Retail op luchthavens moet het hebben van impulsaankopen | RetailDetail

Retail op luchthavens moet het hebben van impulsaankopen

Retail op luchthavens moet het hebben van impulsaankopen

Om meer dan een graantje mee te pikken van het stijgende aantal vliegtuigreizigers, openen meer en meer retailers een winkel in luchthavens. Zinvol of niet? Een nieuw rapport suggereert alvast van wel.

Niet enkel interessant voor 'taxfree'-winkels

"Retailers bedenken strategieën om hun aanwezigheid op luchthavens uit te breiden en zo maximaal de mogelijkheden te benutten van het groeiende luchtverkeer en toerisme", zo staat te lezen in Global Travellers' Airport Retail Trends 2014–2015, een nieuw rapport van Conlumino.

 

Het rapport heeft daarbij eveneens oog voor de zogeheten 'duty paid retail' (en dus niet enkel voor de 'taxfree'-winkels voorbij de douane), en stelt vast dat 'mensen op luchthavens nu eenmaal flink wat tijd hebben om te shoppen en ook bereid blijken om daar zowel tijd als geld voor uit te trekken. Zo kende de Britse retailer WHSmith een sterke groei dankzij het stijgende aantal bezoekers van luchthavens, terwijl de verkoop in de winkelstraten erop achteruitging."

 

De conclusie van het rapport, waarvoor meer dan 700 mensen werden bevraagd, is dan ook duidelijk: "Luchthavens zijn een belangrijk kanaal voor retailers om hun merken in de kijker te plaatsen bij het groeiende leger van internationale reizigers."

 

Enkele in het oog springende vaststellingen

• Het gros van de consumenten (zo'n 65%) brengt hooguit een kwartier door in een winkel op de luchthaven, wat toch betekent dat ruim één op de drie er wel eens langer dan 15 minuten verblijft.

• Een overgrote meerderheid van de respondenten had de voorbije zes maanden zo'n 5% van zijn shoppingbudget uitgegeven in luchthavenwinkels.

• 48% van de respondenten gaf toe dat driekwart van hun aankopen op luchthavens impulsief was.

• 77% van de kopers schuift kledij en schoeisel naar voren als de Nr.1-impulsaankoop.

• De meeste consumenten denken bij 'luchthavenwinkels' meteen aan parfum, cosmetica en lichaamsverzorging

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.