Retail op luchthavens moet het hebben van impulsaankopen

Retail op luchthavens moet het hebben van impulsaankopen

Om meer dan een graantje mee te pikken van het stijgende aantal vliegtuigreizigers, openen meer en meer retailers een winkel in luchthavens. Zinvol of niet? Een nieuw rapport suggereert alvast van wel.

Niet enkel interessant voor 'taxfree'-winkels

"Retailers bedenken strategieën om hun aanwezigheid op luchthavens uit te breiden en zo maximaal de mogelijkheden te benutten van het groeiende luchtverkeer en toerisme", zo staat te lezen in Global Travellers' Airport Retail Trends 2014–2015, een nieuw rapport van Conlumino.

 

Het rapport heeft daarbij eveneens oog voor de zogeheten 'duty paid retail' (en dus niet enkel voor de 'taxfree'-winkels voorbij de douane), en stelt vast dat 'mensen op luchthavens nu eenmaal flink wat tijd hebben om te shoppen en ook bereid blijken om daar zowel tijd als geld voor uit te trekken. Zo kende de Britse retailer WHSmith een sterke groei dankzij het stijgende aantal bezoekers van luchthavens, terwijl de verkoop in de winkelstraten erop achteruitging."

 

De conclusie van het rapport, waarvoor meer dan 700 mensen werden bevraagd, is dan ook duidelijk: "Luchthavens zijn een belangrijk kanaal voor retailers om hun merken in de kijker te plaatsen bij het groeiende leger van internationale reizigers."

 

Enkele in het oog springende vaststellingen

• Het gros van de consumenten (zo'n 65%) brengt hooguit een kwartier door in een winkel op de luchthaven, wat toch betekent dat ruim één op de drie er wel eens langer dan 15 minuten verblijft.

• Een overgrote meerderheid van de respondenten had de voorbije zes maanden zo'n 5% van zijn shoppingbudget uitgegeven in luchthavenwinkels.

• 48% van de respondenten gaf toe dat driekwart van hun aankopen op luchthavens impulsief was.

• 77% van de kopers schuift kledij en schoeisel naar voren als de Nr.1-impulsaankoop.

• De meeste consumenten denken bij 'luchthavenwinkels' meteen aan parfum, cosmetica en lichaamsverzorging

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

Back to top