Solden van start met status quo

Solden van start met status quo

Door het slechte weer van zaterdag zijn de solden traag op gang gekomen: pas in de namiddag trotseerden veel klanten de regenbuien. Uiteindelijk waren de resultaten ongeveer gelijk aan die van vorig jaar.

Koppelverkoop slecht voor solden

De handelaars konden dan wel profiteren van het feit dat de eerste soldendag op een zaterdag viel, toch waren de resultaten niet beter dan in 2014. Zo waren er om 15u30 ongeveer 2,5 miljoen elektronische betalingen bij Worldline, 8 procent minder dan vorig jaar.

 

Een eerste opvallende trend bij het begin van de solden, is dat klanten meer stuks kopen in dezelfde winkel en dus minder verschillende winkels bezoeken. Ook de koppelverkoop in december doet de aantrek van de solden dalen: veel consumenten hebben dan al een deel van hun aankopen gedaan.

 

Handelaars hadden al te maken met een teleurstellende winterverkoop, omwille van het zachte weer. Er werd voor ongeveer negen procent minder verkocht op het einde van het jaar dan in 2013.

 

Drukte in Maasmechelen

Maasmechelen Village kon op de eerste dag van de solden dan weer meer dan 22.000 bezoekers verwelkomen. Ook de dag voor de eerste soldendag was het al bijzonder druk.

 

"We zien twee trends ten opzichte van de vorige start van de solden periode", aldus woordvoerder Nico Tempelaere: "Ten eerste zijn er heel wat shoppers die de grote drukte niet afwachten en de dag voordien al op zoek gaan naar producten tegen sterk verlaagde prijzen. Daarnaast zien we duidelijk dat ons zakenmodel bij Maasmechelen Village (en bij de groep Value Retail in het algemeen) in de lift zit, zeker in tijden van crisis."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top