Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen | RetailDetail

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen
Shutterstock.com

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.


Zorgwekkende trend

Consumenten kunnen vrij makkelijk online op zoek gaan naar de laagste prijs voor een product en het over de Europese landsgrenzen bestellen. Maar voor handelaars geldt dat in de praktijk niet. In veel productcategorieën stoten ze op territoriale leveringsbeperkingen, opgelegd door de betrokken fabrikanten. Dat blijkt uit een recente Benelux-studie. 77% van de ondervraagde detailhandelaren zegt dat inkoopbeperkingen leiden tot hogere verkoopprijzen; 67% voelt zich beperkt in de mogelijkheid om klanten het volledige assortiment aan te bieden dat de merken elders verkopen.
 

“Zo zijn er concrete cases bekend van producten die op Nederlandse consumentenwebsites goedkoper worden aangeboden dan de prijs waaraan Belgische handelaars ze moeten inkopen", verduidelijkt Mien Gillis van Unizo Retail. Volgens EuroCommerce, dat de Europese retailsector vertegenwoordigt, gaat het om een verontrustende trend. “Het contrast tussen fabrikanten die de voordelen van de interne markt ten volle benutten voor zichzelf maar ze beperken voor detailhandelaren, kost consumenten elke dag miljoenen euro's”, zegt directeur-generaal Christian Verschueren. Hij verwijst in dit verband onder andere naar een onderzoek van de Europese Commissie naar mogelijk machtsmisbruik door AB InBev. Minister Kris Peeters heeft al aangekondigd dat hij het probleem op de Europese agenda wil zetten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.