Terugroepacties bijna verdubbeld in drie jaar tijd | RetailDetail

Terugroepacties bijna verdubbeld in drie jaar tijd

Terugroepacties bijna verdubbeld in drie jaar tijd

In drie jaar tijd is het aantal teruggeroepen producten bijna verdubbeld, meldt de FOD Economie. Die trend houdt ook aan: de eerste acht maanden van dit jaar werden al even veel producten uit de rekken gehaald als in heel 2013.

Dit jaar op recordkoers

“Tussen 2010 en 2013 nam het aantal teruggeroepen producten toe van 110 naar 190”, schrijft De Morgen op basis van cijfers van de FOD Economie. Bovendien zijn dit jaar “al 186 producten uit de rekken gehaald, bijna zoveel als in heel vorig jaar. Als het gemiddelde van dit jaar doorgetrokken wordt, klokt het aantal terugroepingen dit jaar af op 279, een record.”

 

De voorbije jaren steeg vooral het aantal terugnames voor elektrische apparaten, hobby- en sportartikelen en speelgoed. Ook voor voeding was er een kleine toename, maar hier is de trend niet eenduidig.

 

Het gaat hier overigens alleen om vrijwillige terugnames door bedrijven, want ‑ zo benadrukt de FOD Economie ‑ “we krijgen niet méér klachten binnen van consumenten. Ook het aantal terugroepingen dat we opleggen, stijgt niet. Dat zijn er een tiental per jaar.”

 

Angst voor imagoschade en sociale media

“Dat de kwaliteit van producten zou dalen, blijkt niet uit de testen die wij doen”, zegt Ivo Mechels van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Hij schrijft de toename vooral toe aan de veranderde mentaliteit bij bedrijven en consumenten.

 

"Bedrijven schuiven steeds minder fouten aan hun producten onder de mat, dat is positief. Ze hebben een meer volwassen relatie met hun klanten. Als ze niet zelf fouten melden en er komt toch iets aan het licht door een incident, lopen ze grote reputatieschade op", aldus Mechels.

 

En dat is gevaarlijk in deze tijden van sociale media: “Consumenten laten heel snel van zich horen. Via sociale media kan je een golf van reacties krijgen op bedrijven. Via die weg kunnen consumenten op een vrij simpele manier inbeuken op de reputatie van bedrijven." En dat is dan weer een scenario dat bedrijven liever wilen vermijden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.