Toiletketen 2theloo wil "grootste keten ter wereld" worden

Toiletketen 2theloo wil "grootste keten ter wereld" worden

Voor 2theloo was 2014 het jaar van de internationale doorbraak, maar ook het jaar waarin de Nederlandse 'toiletketen' een van haar stichters op tragische wijze verloor. Toch blijft de ambitie onveranderd: uitgroeien tot de grootste retailer ter wereld.

Bijna 200 toiletwinkels in 14 landen

Sinds de opening van de allereerste vestiging in de Amsterdamse Kalverstraat is 2theloo uitgegroeid tot een groep met bijna 200 vestigingen in winkelcentra, benzine- en treinstations en andere drukbezochte plekken in veertien landen. Jaarlijks maken meer dan 40 miljoen mensen gebruik van de winkelketen waar de klant met het geld dat hij betaalt voor een bezoek aan het toilet, korting krijgt op alle artikelen die er te koop zijn.

 

Eigenlijk is dat succes eenvoudig te verklaren, zegt medestichter Almar Holtz in een gesprek met de Nederlandse krant Het Parool: "Het was er niet en er blijkt een enorme markt voor te zijn. De webverkoop groeit explosief, winkelgebieden hebben nieuwe diensten nodig om klanten te trekken. Bij 2theloo kun je straks niet alleen naar de wc, maar ook je kleding repareren, geld pinnen, naar de stomerij en internetbestellingen ophalen."

 

"Alle grote jongens willen met ons praten"

Na de Kalverstraat volgden in 2011 al gauw Amstelveen, Rotterdam en Antwerpen. Het jaar was zelfs nog niet eens voorbij of er lag al een miljoenenbod op tafel van het beursgenoteerde Villeroy & Boch. "Dat hebben we afgewimpeld. We waren nog maar net begonnen en het geld hadden we toch niet nodig", zegt Holtz daarover.

 

In 2012 maakte 2theloo voor het eerst winst en sindsdien verviervoudigde de omzet elk jaar. "Als het gaat om het aantal vestigingen, kunnen wij uitgroeien tot de grootste retailer ter wereld. Starbucks, Burger King, noem maar op: alle grote jongens willen met ons praten."

 

Tragisch verkeersongeval

Maar het succesverhaal van2theloo kreeg het voorbije jaar ook een gitzwart randje, toen medeoprichter Eric Treurniet bij een tragisch verkeersongeval om het leven kwam. "Die zondag zat ik al met de aandeelhouders om de tafel. Ik heb nooit overwogen te stoppen, maar het heeft me wel veranderd", zegt Almar Holtz in Het Parool.

 

"Het afgelopen half jaar werd ik geleefd door mijn agenda. We hadden het samen al vreselijk druk, nu had ik ineens twee banen. Het werk is een afleiding, maar je wordt voortdurend geconfronteerd met het verdriet. Ik ben niet alleen een compagnon verloren. Hij was mijn allerbeste vriend. We hadden een huwelijk, dat is weg. En zo'n harde klap had ik nooit eerder meegemaakt."

 

Gelukkig had het duo net een deel van de aandelen verkocht, waardoor financieel alles geregeld was. Een geluk bij een ongeluk, "maar tijd om over alles na te denken had ik tot nu nauwelijks. Dat ga ik met de feestdagen doen. Het jongensboek is ineens heel serieus geworden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top