Sports Direct zet recordresultaten neer

Sports Direct zet recordresultaten neer

De Britse sportketen Sports Direct heeft zijn omzet in het afgelopen boekjaar met 23,8% kunnen optrekken tot 2,706 miljard pond (3,4 miljard euro). De brutowinst dikte 15,6% aan tot 239,5 miljoen pond of 303 miljoen euro.

Online verkopen worden belangrijker

De recordresultaten waren te danken aan de sterke prestatie van de Britse winkels, de contributie van overnames in Oostenrijk (EAG) en de Baltische regio (SIG) en goede online verkopen. In dit laatste kanaal dikte de omzet met 26,8% aan. De webverkopen staan nu al voor 17,1% van het globale verkoopcijfer.

 

Sports Direct kwam de voorbije weken in het nieuws door een conflict met topleverancier Adidas, die weigerde om shirts te leveren van deteams die het sponsorde op het WK voetbal (waaronder Duitsland, Spanje, Argentinië en Colombia) “omdat “de producten niet goed werden gepresenteerd door de keten.” Intussen is er wel een oplossing en is het conflict bijgelegd.

 

Winsten gaan naar overnames en personeel

Een ander heikel thema in de voorbije periode was de goedkeuring van een bonusplan voor het personeel. Sports Direct wil zijn kaderleden immers genereus laten participeren in de winst als bepaalde doelstellingen worden bereikt. Het nieuwe plan loopt tot 2019 en is goed voor 200 miljoen pond of omgerekend 253 miljoen euro. Topman Mike Ashley, die bijna 60% van de keten controleert, liet echter weten af te zien van zijn recht om hierin te delen.

 

Sports Direct gaat zijn aandeelhouders trouwens geen dividend uitbetalen: de keten wil zijn winsten reserveren voor nieuwe overnames. Hoewel Sports Direct intussen actief is in 19 landen, waaronder België en Frankrijk, ligt het zwaartepunt momenteel nog altijd op het Verenigd Koninkrijk, waar Sports Direct 400 van zijn meer dan 600 winkels heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top