Start-up analyseert winkelgedrag van consument | RetailDetail

Start-up analyseert winkelgedrag van consument

Start-up analyseert winkelgedrag van consument
http://www.shutterstock.com/nl/pic-247837891/stock-photo-woman-pushing-shopping-cart-in-shopping-mall.html?src=CbbQ8wZwpSrouOiVcnchpA-1-22

De Spaanse start-up Proximus heeft technologie ontwikkeld waarmee het winkelgedrag van klanten kan worden geanalyseerd. Met een chip die in een winkelkarretje kan worden geplaatst, worden de bewegingen van de klant gevolgd.

Route volgen

Zo kunnen handelaars nagaan welke route klanten volgen, of ze stoppen bij speciale promoties en welke producten ze als eerste bekijken. “In onze eerste test realiseerden we dat klanten een bepaalde gang ontweken, omdat het diereneten te dicht bij het einde stond. Toen we het diereneten vervingen door muffins gingen mensen opnieuw die gang in”, zegt Jorge Bueno, CEO van Proximus, aan ecnmag.com.

 

De chips die in de winkelkarretjes en –mandjes worden geplaatst, sturen een signaal uit naar verschillende ontvangers in de winkel. Zo kan het volledige bezoek van een klant in de winkel opgevolgd worden. Zo kan ook nagegaan worden hoe snel de rijen aan de kassa’s gaan. Handelaars kunnen al die informatie eenvoudig bereiken via een website.

 

Daarnaast stuurt het systeem ook waarschuwingen uit wanneer er bepaalde gebeurtenissen zijn. Als een bepaalde afdeling van de winkel dus ontweken wordt, dan zullen gebruikers van het systeem daarvan op de hoogte worden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top