Steeds meer klanten vragen korting

Steeds meer klanten vragen korting

Volgens 6 op de 10 handelaars is het aantal klanten dat bij hen een korting vraagt buiten de klassieke koopjesperiode het afgelopen jaar toegenomen. Ruim driekwart van de handelaars merkt ook op dat de consument jaar na jaar prijsbewuster wordt.

"Kortingverslaafde Belgen"

Liefst 58 procent van de kleinhandelaars zag het aantal consumenten dat om een korting vroeg het afgelopen jaar toenemen. Dat blijkt uit een bevraging bij 628 handelszaken (kleding, multimedia, sport, design, meubel, elektro, ...) door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Gemiddeld vraagt 13 procent van alle klanten of er iets van de prijs kan. "Sommigen volgen kortingsacties van concurrerende winkels nauwgezet op en nemen daarvan bewijzen mee", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Vragen staat vrij, natuurlijk, en vaak werkt het nog ook: "44% van de kleinhandelszaken doet altijd wat van de prijs af wanneer het om trouwe klanten gaat, al dan niet via een klantenkaart of een kortingbon die geldt bij een volgende aankoop. Nog eens 9% geeft de klant een korting wanneer die een omvangrijk aantal items aankoopt." Al gaat één op de drie handelaars (34%) nooit in op een verzoek tot prijsvermindering.

 

"Belgen zijn haast kortingsverslaafd geraakt", stelt Mattheeuws. "Dat grote ketens en internationale webwinkels haast permanent met prijsreducties uitpakken, zal daar niet vreemd aan zijn. Maar de kleinhandel, die niet met zulke volumes werkt, kan dat opbod aan kortingen gewoonweg niet aan", waarschuwt het NSZ.

 

Almaar prijsbewuster

Opvallend is dat bijna 8 op de 10 handelaars (78%) vinden dat de consument almaar prijsbewuster wordt. De zelfstandigenorganisatie schrijft dat grotendeels toe aan perceptie: "Diverse studies hebben aangetoond dat de koopkracht van de Belgen nog is toegenomen, ondanks de economische crisis. Nu zowel de federale als de Vlaamse regering een besparingsbeleid uitvoert, vrezen heel wat mensen in de portefeuille getroffen te worden. Gevolg daarvan is dat de vinger op de knip blijft", zegt Mattheeuws.

 

"Het steeds toenemende succes van een aantal grote prijsbrekers in verschillende sectoren - denk aan lowcost-luchtvaartmaatschappijen of grote modeketens met erg lage prijzen - zorgt ervoor dat consumenten een ander bestedingspatroon hanteren." Om de Ryanairs en de Primarks van deze wereld niet bij naam te noemen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top