Terugroepacties bijna verdubbeld in drie jaar tijd

Terugroepacties bijna verdubbeld in drie jaar tijd

In drie jaar tijd is het aantal teruggeroepen producten bijna verdubbeld, meldt de FOD Economie. Die trend houdt ook aan: de eerste acht maanden van dit jaar werden al even veel producten uit de rekken gehaald als in heel 2013.

Dit jaar op recordkoers

“Tussen 2010 en 2013 nam het aantal teruggeroepen producten toe van 110 naar 190”, schrijft De Morgen op basis van cijfers van de FOD Economie. Bovendien zijn dit jaar “al 186 producten uit de rekken gehaald, bijna zoveel als in heel vorig jaar. Als het gemiddelde van dit jaar doorgetrokken wordt, klokt het aantal terugroepingen dit jaar af op 279, een record.”

 

De voorbije jaren steeg vooral het aantal terugnames voor elektrische apparaten, hobby- en sportartikelen en speelgoed. Ook voor voeding was er een kleine toename, maar hier is de trend niet eenduidig.

 

Het gaat hier overigens alleen om vrijwillige terugnames door bedrijven, want ‑ zo benadrukt de FOD Economie ‑ “we krijgen niet méér klachten binnen van consumenten. Ook het aantal terugroepingen dat we opleggen, stijgt niet. Dat zijn er een tiental per jaar.”

 

Angst voor imagoschade en sociale media

“Dat de kwaliteit van producten zou dalen, blijkt niet uit de testen die wij doen”, zegt Ivo Mechels van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Hij schrijft de toename vooral toe aan de veranderde mentaliteit bij bedrijven en consumenten.

 

"Bedrijven schuiven steeds minder fouten aan hun producten onder de mat, dat is positief. Ze hebben een meer volwassen relatie met hun klanten. Als ze niet zelf fouten melden en er komt toch iets aan het licht door een incident, lopen ze grote reputatieschade op", aldus Mechels.

 

En dat is gevaarlijk in deze tijden van sociale media: “Consumenten laten heel snel van zich horen. Via sociale media kan je een golf van reacties krijgen op bedrijven. Via die weg kunnen consumenten op een vrij simpele manier inbeuken op de reputatie van bedrijven." En dat is dan weer een scenario dat bedrijven liever wilen vermijden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top