Steeds meer tweedehands onder de kerstboom | RetailDetail

Steeds meer tweedehands onder de kerstboom

Steeds meer tweedehands onder de kerstboom

Steeds meer Belgen mogen tijdens Kerstmis een tweedehands cadeautje verwachten. Dat blijkt voor 27 procent van de consumenten ook geen probleem te zijn. Zij zeggen immers tevreden te zijn met een tweedehands cadeau.

Originele geschenken

Nog steeds 73,5 procent van de Belgen zegt niet van plan te zijn om tweedehands te kopen rond Kerstmis. 46 procent vindt het daarbij niet prettig dat het product al gebruikt is, terwijl 31 procent tweedehandsartikelen als minderwaardig beschouwt. Dat blijkt uit onderzoek van iVox bij 1.000 Belgen.


Toch zien tweedehandsverkopers, zoals Troc.com, 2dehands.be en de Kringwinkels, een stijging in de verkoop van tweedehandsgeschenken. "Meer en meer mensen komen in onze 29 winkels snuisteren naar het 'perfecte' tweedehandsgeschenk en ze doen dit zeker niet alleen voor de prijs (55 procent). Ook de originaliteit van de geschenken speelt in 43 procent van de gevallen een cruciale rol", zegt Pierre Boseret, algemeen directeur van Troc.com België.


Ook bij 2dehands.be zien ze de verkoop stijgen in aanloop naar de kerstperiode. Tegenover dezelfde periode van vorig jaar is de activiteit op de website met een kwart toegenomen. Producten die op de website worden aangeboden, zijn wel niet altijd gebruikt. In ongeveer 20 procent van de gevallen gaat het over nieuwe producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top