Steeds meer tweedehands onder de kerstboom | RetailDetail

Steeds meer tweedehands onder de kerstboom

Steeds meer tweedehands onder de kerstboom

Steeds meer Belgen mogen tijdens Kerstmis een tweedehands cadeautje verwachten. Dat blijkt voor 27 procent van de consumenten ook geen probleem te zijn. Zij zeggen immers tevreden te zijn met een tweedehands cadeau.

Originele geschenken

Nog steeds 73,5 procent van de Belgen zegt niet van plan te zijn om tweedehands te kopen rond Kerstmis. 46 procent vindt het daarbij niet prettig dat het product al gebruikt is, terwijl 31 procent tweedehandsartikelen als minderwaardig beschouwt. Dat blijkt uit onderzoek van iVox bij 1.000 Belgen.


Toch zien tweedehandsverkopers, zoals Troc.com, 2dehands.be en de Kringwinkels, een stijging in de verkoop van tweedehandsgeschenken. "Meer en meer mensen komen in onze 29 winkels snuisteren naar het 'perfecte' tweedehandsgeschenk en ze doen dit zeker niet alleen voor de prijs (55 procent). Ook de originaliteit van de geschenken speelt in 43 procent van de gevallen een cruciale rol", zegt Pierre Boseret, algemeen directeur van Troc.com België.


Ook bij 2dehands.be zien ze de verkoop stijgen in aanloop naar de kerstperiode. Tegenover dezelfde periode van vorig jaar is de activiteit op de website met een kwart toegenomen. Producten die op de website worden aangeboden, zijn wel niet altijd gebruikt. In ongeveer 20 procent van de gevallen gaat het over nieuwe producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.