Reguliere winkels zien omzet dalen door terreurdreiging

Reguliere winkels zien omzet dalen door terreurdreiging

Terwijl de webshops garen lijken te spinnen bij het verhoogde terreuralarm in ons land, krijgen de reguliere winkels rake klappen. In Brussel in de eerste plaats, maar ook elders in het land.

"Hoe verder van Brussel, hoe beperkter de schade"

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 118 webshops en omnichannelwinkels blijkt dat hun omzet sinds de aanslagen in Parijs met bijna een vijfde (17% om precies te zijn) is gestegen.

 

De zelfstandigenorganisatie hield ook een gelijkaardige rondvraag bij 223 reguliere winkels uit heel het land. Dat de Brusselse handel de zwaarste klappen krijgt, met een omzetverlies van 35 tot 40%, zal niemand verbazen. Maar ook elders in het land zit de angst er bij de consument blijkbaar in. In grotere steden zoals Gent en Antwerpen bedraagt het omzetverlies respectievelijk 11 en 17%. Enkel in Limburg en West-Vlaanderen bleef de omzet zo goed als stabiel. "Hoe verder van Brussel af, hoe beter de schade meevalt", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Periodes als deze, hoe onaangenaam ook, vormen nogmaals een argument voor de kleinhandel om de digitale trein niet te missen", aldus nog Mattheeuws. In afwachting blijven de handelaars niet bij de pakken zitten: "Sommige slimme ondernemers lanceren nu een ronde om de producten bij de klant te brengen of breiden een bestaande ronde uit. Slim gezien."

 

Weekendje "terreurniveau 4" kost handelaars 2.750 euro

Inmiddels probeert ondernemersorganisatie Unizo, die gisteren de bevolking nog opriep om in Brussel te komen winkelen of op restaurant te gaan, de schade te becijferen voor de Brusselse handel en horeca. Bijna één op de vijf zaken sloot de deuren en gemiddeld bedroeg de economische schade tijdens de eerste drie dagen van "terreurniveau 4" zo'n 2.750 euro per winkel. In de 19 gemeenten van het Brussels Gewest zijn er 6.879 horecazaken en 10.345 winkels gevestigd.

 

Hoeveel het verhoogde terreurniveau de hele economie kost, is nog niet bekend. Economieminister Kris Peeters (CD&V) heeft de FOD Economie alvast gevraagd om de schade in kaar te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top