Toiletketen 2theloo wil "grootste keten ter wereld" worden | RetailDetail

Toiletketen 2theloo wil "grootste keten ter wereld" worden

Toiletketen 2theloo wil "grootste keten ter wereld" worden

Voor 2theloo was 2014 het jaar van de internationale doorbraak, maar ook het jaar waarin de Nederlandse 'toiletketen' een van haar stichters op tragische wijze verloor. Toch blijft de ambitie onveranderd: uitgroeien tot de grootste retailer ter wereld.

Bijna 200 toiletwinkels in 14 landen

Sinds de opening van de allereerste vestiging in de Amsterdamse Kalverstraat is 2theloo uitgegroeid tot een groep met bijna 200 vestigingen in winkelcentra, benzine- en treinstations en andere drukbezochte plekken in veertien landen. Jaarlijks maken meer dan 40 miljoen mensen gebruik van de winkelketen waar de klant met het geld dat hij betaalt voor een bezoek aan het toilet, korting krijgt op alle artikelen die er te koop zijn.

 

Eigenlijk is dat succes eenvoudig te verklaren, zegt medestichter Almar Holtz in een gesprek met de Nederlandse krant Het Parool: "Het was er niet en er blijkt een enorme markt voor te zijn. De webverkoop groeit explosief, winkelgebieden hebben nieuwe diensten nodig om klanten te trekken. Bij 2theloo kun je straks niet alleen naar de wc, maar ook je kleding repareren, geld pinnen, naar de stomerij en internetbestellingen ophalen."

 

"Alle grote jongens willen met ons praten"

Na de Kalverstraat volgden in 2011 al gauw Amstelveen, Rotterdam en Antwerpen. Het jaar was zelfs nog niet eens voorbij of er lag al een miljoenenbod op tafel van het beursgenoteerde Villeroy & Boch. "Dat hebben we afgewimpeld. We waren nog maar net begonnen en het geld hadden we toch niet nodig", zegt Holtz daarover.

 

In 2012 maakte 2theloo voor het eerst winst en sindsdien verviervoudigde de omzet elk jaar. "Als het gaat om het aantal vestigingen, kunnen wij uitgroeien tot de grootste retailer ter wereld. Starbucks, Burger King, noem maar op: alle grote jongens willen met ons praten."

 

Tragisch verkeersongeval

Maar het succesverhaal van2theloo kreeg het voorbije jaar ook een gitzwart randje, toen medeoprichter Eric Treurniet bij een tragisch verkeersongeval om het leven kwam. "Die zondag zat ik al met de aandeelhouders om de tafel. Ik heb nooit overwogen te stoppen, maar het heeft me wel veranderd", zegt Almar Holtz in Het Parool.

 

"Het afgelopen half jaar werd ik geleefd door mijn agenda. We hadden het samen al vreselijk druk, nu had ik ineens twee banen. Het werk is een afleiding, maar je wordt voortdurend geconfronteerd met het verdriet. Ik ben niet alleen een compagnon verloren. Hij was mijn allerbeste vriend. We hadden een huwelijk, dat is weg. En zo'n harde klap had ik nooit eerder meegemaakt."

 

Gelukkig had het duo net een deel van de aandelen verkocht, waardoor financieel alles geregeld was. Een geluk bij een ongeluk, "maar tijd om over alles na te denken had ik tot nu nauwelijks. Dat ga ik met de feestdagen doen. Het jongensboek is ineens heel serieus geworden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.