Samsung en MasterCard lanceren concurrent van Apple Pay in Europa | RetailDetail

Samsung en MasterCard lanceren concurrent van Apple Pay in Europa

Samsung en MasterCard lanceren concurrent van Apple Pay in Europa

Samsung gaat zijn betaalsysteem Samsung Pay, dat het samen met MasterCard heeft ontwikkeld, ook in Europa lanceren. Via dat systeem kunnen consumenten eenvoudig mobiele betalingen uitvoeren met hun Samsung-smartphone.

30 miljoen locaties

De dienst moet bruikbaar zijn op meer dan 30 miljoen betaallocaties in heel de wereld, veel meer dan andere betaalsystemen. Dat komt omdat Samsung niet enkel gebruik maakt van NFC, waarmee de meeste contacloze betaalservices werken, maar ook van Magnetic Secure Transmission.

 

Die technologie zorgt er voor dat een smartphone een magnetisch veld genereert, dat een magneetstrip van een kaart nabootst. Samsung Pay werkt daardoor zowel met nieuwe als met oudere betaalterminals. Om de veiligheid te garanderen worden de gegevens enkel op de telefoon opgeslagen. Bij elke betaling wordt dan een token aangemaakt, die wordt doorgestuurd naar de terminal.

 

Samsung Pay werd in maart van dit jaar aangekondigd en had samen met de nieuwe Samsung Galaxy S6 gelanceerd moeten worden, maar die introductie werd al flink uitgesteld. Nu zou de dienst later deze zomer in de Verenigde Staten en Korea gelanceerd worden, voor Europese gebruikers van MasterCard zal ze in een nog latere fase beschikbaar worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.