Solden van start met status quo | RetailDetail

Solden van start met status quo

Solden van start met status quo

Door het slechte weer van zaterdag zijn de solden traag op gang gekomen: pas in de namiddag trotseerden veel klanten de regenbuien. Uiteindelijk waren de resultaten ongeveer gelijk aan die van vorig jaar.

Koppelverkoop slecht voor solden

De handelaars konden dan wel profiteren van het feit dat de eerste soldendag op een zaterdag viel, toch waren de resultaten niet beter dan in 2014. Zo waren er om 15u30 ongeveer 2,5 miljoen elektronische betalingen bij Worldline, 8 procent minder dan vorig jaar.

 

Een eerste opvallende trend bij het begin van de solden, is dat klanten meer stuks kopen in dezelfde winkel en dus minder verschillende winkels bezoeken. Ook de koppelverkoop in december doet de aantrek van de solden dalen: veel consumenten hebben dan al een deel van hun aankopen gedaan.

 

Handelaars hadden al te maken met een teleurstellende winterverkoop, omwille van het zachte weer. Er werd voor ongeveer negen procent minder verkocht op het einde van het jaar dan in 2013.

 

Drukte in Maasmechelen

Maasmechelen Village kon op de eerste dag van de solden dan weer meer dan 22.000 bezoekers verwelkomen. Ook de dag voor de eerste soldendag was het al bijzonder druk.

 

"We zien twee trends ten opzichte van de vorige start van de solden periode", aldus woordvoerder Nico Tempelaere: "Ten eerste zijn er heel wat shoppers die de grote drukte niet afwachten en de dag voordien al op zoek gaan naar producten tegen sterk verlaagde prijzen. Daarnaast zien we duidelijk dat ons zakenmodel bij Maasmechelen Village (en bij de groep Value Retail in het algemeen) in de lift zit, zeker in tijden van crisis."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.