RetailDetail Day 2015: Genoeg geanalyseerd dat de wereld is veranderd, tijd voor actie!

RetailDetail Day 2015: Genoeg geanalyseerd dat de wereld is veranderd, tijd voor actie!

Genoeg geanalyseerd dat de wereld is veranderd, tijd nu voor actie! Zo luidt de slogan van de RetailDetail Day op 24 september, het congres waarop RetailDetail en Gino Van Ossel de winnaars in deze ‘brave new world’ voor u samenbrengen.

E-commerce slechts één van de veranderingen

Onder de noemer 'Transforming Retail' gaat RetailDetail op 24 september in Mechelen samen met u op zoek naar hoe retailers zich vandaag met het oog op morgen aanpassen aan de gewijzigde wereld. Zij vatten de koe bij de hoorns en bewandelen nieuwe paden.


“De retail is – zoals zoveel andere sectoren – volop in verandering. Ondertussen zijn we ons daar allemaal van bewust. We zijn echter vaak geneigd meteen naar de digitalisering en met name naar de opkomst van e-commerce te wijzen, maar dat is slechts één van de aspecten van die verandering,” legt Gino Van Ossel uit, docent retailmarketing aan de Vlerick Business School.


Op de RetailDetail Day worden daarom alle verschillende aspecten in beeld gebracht, telkens geïllustreerd met concrete cases. “We beginnen met e-commerce – omdat deze natuurlijk toch een hele belangrijke blijft – en gaan dan verder over op vernieuwing in de marketingmix, gevolgd door een sterk voorbeeld van fundamentele innovatie. Tot slot eindigen we met de fysieke winkel en met het belang van retaildesign, om het contrast mooi aan te duiden en te tonen dat aan het einde van de rit ook de winkel essentieel blijft.”


Kipling presenteert wereldprimeur op RetailDetail Day

Paul Nijhof opent het congres als absolute autoriteit op het vlak van e-commerce. Gino Van Ossel: “In Nederland is zijn naam bekender dan bij ons, maar Nijhof is de man die Wehkamp van een klassiek postorderbedrijf heeft omgeturnd tot één van de leidende e-commercebedrijven van Nederland. Hetzelfde deed hij bij 3 Suisses voor Otto Group en nog steeds is hij erg actief op het terrein.”


Hopelijk kan iedereen er van bij de start bij zijn op 24 september, hoopt Van Ossel, want “Nijhofs verhaal is er één van een zeer radicale turnaround en zal echt de moeite zijn.” Zijn presentatie wordt bovendien gevolgd door een heuse wereldprimeur: de mensen van accessoiremerk Kipling doen voor het eerst hun volledig vernieuwde communicatiestrategie uit de doeken.


“Merken via klassieke media marketen is niet meer evident, zagen ze ook bij Kipling. Als je je klanten wil bereiken, moet je vandaag nieuwe strategieën en kanalen aanboren, zoals social media en content marketing”, ziet Gino Van Ossel. De derde invalshoek op de RetailDetail Day is daarom die van de marketing en communicatie, met als cases Kipling en Starmeal.


Innoveren kan je leren

Innoveren kan je leren, dat is de centrale boodschap van de RetailDetail Day 2015. Die boodschap zal Frank Quix van Q&A research & consultancy nog kracht bijzetten door uit te leggen wat innovatie nu eigenlijk betekent in de retailwereld. Een sterk voorbeeld is alvast dat van Leapp, een absolute nieuwkomer op de markt die net een fikse kapitaalverhoging achter de rug heeft om nog sneller te kunnen groeien.


Ook de Belgische uitrol van Leapp is pas opgeschaald. “Het is zo’n voorbeeld van hoe snel het vandaag kan gaan in retail: Leapp is als verkoper van tweedehands Apple-producten een nieuw verhaal dat uit het niets opduikt en meteen heel snel en heel krachtig de Benelux verovert. Nu al ambiëren ze binnen de twee jaar nationale aanwezigheid in België.”

 

Het thema ‘transforming retail’ is met andere woorden breed opgevat, maar wel steeds vanuit een strategisch en marketing-oogpunt. In dat kader eindigt de RetailDetail Day ook met de winkel: hoe past de winkel in het hele plaatje? De fysieke winkel dient in die veranderde wereld immers voor meer dan verkoop, het moet een zeer strategische invulling krijgen.


“De wijze waarop we winkeltje spelen is veranderd”, besluit Gino Van Ossel. “Maar toch heeft de winkel nog een erg grote rol te spelen. We moeten immers ook weer ‘back to basics’ in een digitale wereld, en Ruud Belmans van retaildesignbureau Pinkeye zal uitleggen hoe dat concreet mogelijk is.”

 

Wil je er zelf bij zijn op de RetailDetail Day 2015 met als thema 'Transforming Retail'? Schrijf je dan nog snel in via retaildetail.be/events.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top