Reguliere winkels zien omzet dalen door terreurdreiging

Reguliere winkels zien omzet dalen door terreurdreiging

Terwijl de webshops garen lijken te spinnen bij het verhoogde terreuralarm in ons land, krijgen de reguliere winkels rake klappen. In Brussel in de eerste plaats, maar ook elders in het land.

"Hoe verder van Brussel, hoe beperkter de schade"

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 118 webshops en omnichannelwinkels blijkt dat hun omzet sinds de aanslagen in Parijs met bijna een vijfde (17% om precies te zijn) is gestegen.

 

De zelfstandigenorganisatie hield ook een gelijkaardige rondvraag bij 223 reguliere winkels uit heel het land. Dat de Brusselse handel de zwaarste klappen krijgt, met een omzetverlies van 35 tot 40%, zal niemand verbazen. Maar ook elders in het land zit de angst er bij de consument blijkbaar in. In grotere steden zoals Gent en Antwerpen bedraagt het omzetverlies respectievelijk 11 en 17%. Enkel in Limburg en West-Vlaanderen bleef de omzet zo goed als stabiel. "Hoe verder van Brussel af, hoe beter de schade meevalt", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Periodes als deze, hoe onaangenaam ook, vormen nogmaals een argument voor de kleinhandel om de digitale trein niet te missen", aldus nog Mattheeuws. In afwachting blijven de handelaars niet bij de pakken zitten: "Sommige slimme ondernemers lanceren nu een ronde om de producten bij de klant te brengen of breiden een bestaande ronde uit. Slim gezien."

 

Weekendje "terreurniveau 4" kost handelaars 2.750 euro

Inmiddels probeert ondernemersorganisatie Unizo, die gisteren de bevolking nog opriep om in Brussel te komen winkelen of op restaurant te gaan, de schade te becijferen voor de Brusselse handel en horeca. Bijna één op de vijf zaken sloot de deuren en gemiddeld bedroeg de economische schade tijdens de eerste drie dagen van "terreurniveau 4" zo'n 2.750 euro per winkel. In de 19 gemeenten van het Brussels Gewest zijn er 6.879 horecazaken en 10.345 winkels gevestigd.

 

Hoeveel het verhoogde terreurniveau de hele economie kost, is nog niet bekend. Economieminister Kris Peeters (CD&V) heeft de FOD Economie alvast gevraagd om de schade in kaar te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top