RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kjell Bries
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Omnichannel Congress focust op pragmatisme

icon
Algemeen7 januari, 2019

Hoe je als retailer de stap zet van ‘omnichannel’ naar ‘optichannel’? Dat hoor je op 31 januari van ervaringsdeskundigen als Alibaba, CASA, Miinto, SafeShops, bpost, deversbox.be en niet in het minst van retailexpert Gino Van Ossel.

 

De juiste keuzes maken

RetailDetail peilt elk jaar naar de heersende trends in e-commerce en digitalisering tijdens een evenement waar retailers hun ‘best practices’ delen met het publiek. Het thema van het RetailDetail Omnichannel Congress 2019 is niet toevallig ‘Van Omnichannel naar Optichannel’. We verwijzen hiermee naar het nieuwste boek van retailprofessor Gino Van Ossel: ‘Retail. De digitale hysterie voorbij’. Daarin pleit de auteur voor een pragmatische aanpak in het tijdperk van de digitalisering. Het komt erop aan de juiste keuzes te maken en de slimme balans te vinden tussen concurrentiekracht, klantgerichtheid en winstgevendheid.

 

Dat is ook precies wat de sprekers op het evenement komen illustreren. Neem interieurketen CASA bijvoorbeeld: in 2017 lanceerde de retailer zijn ‘20.20’-strategie. De ingrediënten? Een inspirerend winkelconcept gekoppeld aan een echte omnichannelbenadering met een nieuwe webshop, een click&collect-service en een bezorgdienst voor huis- en tuinmeubelen. Over de eerste resultaten leren we meer van Lucie Neyt, manager digitale communicatie.

 

Alibaba hoeft geen introductie meer, zou je denken, maar de Chinese internetgigant is vandaag veel meer dan een goedkope webshop voor elektro en gadgets. Het concern brengt Europese merken ook naar Azië en biedt kleine en middelgrote bedrijven uit de Benelux dan ook mooie opportuniteiten. China is immers een enorme markt waar de koopkracht bovendien nog steeds sterk groeit. Hoe je concreet de stap naar het Oosten kan zetten, vernemen we van business development manager Annemarie Zondervan.

 

Digitale durver

En kent u Miinto al? Het Deense modeplatform met Europese ambities slaat de brug tussen fysieke winkels en onlineshoppers en wil zelfstandige modeboetieks begeleiden in hun digitale avonturen. Het bedrijf sluit daartoe partnerships met merken en multimerkenboetieks, vanuit de overtuiging dat mode nog altijd in de fysieke winkels wordt gemaakt. Bestseller-eigenaar Anders Holch Povlsen is de belangrijkste investeerder. CEO Konrad A. Kierklo en Benelux-directeur Marc Kooiman komen de Benelux-aanpak illustreren.

 

Of wat te denken van de Versbox? Slager Henk De Vlieger uit Mariakerke won de ‘Digitale Durver’ award voor zijn digitale innovatie in vers voedsel. DeVersbox.be stelt klanten in staat om hun bestellingen (vlees, vis, …) online te plaatsen, te betalen en op te halen wanneer het hen uitkomt, in een afhaalkoelkast geïnstalleerd bij de lokale slager of visverkoper. Een concept dat nu snel uitbreiding kent.

 

Zesde Omnichannel Award

Aan het eind van de dag reikt RetailDetail bovendien al voor de zesde maal de Omnichannel Award uit. De genomineerden worden binnenkort bekend gemaakt en het publiek krijgt het laatste woord. Eerdere winnaars waren JBC (2018), Juttu (2017), Decathlon (2016), Schoenen Torfs (2015) en A.S. Adventure (2014).

 

Kortom, voldoende redenen om deze editie van het RetailDetail Omnichannel Congress niet te missen. Het evenement vindt plaats op 31 januari in UGC Mechelen. Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN