Terugroepacties bijna verdubbeld in drie jaar tijd | RetailDetail

Terugroepacties bijna verdubbeld in drie jaar tijd

Terugroepacties bijna verdubbeld in drie jaar tijd

In drie jaar tijd is het aantal teruggeroepen producten bijna verdubbeld, meldt de FOD Economie. Die trend houdt ook aan: de eerste acht maanden van dit jaar werden al even veel producten uit de rekken gehaald als in heel 2013.

Dit jaar op recordkoers

“Tussen 2010 en 2013 nam het aantal teruggeroepen producten toe van 110 naar 190”, schrijft De Morgen op basis van cijfers van de FOD Economie. Bovendien zijn dit jaar “al 186 producten uit de rekken gehaald, bijna zoveel als in heel vorig jaar. Als het gemiddelde van dit jaar doorgetrokken wordt, klokt het aantal terugroepingen dit jaar af op 279, een record.”

 

De voorbije jaren steeg vooral het aantal terugnames voor elektrische apparaten, hobby- en sportartikelen en speelgoed. Ook voor voeding was er een kleine toename, maar hier is de trend niet eenduidig.

 

Het gaat hier overigens alleen om vrijwillige terugnames door bedrijven, want ‑ zo benadrukt de FOD Economie ‑ “we krijgen niet méér klachten binnen van consumenten. Ook het aantal terugroepingen dat we opleggen, stijgt niet. Dat zijn er een tiental per jaar.”

 

Angst voor imagoschade en sociale media

“Dat de kwaliteit van producten zou dalen, blijkt niet uit de testen die wij doen”, zegt Ivo Mechels van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Hij schrijft de toename vooral toe aan de veranderde mentaliteit bij bedrijven en consumenten.

 

"Bedrijven schuiven steeds minder fouten aan hun producten onder de mat, dat is positief. Ze hebben een meer volwassen relatie met hun klanten. Als ze niet zelf fouten melden en er komt toch iets aan het licht door een incident, lopen ze grote reputatieschade op", aldus Mechels.

 

En dat is gevaarlijk in deze tijden van sociale media: “Consumenten laten heel snel van zich horen. Via sociale media kan je een golf van reacties krijgen op bedrijven. Via die weg kunnen consumenten op een vrij simpele manier inbeuken op de reputatie van bedrijven." En dat is dan weer een scenario dat bedrijven liever wilen vermijden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top