Test rond handenvrij winkelen in Gent wordt verlengd | RetailDetail

Test rond handenvrij winkelen in Gent wordt verlengd

Test rond handenvrij winkelen in Gent wordt verlengd
stad.gent

De testfase rond handenvrij winkelen in Gent wordt met minstens twee jaar verlengd. Een privaat bedrijf mag de dienst de komende jaren proberen te commercialiseren, nadat de eerste test maar een matig succes was.

400 pakjes

De dienst Shop & Hop werd ongeveer een jaar geleden gelanceerd door het Gentse stadsbestuur, als een gratis experiment. Consumenten konden daarbij hun aankopen gewoon achterlaten in de winkels, waarna die door fietskoeriers naar een parkeergarage werden gebracht en daar in kastjes gestockeerd. Shoppers konden op het einde van de dag hun pakjes daar dan gewoon ophalen.

 

Echt een groot succes was de test niet, want slechts 402 keer werd er gebruik gemaakt van Shop & Hop. Nochtans had de stad er een budget van 300.000 euro voor uitgetrokken, wat neerkomt op ongeveer 750 euro per pakje.

 

Niet meer gratis

Gent wil het systeem nu overgeven aan een privéfirma, die het verder moet uitwerken. De firma die met het beste voorstel komt, krijgt twee jaar de kans om er een succes van te maken. “We willen het opschalen naar een duurzaam businessmodel. Weg van het experimentele, naar een model waarbij handenvrij winkelen op zichzelf staat”, zegt Thomas Martens, medewerker van middenstandsschepen Christophe Peeters, aan Het Nieuwsblad. “We blijven erin geloven. Er is veel interesse vanuit de sector.”

 

Om de service nog interessanter te maken, moeten pakjes voortaan ook dezelfde dag nog thuis kunnen worden geleverd, ook op zaterdag en zondag. Langs de andere kant zal de dienst voortaan niet meer gratis zijn. De stad wil dan ook liefst zo weinig mogelijk verder investeren in de service: enkel als de prijs te hoog blijkt voor de consument, wordt er mogelijk gedacht aan een derdebetalersregeling. Wie Shop & Hop binnenkort mag uitbaten, moet in oktober bekend zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.