Spaarders nemen wereldwijd de overhand | RetailDetail

Spaarders nemen wereldwijd de overhand

Spaarders nemen wereldwijd de overhand

Uit een wereldwijd onderzoek van onderzoeksbureau GfK blijkt dat er momenteel meer mensen zijn die hun geld sparen dan mensen met een ‘leef en profiteer nu’-mentaliteit, al liggen beide groepen kort bij elkaar.

Oudere generaties willen sparen

GfK ondervroeg 27.000 internetgebruikers in meer dan 22 landen rond de stelling ‘Ik wil vandaag van het leven genieten en zal me later wel zorgen maken over sparen en investeringen’. 34% van de ondervraagden zegt minstens deels akkoord te gaan met die stelling, terwijl 38% het eerder oneens of sterk oneens is. Het resterende kwart staat neutraal tegenover de stelling. Er is wel een klein verschil te zien tussen mannen en vrouwen: 33% van de vrouwen wil nu profiteren, terwijl 40% meer kiest voor zekerheid. Bij mannen ligt die verdeling met respectievelijk 36% en 35% dichter bij elkaar.

 

Het zijn vooral de jongere generaties die nu willen profiteren van hun geld: bij 15- tot 19-jarigen wil 37% nu profiteren, bij 20- tot 29-jarigen 41% en bij 30- tot 39-jarigen 36%. Slechts een kwart van de 50- tot 59-jarigen en de 60-plussers gaat akkoord met de stelling en wil vooral nu profiteren. Bij de spaarmentaliteit is net de omgekeerde beweging te zien: daar wil meer dan 40% van de twee oudste groepen sparen, terwijl slechts een derde van de tieners en de twintigers hun geld wil sparen.

 

Belgen doen hun imago van spaarders in het onderzoek alle eer aan: slechts 30% wil nu profiteren, terwijl 39% liever wil sparen. Daarbij valt ook op dat vooral vrouwen meer willen sparen dan mannen. Wereldwijd is er met Hongkong slechts één markt waar de meerderheid verkiest om te sparen: daar is 54% van de ondervraagden het niet eens met de stelling om in het heden te genieten en geld uit te geven. Tsjechië en Brazilië volgen met 49% en 45% op plaats twee en drie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.