Sports Direct zet recordresultaten neer | RetailDetail

Sports Direct zet recordresultaten neer

Sports Direct zet recordresultaten neer

De Britse sportketen Sports Direct heeft zijn omzet in het afgelopen boekjaar met 23,8% kunnen optrekken tot 2,706 miljard pond (3,4 miljard euro). De brutowinst dikte 15,6% aan tot 239,5 miljoen pond of 303 miljoen euro.

Online verkopen worden belangrijker

De recordresultaten waren te danken aan de sterke prestatie van de Britse winkels, de contributie van overnames in Oostenrijk (EAG) en de Baltische regio (SIG) en goede online verkopen. In dit laatste kanaal dikte de omzet met 26,8% aan. De webverkopen staan nu al voor 17,1% van het globale verkoopcijfer.

 

Sports Direct kwam de voorbije weken in het nieuws door een conflict met topleverancier Adidas, die weigerde om shirts te leveren van deteams die het sponsorde op het WK voetbal (waaronder Duitsland, Spanje, Argentinië en Colombia) “omdat “de producten niet goed werden gepresenteerd door de keten.” Intussen is er wel een oplossing en is het conflict bijgelegd.

 

Winsten gaan naar overnames en personeel

Een ander heikel thema in de voorbije periode was de goedkeuring van een bonusplan voor het personeel. Sports Direct wil zijn kaderleden immers genereus laten participeren in de winst als bepaalde doelstellingen worden bereikt. Het nieuwe plan loopt tot 2019 en is goed voor 200 miljoen pond of omgerekend 253 miljoen euro. Topman Mike Ashley, die bijna 60% van de keten controleert, liet echter weten af te zien van zijn recht om hierin te delen.

 

Sports Direct gaat zijn aandeelhouders trouwens geen dividend uitbetalen: de keten wil zijn winsten reserveren voor nieuwe overnames. Hoewel Sports Direct intussen actief is in 19 landen, waaronder België en Frankrijk, ligt het zwaartepunt momenteel nog altijd op het Verenigd Koninkrijk, waar Sports Direct 400 van zijn meer dan 600 winkels heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.