Telenet neemt Base over | RetailDetail

Telenet neemt Base over

Telenet neemt Base over

De Mechelse provider Telenet neemt het mobiele telecombedrijf Base over van KPN en kan zijn klanten daardoor straks eigen oplossingen voor transmissie van gegevens over de kabel én via mobiele weg aanbieden.

Consument neemt meer mobiele diensten af

Telenet was tot nog toe een louter kabelbedrijf: voor zijn aanbod aan mobiele diensten voor gsm’s, smartphones en tablets diende het een andere aanbieder in te schakelen. Tot 2017 had hiervoor alvast een contract met Mobistar, dat volgens gebruikt volume werd betaald. Eind vorig jaar telde Telenet via de formules King en Kong 894.500 gebruikers van mobiele datacommunicatie via het netwerk van Mobistar. Die zal het straks kunnen overhevelen naar het netwerk van het overgenomen Base.

 

Hoewel Telenets referentieaandeelhouder Liberty Global de focus op kabelactiviteiten blijft leggen, zag topman John Porter wel een toegevoegde waarde in een eigen mobiel netwerk. Klanten nemen immers steeds meer mobiele telecommunicatiediensten af en om daarin voluit te kunnen gaan, is een eigen netwerk onontbeerlijk. Toen Base door zijn Nederlandse moedermaatschappij in het uitstalraam werd geacht, zag de Australiër zijn kans.

 

Tegelijk krijgt Telenet toegang tot de 3,2 miljoen klanten van Base, en ziet daar meteen een uitdaging in: zowat 2,2 miljoen Base-klanten bellen via een voorafbetaalde kaart, maar Telenet wil die nu laten overstappen naar een betaling achteraf. Dat levert doorgaans immers een hogere omzet op. De klantencijfers van Base moeten wel met de nodige voorzichtigheid worden benaderd, omdat ze ook bevatten klanten van derde partijen die het netwerk van het bedrijf gebruiken, en abonnees die maximaal een jaar inactief zijn geweest.

 

Telenet investeert in netwerk Base

Telenet legt 1,325 miljard euro aan cash op tafel voor de overname van Base. Het haalt die voor 1 miljard euro uit nieuwe bedrijfsleningen, het saldo komt uit de eigen kas. De betaalde som komt overeen met 8 keer de bedrijfskasstroom voor 2015. Daarnaast belooft Telenet om voor 240 miljoen euro te investeren in het netwerk van Base. Die bedragen komen bovenop de 500 miljoen euro die Telenet aanwendt om het eigen netwerk te verbeteren.

 

De combinatie van Telenet en Base zal goed zijn voor een gecombineerde omzet van 2,4 miljard euro, waarvan 1,7 miljard euro wordt aangebracht door Telenet en 0,7 miljard euro door Base. Het Mechelse bedrijf verwacht dat de overname zal toelaten om jaarlijks 150 miljoen euro te besparen. De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer. Zestien winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?