Telenet neemt Base over

Telenet neemt Base over

De Mechelse provider Telenet neemt het mobiele telecombedrijf Base over van KPN en kan zijn klanten daardoor straks eigen oplossingen voor transmissie van gegevens over de kabel én via mobiele weg aanbieden.

Consument neemt meer mobiele diensten af

Telenet was tot nog toe een louter kabelbedrijf: voor zijn aanbod aan mobiele diensten voor gsm’s, smartphones en tablets diende het een andere aanbieder in te schakelen. Tot 2017 had hiervoor alvast een contract met Mobistar, dat volgens gebruikt volume werd betaald. Eind vorig jaar telde Telenet via de formules King en Kong 894.500 gebruikers van mobiele datacommunicatie via het netwerk van Mobistar. Die zal het straks kunnen overhevelen naar het netwerk van het overgenomen Base.

 

Hoewel Telenets referentieaandeelhouder Liberty Global de focus op kabelactiviteiten blijft leggen, zag topman John Porter wel een toegevoegde waarde in een eigen mobiel netwerk. Klanten nemen immers steeds meer mobiele telecommunicatiediensten af en om daarin voluit te kunnen gaan, is een eigen netwerk onontbeerlijk. Toen Base door zijn Nederlandse moedermaatschappij in het uitstalraam werd geacht, zag de Australiër zijn kans.

 

Tegelijk krijgt Telenet toegang tot de 3,2 miljoen klanten van Base, en ziet daar meteen een uitdaging in: zowat 2,2 miljoen Base-klanten bellen via een voorafbetaalde kaart, maar Telenet wil die nu laten overstappen naar een betaling achteraf. Dat levert doorgaans immers een hogere omzet op. De klantencijfers van Base moeten wel met de nodige voorzichtigheid worden benaderd, omdat ze ook bevatten klanten van derde partijen die het netwerk van het bedrijf gebruiken, en abonnees die maximaal een jaar inactief zijn geweest.

 

Telenet investeert in netwerk Base

Telenet legt 1,325 miljard euro aan cash op tafel voor de overname van Base. Het haalt die voor 1 miljard euro uit nieuwe bedrijfsleningen, het saldo komt uit de eigen kas. De betaalde som komt overeen met 8 keer de bedrijfskasstroom voor 2015. Daarnaast belooft Telenet om voor 240 miljoen euro te investeren in het netwerk van Base. Die bedragen komen bovenop de 500 miljoen euro die Telenet aanwendt om het eigen netwerk te verbeteren.

 

De combinatie van Telenet en Base zal goed zijn voor een gecombineerde omzet van 2,4 miljard euro, waarvan 1,7 miljard euro wordt aangebracht door Telenet en 0,7 miljard euro door Base. Het Mechelse bedrijf verwacht dat de overname zal toelaten om jaarlijks 150 miljoen euro te besparen. De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top