Sint loopt kerstman voor de voeten

Sint loopt kerstman voor de voeten

De Sint snoept de kerstman klandizie af, leert een analyse van ING: door de commerciële kindervriend geven Belgen en Nederlanders met Kerst veel minder uit dan tal van andere Europeanen.

Belg geeft 190 euro uit met Kerstmis

Volgens de ING International Survey wil de gemiddelde Belg met Kerst 190 euro uitgeven. Dat is aanzienlijk minder dan de 440 euro die de Brit veil heeft of de 300 euro die de Fransman en de Luxemburger bereid zijn te spenderen. Meer nog: zelfs Spanjaarden geven meer uit voor hun kerstcadeaus.

 

ING wijt het lagere bedrag in België aan de Sint: de kindervriend is immers drie weken eerder op het appel is dan de kerstman. Volgens een poll van ING zullen 32% van de Belgen een bedrag tussen 50 en 100 euro aan de Sint spenderen, bij 9% is dat zelfs meer.

 

De geplande Sinterklaasuitgaven zijn trouwens verrassend stabiel doorheen de voorbije jaren. Het percentage van zij die tussen 50 en 100 euro wensen uit te geven is in drie jaar is gestegen met 6 procentpunten. Het bedrag waarmee ouders en grootouders hun kinderen wensen te verwennen, lijkt weinig verband te hebben met het consumentenvertrouwen, dat in de voorbije drie jaar sterk fluctueerde, aldus ING.

 

In Nederland is de situatie trouwens nog extremer: Nederlanders plannen met Kerst slechts 25 euro te besteden. Zij vieren de Sint dan weer veel uitgebreider. Sinterklaas is er een echt familiefeest is, niet enkel een kinderfeest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top