Traditionele middenstanders worden vervangen | RetailDetail

Traditionele middenstanders worden vervangen

Traditionele middenstanders worden vervangen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-251163271/

Er zijn in België steeds minder traditionele middenstanders, zoals bakkers en beenhouwers, te vinden, maar dat wil niet zeggen dat het aantal detailhandels afneemt. Hun rol wordt overgenomen door nieuwe zaken en de online handel.

 

Stabiel aantal detailhandels

Tussen 2009 en 2014 daalde bijvoorbeeld het aantal slagerijen met 12 procent of 497 stuks. “Hun aantal zal nog verder dalen”, voorspelt Luc Ardies, directeur retail bij Unizo, in De Standaard. “De buurtsupermarkten nemen die rol over.”

 

Ook andere handelszaken, die nog niet zo lang in het straatbeeld te zien zijn, krijgen het steeds moeilijker. Zo verdwenen er de laatste vijf jaar heel wat computer- en elektrozaken. Toch wil dat niet zeggen dat het aantal detailhandels afneemt. Volgens cijfers van de FOD Economie schommelt hun aantal de voorbije vijf jaar rond 93.000 en blijft ook het aantal detailhandelaars dat personeel in dienst heeft vrij stabiel.

 

Die traditionele winkels worden dus vervangen door nieuwe soorten winkels. De meest opvallende nieuwkomers op dat vlak zijn wijn- en likeurwinkels, pralinewinkels, breiwinkels en kunstgalerijen. “Vroeger namen kinderen vaak de winkel van hun ouders over. Maar nu zie je vaak mensen die hun persoonlijke passie uitbouwen in een eigen zaak. Vaak zijn het mensen die eerst carrière gemaakt hebben in loondienst”, zegt Ardies.

 

Aantal fysieke winkels gedaald

Het aantal fysieke winkels is wel gedaald, aangezien het aantal online winkels tussen 2009 en 2014 is gestegen van 1.125 naar 3.079, goed voor 3 procent van alle winkels. Luc Ardies verwacht wel dat er nog heel wat winkels zullen verdwijnen de komende jaren. “Er wordt veel geëxperimenteerd in e-commerce. Je hebt natuurlijk de grote spelers, zoals Amazon en Zalando. Maar kleinere spelers hebben het lang niet zo makkelijk. Het is geen geheim dat het rendement niet groot is.”

 

Ardies ziet nog toekomst voor de detailhandelaars, al zullen die zich wel voornamelijk op de lokale markt moeten richten, om zo flexibel in te spelen op de noden van de klant en zo te concurreren met de grote internationale spelers. “Het zijn de winkels in het middensegment die mossel noch vis zijn, die het steeds lastiger krijgen.” Daarbij zal iedereen zich wel moeten schikken naar een toekomst die vooral omnichannel is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met 12 winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Back to top