RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Temu
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Temu wil ook Amerikaanse en Europese verkopers op platform

icon
Algemeen26 januari, 2024

Temu stelt zijn marktplaats open voor Amerikaanse en Europese handelaars. De Chinese platformverkoper wordt zo een nog grotere bedreiging voor onlineretailers zoals Amazon en Bol.

Imago verbeteren?

Vanaf half maart laat Temu ook verkooppartners uit het Westen toe. Op dit moment bieden alleen (naar schatting meer dan 100.000) Chinese verkopers producten aan op het platform, vaak recht uit de fabriek en tegen erg lage prijzen. De marktplaats maakt vooral bij een jong publiek furore met goedkope hebbedingetjes, zoals shirts van vijf euro en headsets van tien euro. Zo werd het platform pijlsnel de meeste gedownloade retailapp in de Verenigde Staten en groeit het ook pijlsnel in Europa.

Uit een analyse van Barclays bleek dat budgetmodespelers zoals Boohoo en Asos op dit moment het meest zijn bedreigd, terwijl “generalisten” zoals Amazon nog relatief veilig zijn. Ook merken ontsnappen enigszins aan de druk, aangezien het platform een weinig kwalitatief imago heeft door de vele namaak. Dat kan echter snel veranderen als ook Westerse merken en verkopers zich bij Temu aansluiten.

Nu al erg dominant

Temu besteedt miljarden aan onlinemarketing en is vandaag al bijzonder dominant op de zoekmachines. Dat verklaart meteen waarom de Chinese nieuwkomer interessant kan zijn voor Amerikaanse en Europese bedrijven: wie traffiek wenst, is er aan het goeie adres. Ook de gespendeerde tijd ligt bij klanten hoog, aldus het Barclays-onderzoek.

Voor Temu is het dan weer een kans om het imago te verbeteren, met name door naast het goedkope Chinese aanbod ook merken aan te bieden. Bovendien wil de onlineretailer sneller gaan leveren: de verzending uit China duurt algauw een week of twee, langer dan westerse consumenten gewoon – en soms bereid – zijn te wachten. De Amerikaanse en Europese verkopers zullen rechtstreeks zelf, en dus sneller, leveren.

Samenwerken met westerse bedrijven kan mogelijk ook de politieke weerstand verzachten, die zeker in de Verenigde Staten sterk leeft. Amerikaanse wetgevers klagen de vele pakjes vanuit China aan (meer dan 30% van de pakketten die dagelijks de VS binnenkomen), aangezien die vaak ontsnappen aan importheffingen. Temu bevestigt het nieuws aan Seattle Times, maar zegt dat veel zakelijke details momenteel nog worden ingevuld.

Wil je meer weten over de nieuwe disruptors, zoals Temu?

Klik hier voor de interactieve e-cursus van RetailDetail Connect&Learn
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Belgisch winkelvastgoed gegeerd: “Golf van internationale spelers op komst”

    Ondanks een uitdagende economische context en recente faillissementen blijft de winkelleegstand beperkt in België: retailers beseffen dat ze fysieke winkels nodig hebben om online sterk te staan. Duurzaamheidsvereisten komen wel op de voorgrond.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN