Sint loopt kerstman voor de voeten

Sint loopt kerstman voor de voeten

De Sint snoept de kerstman klandizie af, leert een analyse van ING: door de commerciële kindervriend geven Belgen en Nederlanders met Kerst veel minder uit dan tal van andere Europeanen.

Belg geeft 190 euro uit met Kerstmis

Volgens de ING International Survey wil de gemiddelde Belg met Kerst 190 euro uitgeven. Dat is aanzienlijk minder dan de 440 euro die de Brit veil heeft of de 300 euro die de Fransman en de Luxemburger bereid zijn te spenderen. Meer nog: zelfs Spanjaarden geven meer uit voor hun kerstcadeaus.

 

ING wijt het lagere bedrag in België aan de Sint: de kindervriend is immers drie weken eerder op het appel is dan de kerstman. Volgens een poll van ING zullen 32% van de Belgen een bedrag tussen 50 en 100 euro aan de Sint spenderen, bij 9% is dat zelfs meer.

 

De geplande Sinterklaasuitgaven zijn trouwens verrassend stabiel doorheen de voorbije jaren. Het percentage van zij die tussen 50 en 100 euro wensen uit te geven is in drie jaar is gestegen met 6 procentpunten. Het bedrag waarmee ouders en grootouders hun kinderen wensen te verwennen, lijkt weinig verband te hebben met het consumentenvertrouwen, dat in de voorbije drie jaar sterk fluctueerde, aldus ING.

 

In Nederland is de situatie trouwens nog extremer: Nederlanders plannen met Kerst slechts 25 euro te besteden. Zij vieren de Sint dan weer veel uitgebreider. Sinterklaas is er een echt familiefeest is, niet enkel een kinderfeest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

11/01/2018

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

Back to top