Steeds meer klanten vragen korting | RetailDetail

Steeds meer klanten vragen korting

Steeds meer klanten vragen korting

Volgens 6 op de 10 handelaars is het aantal klanten dat bij hen een korting vraagt buiten de klassieke koopjesperiode het afgelopen jaar toegenomen. Ruim driekwart van de handelaars merkt ook op dat de consument jaar na jaar prijsbewuster wordt.

"Kortingverslaafde Belgen"

Liefst 58 procent van de kleinhandelaars zag het aantal consumenten dat om een korting vroeg het afgelopen jaar toenemen. Dat blijkt uit een bevraging bij 628 handelszaken (kleding, multimedia, sport, design, meubel, elektro, ...) door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Gemiddeld vraagt 13 procent van alle klanten of er iets van de prijs kan. "Sommigen volgen kortingsacties van concurrerende winkels nauwgezet op en nemen daarvan bewijzen mee", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Vragen staat vrij, natuurlijk, en vaak werkt het nog ook: "44% van de kleinhandelszaken doet altijd wat van de prijs af wanneer het om trouwe klanten gaat, al dan niet via een klantenkaart of een kortingbon die geldt bij een volgende aankoop. Nog eens 9% geeft de klant een korting wanneer die een omvangrijk aantal items aankoopt." Al gaat één op de drie handelaars (34%) nooit in op een verzoek tot prijsvermindering.

 

"Belgen zijn haast kortingsverslaafd geraakt", stelt Mattheeuws. "Dat grote ketens en internationale webwinkels haast permanent met prijsreducties uitpakken, zal daar niet vreemd aan zijn. Maar de kleinhandel, die niet met zulke volumes werkt, kan dat opbod aan kortingen gewoonweg niet aan", waarschuwt het NSZ.

 

Almaar prijsbewuster

Opvallend is dat bijna 8 op de 10 handelaars (78%) vinden dat de consument almaar prijsbewuster wordt. De zelfstandigenorganisatie schrijft dat grotendeels toe aan perceptie: "Diverse studies hebben aangetoond dat de koopkracht van de Belgen nog is toegenomen, ondanks de economische crisis. Nu zowel de federale als de Vlaamse regering een besparingsbeleid uitvoert, vrezen heel wat mensen in de portefeuille getroffen te worden. Gevolg daarvan is dat de vinger op de knip blijft", zegt Mattheeuws.

 

"Het steeds toenemende succes van een aantal grote prijsbrekers in verschillende sectoren - denk aan lowcost-luchtvaartmaatschappijen of grote modeketens met erg lage prijzen - zorgt ervoor dat consumenten een ander bestedingspatroon hanteren." Om de Ryanairs en de Primarks van deze wereld niet bij naam te noemen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.