Steeds meer klanten vragen korting

Steeds meer klanten vragen korting

Volgens 6 op de 10 handelaars is het aantal klanten dat bij hen een korting vraagt buiten de klassieke koopjesperiode het afgelopen jaar toegenomen. Ruim driekwart van de handelaars merkt ook op dat de consument jaar na jaar prijsbewuster wordt.

"Kortingverslaafde Belgen"

Liefst 58 procent van de kleinhandelaars zag het aantal consumenten dat om een korting vroeg het afgelopen jaar toenemen. Dat blijkt uit een bevraging bij 628 handelszaken (kleding, multimedia, sport, design, meubel, elektro, ...) door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Gemiddeld vraagt 13 procent van alle klanten of er iets van de prijs kan. "Sommigen volgen kortingsacties van concurrerende winkels nauwgezet op en nemen daarvan bewijzen mee", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Vragen staat vrij, natuurlijk, en vaak werkt het nog ook: "44% van de kleinhandelszaken doet altijd wat van de prijs af wanneer het om trouwe klanten gaat, al dan niet via een klantenkaart of een kortingbon die geldt bij een volgende aankoop. Nog eens 9% geeft de klant een korting wanneer die een omvangrijk aantal items aankoopt." Al gaat één op de drie handelaars (34%) nooit in op een verzoek tot prijsvermindering.

 

"Belgen zijn haast kortingsverslaafd geraakt", stelt Mattheeuws. "Dat grote ketens en internationale webwinkels haast permanent met prijsreducties uitpakken, zal daar niet vreemd aan zijn. Maar de kleinhandel, die niet met zulke volumes werkt, kan dat opbod aan kortingen gewoonweg niet aan", waarschuwt het NSZ.

 

Almaar prijsbewuster

Opvallend is dat bijna 8 op de 10 handelaars (78%) vinden dat de consument almaar prijsbewuster wordt. De zelfstandigenorganisatie schrijft dat grotendeels toe aan perceptie: "Diverse studies hebben aangetoond dat de koopkracht van de Belgen nog is toegenomen, ondanks de economische crisis. Nu zowel de federale als de Vlaamse regering een besparingsbeleid uitvoert, vrezen heel wat mensen in de portefeuille getroffen te worden. Gevolg daarvan is dat de vinger op de knip blijft", zegt Mattheeuws.

 

"Het steeds toenemende succes van een aantal grote prijsbrekers in verschillende sectoren - denk aan lowcost-luchtvaartmaatschappijen of grote modeketens met erg lage prijzen - zorgt ervoor dat consumenten een ander bestedingspatroon hanteren." Om de Ryanairs en de Primarks van deze wereld niet bij naam te noemen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top