Steeds meer tweedehands onder de kerstboom | RetailDetail

Steeds meer tweedehands onder de kerstboom

Steeds meer tweedehands onder de kerstboom

Steeds meer Belgen mogen tijdens Kerstmis een tweedehands cadeautje verwachten. Dat blijkt voor 27 procent van de consumenten ook geen probleem te zijn. Zij zeggen immers tevreden te zijn met een tweedehands cadeau.

Originele geschenken

Nog steeds 73,5 procent van de Belgen zegt niet van plan te zijn om tweedehands te kopen rond Kerstmis. 46 procent vindt het daarbij niet prettig dat het product al gebruikt is, terwijl 31 procent tweedehandsartikelen als minderwaardig beschouwt. Dat blijkt uit onderzoek van iVox bij 1.000 Belgen.


Toch zien tweedehandsverkopers, zoals Troc.com, 2dehands.be en de Kringwinkels, een stijging in de verkoop van tweedehandsgeschenken. "Meer en meer mensen komen in onze 29 winkels snuisteren naar het 'perfecte' tweedehandsgeschenk en ze doen dit zeker niet alleen voor de prijs (55 procent). Ook de originaliteit van de geschenken speelt in 43 procent van de gevallen een cruciale rol", zegt Pierre Boseret, algemeen directeur van Troc.com België.


Ook bij 2dehands.be zien ze de verkoop stijgen in aanloop naar de kerstperiode. Tegenover dezelfde periode van vorig jaar is de activiteit op de website met een kwart toegenomen. Producten die op de website worden aangeboden, zijn wel niet altijd gebruikt. In ongeveer 20 procent van de gevallen gaat het over nieuwe producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.