Start-up analyseert winkelgedrag van consument | RetailDetail

Start-up analyseert winkelgedrag van consument

Start-up analyseert winkelgedrag van consument
http://www.shutterstock.com/nl/pic-247837891/stock-photo-woman-pushing-shopping-cart-in-shopping-mall.html?src=CbbQ8wZwpSrouOiVcnchpA-1-22

De Spaanse start-up Proximus heeft technologie ontwikkeld waarmee het winkelgedrag van klanten kan worden geanalyseerd. Met een chip die in een winkelkarretje kan worden geplaatst, worden de bewegingen van de klant gevolgd.

Route volgen

Zo kunnen handelaars nagaan welke route klanten volgen, of ze stoppen bij speciale promoties en welke producten ze als eerste bekijken. “In onze eerste test realiseerden we dat klanten een bepaalde gang ontweken, omdat het diereneten te dicht bij het einde stond. Toen we het diereneten vervingen door muffins gingen mensen opnieuw die gang in”, zegt Jorge Bueno, CEO van Proximus, aan ecnmag.com.

 

De chips die in de winkelkarretjes en –mandjes worden geplaatst, sturen een signaal uit naar verschillende ontvangers in de winkel. Zo kan het volledige bezoek van een klant in de winkel opgevolgd worden. Zo kan ook nagegaan worden hoe snel de rijen aan de kassa’s gaan. Handelaars kunnen al die informatie eenvoudig bereiken via een website.

 

Daarnaast stuurt het systeem ook waarschuwingen uit wanneer er bepaalde gebeurtenissen zijn. Als een bepaalde afdeling van de winkel dus ontweken wordt, dan zullen gebruikers van het systeem daarvan op de hoogte worden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.