Staples en Office Depot in gesprek over fusie | RetailDetail

Staples en Office Depot in gesprek over fusie

Staples en Office Depot in gesprek over fusie

De Amerikaanse ketens Staples en Office Depot zouden in vergevorderde gesprekken zijn voor een fusie, menen bronnen bij beide partijen. Al is het nog niet zeker dat een overeenkomst zal gevonden worden.

Tweede poging

Staples heeft momenteel een marktwaarde van 11 miljard dollar (9,6 miljard euro), terwijl Office Depot 4 miljard dollar (3,5 miljard euro) waard is. Samen zouden ze ongeveer 4.000 winkels hebben en een omzet van 35 miljard dollar (30,5 miljard euro) realiseren.


In 1997 kwam de fusie er al eens bijna, maar die werd toen tegen gehouden door de mededingingsautoriteiten. Zij zullen ook dit keer de ontwikkelingen ongetwijfeld van nabij volgen. Veel analisten zeggen echter dat een fusie in het huidige klimaat wel zou kunnen. Onder andere de opkomst van Amazon en de toegenomen concurrentie van Wal-Mart, Target en consoorten zou een fusie van Staples en Office Depot mogelijk maken.


Investeerder Starboard Value juicht een fusie alvast toe. Het fonds heeft 6 procent van Staples en 10 procent van Office Depot in handen en het gelooft dat een fusie de operationele winstmarge flink de hoogte in zou jagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.