Unilever haalt beoogde omzet niet

Unilever haalt beoogde omzet niet

Unilever heeft voor het tweede kwartaal van zijn lopend boekjaar niet de beoogde omzet kunnen halen. De groei verloopt trager vanwege de voortdurende recessie en een tragere groei in opkomende markten.

Tragere groei in opkomende markten

De onderliggende omzetgroei steeg met 3,8 procent in het voorbije kwartaal, terwijl analisten een groei van 4,3 procent hadden verwacht. CFO Jean-Marc Huet vertelde aan Reuters dat een algemene vertraging van de groei in Azië één van de grootste redenen was voor de mindere resultaten. Ook de moeilijke situatie in Rusland speelde zijn rol. De groei in omzet bij opkomende markten kwam uit op 6,6 procent, terwijl die vorig jaar nog tien procent was.


De totale omzet voor het eerste half jaar daalde met 5,5 procent naar 24,1 miljard euro, omwille van slechte wisselkoersen in onder andere Zuid-Afrika, Argentinië en Indonesië. De nettowinst voor de eerste zes maanden van 2014 kwam uit op 3 miljard euro, 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.


Toch heerst er nog geen ongerustheid bij Unilever en is CEO Paul Polman ervan overtuigd dat ze nog steeds sneller zullen groeien dan de rest van de markt. "Onze markten zijn uitdagend en we hebben een verdere vertraging waargenomen in de opkomende landen, terwijl de ontwikkelde markten nog niet op niveau zijn", zegt de topman. "We blijven sneller groeien dan de markt, gedreven door sterke innovaties. [...] We blijven gefocust op een nieuw jaar met winstgevende volumegroei, stabiele en duurzame verbetering van de operationele marge en sterke cash flow."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top