Retail op luchthavens moet het hebben van impulsaankopen | RetailDetail

Retail op luchthavens moet het hebben van impulsaankopen

Retail op luchthavens moet het hebben van impulsaankopen

Om meer dan een graantje mee te pikken van het stijgende aantal vliegtuigreizigers, openen meer en meer retailers een winkel in luchthavens. Zinvol of niet? Een nieuw rapport suggereert alvast van wel.

Niet enkel interessant voor 'taxfree'-winkels

"Retailers bedenken strategieën om hun aanwezigheid op luchthavens uit te breiden en zo maximaal de mogelijkheden te benutten van het groeiende luchtverkeer en toerisme", zo staat te lezen in Global Travellers' Airport Retail Trends 2014–2015, een nieuw rapport van Conlumino.

 

Het rapport heeft daarbij eveneens oog voor de zogeheten 'duty paid retail' (en dus niet enkel voor de 'taxfree'-winkels voorbij de douane), en stelt vast dat 'mensen op luchthavens nu eenmaal flink wat tijd hebben om te shoppen en ook bereid blijken om daar zowel tijd als geld voor uit te trekken. Zo kende de Britse retailer WHSmith een sterke groei dankzij het stijgende aantal bezoekers van luchthavens, terwijl de verkoop in de winkelstraten erop achteruitging."

 

De conclusie van het rapport, waarvoor meer dan 700 mensen werden bevraagd, is dan ook duidelijk: "Luchthavens zijn een belangrijk kanaal voor retailers om hun merken in de kijker te plaatsen bij het groeiende leger van internationale reizigers."

 

Enkele in het oog springende vaststellingen

• Het gros van de consumenten (zo'n 65%) brengt hooguit een kwartier door in een winkel op de luchthaven, wat toch betekent dat ruim één op de drie er wel eens langer dan 15 minuten verblijft.

• Een overgrote meerderheid van de respondenten had de voorbije zes maanden zo'n 5% van zijn shoppingbudget uitgegeven in luchthavenwinkels.

• 48% van de respondenten gaf toe dat driekwart van hun aankopen op luchthavens impulsief was.

• 77% van de kopers schuift kledij en schoeisel naar voren als de Nr.1-impulsaankoop.

• De meeste consumenten denken bij 'luchthavenwinkels' meteen aan parfum, cosmetica en lichaamsverzorging

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.