Traditionele middenstanders worden vervangen | RetailDetail

Traditionele middenstanders worden vervangen

Traditionele middenstanders worden vervangen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-251163271/

Er zijn in België steeds minder traditionele middenstanders, zoals bakkers en beenhouwers, te vinden, maar dat wil niet zeggen dat het aantal detailhandels afneemt. Hun rol wordt overgenomen door nieuwe zaken en de online handel.

 

Stabiel aantal detailhandels

Tussen 2009 en 2014 daalde bijvoorbeeld het aantal slagerijen met 12 procent of 497 stuks. “Hun aantal zal nog verder dalen”, voorspelt Luc Ardies, directeur retail bij Unizo, in De Standaard. “De buurtsupermarkten nemen die rol over.”

 

Ook andere handelszaken, die nog niet zo lang in het straatbeeld te zien zijn, krijgen het steeds moeilijker. Zo verdwenen er de laatste vijf jaar heel wat computer- en elektrozaken. Toch wil dat niet zeggen dat het aantal detailhandels afneemt. Volgens cijfers van de FOD Economie schommelt hun aantal de voorbije vijf jaar rond 93.000 en blijft ook het aantal detailhandelaars dat personeel in dienst heeft vrij stabiel.

 

Die traditionele winkels worden dus vervangen door nieuwe soorten winkels. De meest opvallende nieuwkomers op dat vlak zijn wijn- en likeurwinkels, pralinewinkels, breiwinkels en kunstgalerijen. “Vroeger namen kinderen vaak de winkel van hun ouders over. Maar nu zie je vaak mensen die hun persoonlijke passie uitbouwen in een eigen zaak. Vaak zijn het mensen die eerst carrière gemaakt hebben in loondienst”, zegt Ardies.

 

Aantal fysieke winkels gedaald

Het aantal fysieke winkels is wel gedaald, aangezien het aantal online winkels tussen 2009 en 2014 is gestegen van 1.125 naar 3.079, goed voor 3 procent van alle winkels. Luc Ardies verwacht wel dat er nog heel wat winkels zullen verdwijnen de komende jaren. “Er wordt veel geëxperimenteerd in e-commerce. Je hebt natuurlijk de grote spelers, zoals Amazon en Zalando. Maar kleinere spelers hebben het lang niet zo makkelijk. Het is geen geheim dat het rendement niet groot is.”

 

Ardies ziet nog toekomst voor de detailhandelaars, al zullen die zich wel voornamelijk op de lokale markt moeten richten, om zo flexibel in te spelen op de noden van de klant en zo te concurreren met de grote internationale spelers. “Het zijn de winkels in het middensegment die mossel noch vis zijn, die het steeds lastiger krijgen.” Daarbij zal iedereen zich wel moeten schikken naar een toekomst die vooral omnichannel is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.