Start-up analyseert winkelgedrag van consument | RetailDetail

Start-up analyseert winkelgedrag van consument

Start-up analyseert winkelgedrag van consument
http://www.shutterstock.com/nl/pic-247837891/stock-photo-woman-pushing-shopping-cart-in-shopping-mall.html?src=CbbQ8wZwpSrouOiVcnchpA-1-22

De Spaanse start-up Proximus heeft technologie ontwikkeld waarmee het winkelgedrag van klanten kan worden geanalyseerd. Met een chip die in een winkelkarretje kan worden geplaatst, worden de bewegingen van de klant gevolgd.

Route volgen

Zo kunnen handelaars nagaan welke route klanten volgen, of ze stoppen bij speciale promoties en welke producten ze als eerste bekijken. “In onze eerste test realiseerden we dat klanten een bepaalde gang ontweken, omdat het diereneten te dicht bij het einde stond. Toen we het diereneten vervingen door muffins gingen mensen opnieuw die gang in”, zegt Jorge Bueno, CEO van Proximus, aan ecnmag.com.

 

De chips die in de winkelkarretjes en –mandjes worden geplaatst, sturen een signaal uit naar verschillende ontvangers in de winkel. Zo kan het volledige bezoek van een klant in de winkel opgevolgd worden. Zo kan ook nagegaan worden hoe snel de rijen aan de kassa’s gaan. Handelaars kunnen al die informatie eenvoudig bereiken via een website.

 

Daarnaast stuurt het systeem ook waarschuwingen uit wanneer er bepaalde gebeurtenissen zijn. Als een bepaalde afdeling van de winkel dus ontweken wordt, dan zullen gebruikers van het systeem daarvan op de hoogte worden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.