Test rond handenvrij winkelen in Gent wordt verlengd

Test rond handenvrij winkelen in Gent wordt verlengd
stad.gent

De testfase rond handenvrij winkelen in Gent wordt met minstens twee jaar verlengd. Een privaat bedrijf mag de dienst de komende jaren proberen te commercialiseren, nadat de eerste test maar een matig succes was.

400 pakjes

De dienst Shop & Hop werd ongeveer een jaar geleden gelanceerd door het Gentse stadsbestuur, als een gratis experiment. Consumenten konden daarbij hun aankopen gewoon achterlaten in de winkels, waarna die door fietskoeriers naar een parkeergarage werden gebracht en daar in kastjes gestockeerd. Shoppers konden op het einde van de dag hun pakjes daar dan gewoon ophalen.

 

Echt een groot succes was de test niet, want slechts 402 keer werd er gebruik gemaakt van Shop & Hop. Nochtans had de stad er een budget van 300.000 euro voor uitgetrokken, wat neerkomt op ongeveer 750 euro per pakje.

 

Niet meer gratis

Gent wil het systeem nu overgeven aan een privéfirma, die het verder moet uitwerken. De firma die met het beste voorstel komt, krijgt twee jaar de kans om er een succes van te maken. “We willen het opschalen naar een duurzaam businessmodel. Weg van het experimentele, naar een model waarbij handenvrij winkelen op zichzelf staat”, zegt Thomas Martens, medewerker van middenstandsschepen Christophe Peeters, aan Het Nieuwsblad. “We blijven erin geloven. Er is veel interesse vanuit de sector.”

 

Om de service nog interessanter te maken, moeten pakjes voortaan ook dezelfde dag nog thuis kunnen worden geleverd, ook op zaterdag en zondag. Langs de andere kant zal de dienst voortaan niet meer gratis zijn. De stad wil dan ook liefst zo weinig mogelijk verder investeren in de service: enkel als de prijs te hoog blijkt voor de consument, wordt er mogelijk gedacht aan een derdebetalersregeling. Wie Shop & Hop binnenkort mag uitbaten, moet in oktober bekend zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top