Steeds meer klanten vragen korting | RetailDetail

Steeds meer klanten vragen korting

Steeds meer klanten vragen korting

Volgens 6 op de 10 handelaars is het aantal klanten dat bij hen een korting vraagt buiten de klassieke koopjesperiode het afgelopen jaar toegenomen. Ruim driekwart van de handelaars merkt ook op dat de consument jaar na jaar prijsbewuster wordt.

"Kortingverslaafde Belgen"

Liefst 58 procent van de kleinhandelaars zag het aantal consumenten dat om een korting vroeg het afgelopen jaar toenemen. Dat blijkt uit een bevraging bij 628 handelszaken (kleding, multimedia, sport, design, meubel, elektro, ...) door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Gemiddeld vraagt 13 procent van alle klanten of er iets van de prijs kan. "Sommigen volgen kortingsacties van concurrerende winkels nauwgezet op en nemen daarvan bewijzen mee", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Vragen staat vrij, natuurlijk, en vaak werkt het nog ook: "44% van de kleinhandelszaken doet altijd wat van de prijs af wanneer het om trouwe klanten gaat, al dan niet via een klantenkaart of een kortingbon die geldt bij een volgende aankoop. Nog eens 9% geeft de klant een korting wanneer die een omvangrijk aantal items aankoopt." Al gaat één op de drie handelaars (34%) nooit in op een verzoek tot prijsvermindering.

 

"Belgen zijn haast kortingsverslaafd geraakt", stelt Mattheeuws. "Dat grote ketens en internationale webwinkels haast permanent met prijsreducties uitpakken, zal daar niet vreemd aan zijn. Maar de kleinhandel, die niet met zulke volumes werkt, kan dat opbod aan kortingen gewoonweg niet aan", waarschuwt het NSZ.

 

Almaar prijsbewuster

Opvallend is dat bijna 8 op de 10 handelaars (78%) vinden dat de consument almaar prijsbewuster wordt. De zelfstandigenorganisatie schrijft dat grotendeels toe aan perceptie: "Diverse studies hebben aangetoond dat de koopkracht van de Belgen nog is toegenomen, ondanks de economische crisis. Nu zowel de federale als de Vlaamse regering een besparingsbeleid uitvoert, vrezen heel wat mensen in de portefeuille getroffen te worden. Gevolg daarvan is dat de vinger op de knip blijft", zegt Mattheeuws.

 

"Het steeds toenemende succes van een aantal grote prijsbrekers in verschillende sectoren - denk aan lowcost-luchtvaartmaatschappijen of grote modeketens met erg lage prijzen - zorgt ervoor dat consumenten een ander bestedingspatroon hanteren." Om de Ryanairs en de Primarks van deze wereld niet bij naam te noemen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.