Terugroepacties bijna verdubbeld in drie jaar tijd

Terugroepacties bijna verdubbeld in drie jaar tijd

In drie jaar tijd is het aantal teruggeroepen producten bijna verdubbeld, meldt de FOD Economie. Die trend houdt ook aan: de eerste acht maanden van dit jaar werden al even veel producten uit de rekken gehaald als in heel 2013.

Dit jaar op recordkoers

“Tussen 2010 en 2013 nam het aantal teruggeroepen producten toe van 110 naar 190”, schrijft De Morgen op basis van cijfers van de FOD Economie. Bovendien zijn dit jaar “al 186 producten uit de rekken gehaald, bijna zoveel als in heel vorig jaar. Als het gemiddelde van dit jaar doorgetrokken wordt, klokt het aantal terugroepingen dit jaar af op 279, een record.”

 

De voorbije jaren steeg vooral het aantal terugnames voor elektrische apparaten, hobby- en sportartikelen en speelgoed. Ook voor voeding was er een kleine toename, maar hier is de trend niet eenduidig.

 

Het gaat hier overigens alleen om vrijwillige terugnames door bedrijven, want ‑ zo benadrukt de FOD Economie ‑ “we krijgen niet méér klachten binnen van consumenten. Ook het aantal terugroepingen dat we opleggen, stijgt niet. Dat zijn er een tiental per jaar.”

 

Angst voor imagoschade en sociale media

“Dat de kwaliteit van producten zou dalen, blijkt niet uit de testen die wij doen”, zegt Ivo Mechels van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Hij schrijft de toename vooral toe aan de veranderde mentaliteit bij bedrijven en consumenten.

 

"Bedrijven schuiven steeds minder fouten aan hun producten onder de mat, dat is positief. Ze hebben een meer volwassen relatie met hun klanten. Als ze niet zelf fouten melden en er komt toch iets aan het licht door een incident, lopen ze grote reputatieschade op", aldus Mechels.

 

En dat is gevaarlijk in deze tijden van sociale media: “Consumenten laten heel snel van zich horen. Via sociale media kan je een golf van reacties krijgen op bedrijven. Via die weg kunnen consumenten op een vrij simpele manier inbeuken op de reputatie van bedrijven." En dat is dan weer een scenario dat bedrijven liever wilen vermijden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Back to top