Statiegeld op plastic tasjes bij Zeeman | RetailDetail

Statiegeld op plastic tasjes bij Zeeman

Statiegeld op plastic tasjes bij Zeeman

Sinds gisteren rekent Zeeman in Nederland één euro 'statiegeld' aan voor een plastic draagtas. Wie de tas terugbrengt, krijgt die euro terug. Vlaanderen komt dit najaar aan de beurt.

Eerst Nederland, dan Vlaanderen

Na succesvolle tests in de regio's Tilburg en Amsterdam gaat de keten van textielsupers Zeeman bij al zijn filialen in Nederland vanaf deze week de plastic wegwerptas vervangen door een herbruikbare statiegeldtas.

 

Klanten van Zeeman die geen eigen tas meebrengen, kunnen voor 1 euro een herbruikbare statiegeldtas in gerecycleerd polyester kopen. Bij inlevering krijgen ze hun statiegeld terug, "ook als de tas vies of stuk is". Aan de tas zit een opbergzakje vast dat in een handtas of jaszak past. Dat maakt de tas compact en geschikt om altijd bij de hand te hebben, aldus de textielketen.

 

"In Vlaanderen gaat het systeem dit najaar in. Voor zover ons bekend zijn wij de eersten die met dit systeem werken", zegt een woordvoerder van Zeeman in Het Nieuwsblad.

 

'Plastic soep' in de oceanen

Met die maatregel wil Zeeman een bijdrage leveren tot het milieu: "Plastic afval is een groot probleem. In de Grote Oceaan drijft een eiland van plastic, genaamd 'plastic soep', van 34 keer de oppervlakte van Nederland. Vissen en vogels zien kleine stukjes plastic aan voor voedsel, eten deze op en sterven uiteindelijk van de honger. Honderdduizenden per jaar. De politiek roept ons als retailers daarom op om de uitgifte van gratis plastic draagtasjes sterk terug te dringen. Zeeman biedt met de statiegeldtas een passend alternatief", zegt de groep.

 

Elk jaar gaan er volgens Zeeman in Nederland meer dan 1,4 miljard plastic tasjes over de toonbank. Dat komt overeen met 260 plastic draagtasjes per persoon per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.