Reguliere winkels zien omzet dalen door terreurdreiging | RetailDetail

Reguliere winkels zien omzet dalen door terreurdreiging

Reguliere winkels zien omzet dalen door terreurdreiging

Terwijl de webshops garen lijken te spinnen bij het verhoogde terreuralarm in ons land, krijgen de reguliere winkels rake klappen. In Brussel in de eerste plaats, maar ook elders in het land.

"Hoe verder van Brussel, hoe beperkter de schade"

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 118 webshops en omnichannelwinkels blijkt dat hun omzet sinds de aanslagen in Parijs met bijna een vijfde (17% om precies te zijn) is gestegen.

 

De zelfstandigenorganisatie hield ook een gelijkaardige rondvraag bij 223 reguliere winkels uit heel het land. Dat de Brusselse handel de zwaarste klappen krijgt, met een omzetverlies van 35 tot 40%, zal niemand verbazen. Maar ook elders in het land zit de angst er bij de consument blijkbaar in. In grotere steden zoals Gent en Antwerpen bedraagt het omzetverlies respectievelijk 11 en 17%. Enkel in Limburg en West-Vlaanderen bleef de omzet zo goed als stabiel. "Hoe verder van Brussel af, hoe beter de schade meevalt", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Periodes als deze, hoe onaangenaam ook, vormen nogmaals een argument voor de kleinhandel om de digitale trein niet te missen", aldus nog Mattheeuws. In afwachting blijven de handelaars niet bij de pakken zitten: "Sommige slimme ondernemers lanceren nu een ronde om de producten bij de klant te brengen of breiden een bestaande ronde uit. Slim gezien."

 

Weekendje "terreurniveau 4" kost handelaars 2.750 euro

Inmiddels probeert ondernemersorganisatie Unizo, die gisteren de bevolking nog opriep om in Brussel te komen winkelen of op restaurant te gaan, de schade te becijferen voor de Brusselse handel en horeca. Bijna één op de vijf zaken sloot de deuren en gemiddeld bedroeg de economische schade tijdens de eerste drie dagen van "terreurniveau 4" zo'n 2.750 euro per winkel. In de 19 gemeenten van het Brussels Gewest zijn er 6.879 horecazaken en 10.345 winkels gevestigd.

 

Hoeveel het verhoogde terreurniveau de hele economie kost, is nog niet bekend. Economieminister Kris Peeters (CD&V) heeft de FOD Economie alvast gevraagd om de schade in kaar te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.