Test rond handenvrij winkelen in Gent wordt verlengd

Test rond handenvrij winkelen in Gent wordt verlengd
stad.gent

De testfase rond handenvrij winkelen in Gent wordt met minstens twee jaar verlengd. Een privaat bedrijf mag de dienst de komende jaren proberen te commercialiseren, nadat de eerste test maar een matig succes was.

400 pakjes

De dienst Shop & Hop werd ongeveer een jaar geleden gelanceerd door het Gentse stadsbestuur, als een gratis experiment. Consumenten konden daarbij hun aankopen gewoon achterlaten in de winkels, waarna die door fietskoeriers naar een parkeergarage werden gebracht en daar in kastjes gestockeerd. Shoppers konden op het einde van de dag hun pakjes daar dan gewoon ophalen.

 

Echt een groot succes was de test niet, want slechts 402 keer werd er gebruik gemaakt van Shop & Hop. Nochtans had de stad er een budget van 300.000 euro voor uitgetrokken, wat neerkomt op ongeveer 750 euro per pakje.

 

Niet meer gratis

Gent wil het systeem nu overgeven aan een privéfirma, die het verder moet uitwerken. De firma die met het beste voorstel komt, krijgt twee jaar de kans om er een succes van te maken. “We willen het opschalen naar een duurzaam businessmodel. Weg van het experimentele, naar een model waarbij handenvrij winkelen op zichzelf staat”, zegt Thomas Martens, medewerker van middenstandsschepen Christophe Peeters, aan Het Nieuwsblad. “We blijven erin geloven. Er is veel interesse vanuit de sector.”

 

Om de service nog interessanter te maken, moeten pakjes voortaan ook dezelfde dag nog thuis kunnen worden geleverd, ook op zaterdag en zondag. Langs de andere kant zal de dienst voortaan niet meer gratis zijn. De stad wil dan ook liefst zo weinig mogelijk verder investeren in de service: enkel als de prijs te hoog blijkt voor de consument, wordt er mogelijk gedacht aan een derdebetalersregeling. Wie Shop & Hop binnenkort mag uitbaten, moet in oktober bekend zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top