Sint loopt kerstman voor de voeten | RetailDetail

Sint loopt kerstman voor de voeten

Sint loopt kerstman voor de voeten

De Sint snoept de kerstman klandizie af, leert een analyse van ING: door de commerciële kindervriend geven Belgen en Nederlanders met Kerst veel minder uit dan tal van andere Europeanen.

Belg geeft 190 euro uit met Kerstmis

Volgens de ING International Survey wil de gemiddelde Belg met Kerst 190 euro uitgeven. Dat is aanzienlijk minder dan de 440 euro die de Brit veil heeft of de 300 euro die de Fransman en de Luxemburger bereid zijn te spenderen. Meer nog: zelfs Spanjaarden geven meer uit voor hun kerstcadeaus.

 

ING wijt het lagere bedrag in België aan de Sint: de kindervriend is immers drie weken eerder op het appel is dan de kerstman. Volgens een poll van ING zullen 32% van de Belgen een bedrag tussen 50 en 100 euro aan de Sint spenderen, bij 9% is dat zelfs meer.

 

De geplande Sinterklaasuitgaven zijn trouwens verrassend stabiel doorheen de voorbije jaren. Het percentage van zij die tussen 50 en 100 euro wensen uit te geven is in drie jaar is gestegen met 6 procentpunten. Het bedrag waarmee ouders en grootouders hun kinderen wensen te verwennen, lijkt weinig verband te hebben met het consumentenvertrouwen, dat in de voorbije drie jaar sterk fluctueerde, aldus ING.

 

In Nederland is de situatie trouwens nog extremer: Nederlanders plannen met Kerst slechts 25 euro te besteden. Zij vieren de Sint dan weer veel uitgebreider. Sinterklaas is er een echt familiefeest is, niet enkel een kinderfeest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.