RetailDetail Day 2015: Genoeg geanalyseerd dat de wereld is veranderd, tijd voor actie! | RetailDetail

RetailDetail Day 2015: Genoeg geanalyseerd dat de wereld is veranderd, tijd voor actie!

RetailDetail Day 2015: Genoeg geanalyseerd dat de wereld is veranderd, tijd voor actie!

Genoeg geanalyseerd dat de wereld is veranderd, tijd nu voor actie! Zo luidt de slogan van de RetailDetail Day op 24 september, het congres waarop RetailDetail en Gino Van Ossel de winnaars in deze ‘brave new world’ voor u samenbrengen.

E-commerce slechts één van de veranderingen

Onder de noemer 'Transforming Retail' gaat RetailDetail op 24 september in Mechelen samen met u op zoek naar hoe retailers zich vandaag met het oog op morgen aanpassen aan de gewijzigde wereld. Zij vatten de koe bij de hoorns en bewandelen nieuwe paden.


“De retail is – zoals zoveel andere sectoren – volop in verandering. Ondertussen zijn we ons daar allemaal van bewust. We zijn echter vaak geneigd meteen naar de digitalisering en met name naar de opkomst van e-commerce te wijzen, maar dat is slechts één van de aspecten van die verandering,” legt Gino Van Ossel uit, docent retailmarketing aan de Vlerick Business School.


Op de RetailDetail Day worden daarom alle verschillende aspecten in beeld gebracht, telkens geïllustreerd met concrete cases. “We beginnen met e-commerce – omdat deze natuurlijk toch een hele belangrijke blijft – en gaan dan verder over op vernieuwing in de marketingmix, gevolgd door een sterk voorbeeld van fundamentele innovatie. Tot slot eindigen we met de fysieke winkel en met het belang van retaildesign, om het contrast mooi aan te duiden en te tonen dat aan het einde van de rit ook de winkel essentieel blijft.”


Kipling presenteert wereldprimeur op RetailDetail Day

Paul Nijhof opent het congres als absolute autoriteit op het vlak van e-commerce. Gino Van Ossel: “In Nederland is zijn naam bekender dan bij ons, maar Nijhof is de man die Wehkamp van een klassiek postorderbedrijf heeft omgeturnd tot één van de leidende e-commercebedrijven van Nederland. Hetzelfde deed hij bij 3 Suisses voor Otto Group en nog steeds is hij erg actief op het terrein.”


Hopelijk kan iedereen er van bij de start bij zijn op 24 september, hoopt Van Ossel, want “Nijhofs verhaal is er één van een zeer radicale turnaround en zal echt de moeite zijn.” Zijn presentatie wordt bovendien gevolgd door een heuse wereldprimeur: de mensen van accessoiremerk Kipling doen voor het eerst hun volledig vernieuwde communicatiestrategie uit de doeken.


“Merken via klassieke media marketen is niet meer evident, zagen ze ook bij Kipling. Als je je klanten wil bereiken, moet je vandaag nieuwe strategieën en kanalen aanboren, zoals social media en content marketing”, ziet Gino Van Ossel. De derde invalshoek op de RetailDetail Day is daarom die van de marketing en communicatie, met als cases Kipling en Starmeal.


Innoveren kan je leren

Innoveren kan je leren, dat is de centrale boodschap van de RetailDetail Day 2015. Die boodschap zal Frank Quix van Q&A research & consultancy nog kracht bijzetten door uit te leggen wat innovatie nu eigenlijk betekent in de retailwereld. Een sterk voorbeeld is alvast dat van Leapp, een absolute nieuwkomer op de markt die net een fikse kapitaalverhoging achter de rug heeft om nog sneller te kunnen groeien.


Ook de Belgische uitrol van Leapp is pas opgeschaald. “Het is zo’n voorbeeld van hoe snel het vandaag kan gaan in retail: Leapp is als verkoper van tweedehands Apple-producten een nieuw verhaal dat uit het niets opduikt en meteen heel snel en heel krachtig de Benelux verovert. Nu al ambiëren ze binnen de twee jaar nationale aanwezigheid in België.”

 

Het thema ‘transforming retail’ is met andere woorden breed opgevat, maar wel steeds vanuit een strategisch en marketing-oogpunt. In dat kader eindigt de RetailDetail Day ook met de winkel: hoe past de winkel in het hele plaatje? De fysieke winkel dient in die veranderde wereld immers voor meer dan verkoop, het moet een zeer strategische invulling krijgen.


“De wijze waarop we winkeltje spelen is veranderd”, besluit Gino Van Ossel. “Maar toch heeft de winkel nog een erg grote rol te spelen. We moeten immers ook weer ‘back to basics’ in een digitale wereld, en Ruud Belmans van retaildesignbureau Pinkeye zal uitleggen hoe dat concreet mogelijk is.”

 

Wil je er zelf bij zijn op de RetailDetail Day 2015 met als thema 'Transforming Retail'? Schrijf je dan nog snel in via retaildetail.be/events.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.