Michel gaat echter verder dan het voorstel van Vande Lanotte en schrapt de subsidies voor het OIVO volledig. De partnerorganisaties reageren ontgoocheld, omdat ze niet betrokken werden bij de besluitvorming.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top