Spar werkt aan concept voor duurzame supermarkt

Spar werkt aan concept voor duurzame supermarkt

Supermarktketen Spar is in Oostenrijk bezig met de ontwikkeling van een concept voor een duurzame supermarkt, samen met 28 studenten van de Salzburg University of Applied Sciences.

Prototype voor toekomstige filialen

De studenten zijn voor het project onderverdeeld in vier teams, die zich elk met een eigen thema bezighouden: verlichting, verwarming en koeling, ventilatie en elektrisch vervoer. Zo wordt er onder andere een bioreactor met algen ontwikkeld en zijn ze bezig met de bouw van een winkelgevel uit pallets. De bedoeling van Spar is dat de supermarkt in de toekomst zou kunnen dienen als prototype voor nieuwe filialen van de keten.

 

"Wij zoeken voortdurend nieuwe technologieën om onze supermarkten te verbeteren", vertelt Gerald Geiger, hoofd bouw, energie en technologie bij Spar Oostenrijk. "Deze samenwerking is een succes. Veel projecten zijn interessant, duurzaam en uitvoerbaar."

 

Spar Oostenrijk probeert nu ook al zo duurzaam mogelijk te werken, met onder andere ledverlichting en milieubewuste architectuur in passiefhuisstandaard. Een aantal winkels worden ook al volledig voorzien van hun energie met behulp van zonne- en waterinstallaties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top