Retail op luchthavens moet het hebben van impulsaankopen

Retail op luchthavens moet het hebben van impulsaankopen

Om meer dan een graantje mee te pikken van het stijgende aantal vliegtuigreizigers, openen meer en meer retailers een winkel in luchthavens. Zinvol of niet? Een nieuw rapport suggereert alvast van wel.

Niet enkel interessant voor 'taxfree'-winkels

"Retailers bedenken strategieën om hun aanwezigheid op luchthavens uit te breiden en zo maximaal de mogelijkheden te benutten van het groeiende luchtverkeer en toerisme", zo staat te lezen in Global Travellers' Airport Retail Trends 2014–2015, een nieuw rapport van Conlumino.

 

Het rapport heeft daarbij eveneens oog voor de zogeheten 'duty paid retail' (en dus niet enkel voor de 'taxfree'-winkels voorbij de douane), en stelt vast dat 'mensen op luchthavens nu eenmaal flink wat tijd hebben om te shoppen en ook bereid blijken om daar zowel tijd als geld voor uit te trekken. Zo kende de Britse retailer WHSmith een sterke groei dankzij het stijgende aantal bezoekers van luchthavens, terwijl de verkoop in de winkelstraten erop achteruitging."

 

De conclusie van het rapport, waarvoor meer dan 700 mensen werden bevraagd, is dan ook duidelijk: "Luchthavens zijn een belangrijk kanaal voor retailers om hun merken in de kijker te plaatsen bij het groeiende leger van internationale reizigers."

 

Enkele in het oog springende vaststellingen

• Het gros van de consumenten (zo'n 65%) brengt hooguit een kwartier door in een winkel op de luchthaven, wat toch betekent dat ruim één op de drie er wel eens langer dan 15 minuten verblijft.

• Een overgrote meerderheid van de respondenten had de voorbije zes maanden zo'n 5% van zijn shoppingbudget uitgegeven in luchthavenwinkels.

• 48% van de respondenten gaf toe dat driekwart van hun aankopen op luchthavens impulsief was.

• 77% van de kopers schuift kledij en schoeisel naar voren als de Nr.1-impulsaankoop.

• De meeste consumenten denken bij 'luchthavenwinkels' meteen aan parfum, cosmetica en lichaamsverzorging

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top