Tesco verkoopt Koreaanse keten Homeplus

Tesco verkoopt Koreaanse keten Homeplus

De Britse retailer Tesco heeft besloten om zijn Zuid-Koreaanse afdeling Homeplus van de hand te doen. De verkoop kadert in de poging om het bedrijf terug op de rails te krijgen, nadat het in februari zijn grootste verlies ooit kende.

Kosten besparen

De nieuwe eigenaar van de Zuid-Koreaanse tak van Homeplus is het private-equitybedrijf MBK Partners, dat Tesco 4,2 miljard pond (5,8 miljard euro) betaalt. Tesco gebruikt het geld om de schuld van het bedrijf terug te dringen naar 17,5 miljard pond (24 miljard euro). De verkoop maakt deel uit van de strategie van de nieuwe CEO Dave Lewis, die in september 2014 overnam van Philip Clarke. Hij wil daarnaast ook de kosten verminderen, onder andere door tot 9.000 banen te schrappen.

 

Tesco moest in september van vorig jaar plots de winstverwachting met 250 miljoen pond (320 miljoen euro) verlagen na een boekhoudkundige blunder. Daarnaast verliest de keten steeds meer marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk, onder andere aan discounters Lidl en Aldi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top