Unilever haalt beoogde omzet niet

Unilever haalt beoogde omzet niet

Unilever heeft voor het tweede kwartaal van zijn lopend boekjaar niet de beoogde omzet kunnen halen. De groei verloopt trager vanwege de voortdurende recessie en een tragere groei in opkomende markten.

Tragere groei in opkomende markten

De onderliggende omzetgroei steeg met 3,8 procent in het voorbije kwartaal, terwijl analisten een groei van 4,3 procent hadden verwacht. CFO Jean-Marc Huet vertelde aan Reuters dat een algemene vertraging van de groei in Azië één van de grootste redenen was voor de mindere resultaten. Ook de moeilijke situatie in Rusland speelde zijn rol. De groei in omzet bij opkomende markten kwam uit op 6,6 procent, terwijl die vorig jaar nog tien procent was.


De totale omzet voor het eerste half jaar daalde met 5,5 procent naar 24,1 miljard euro, omwille van slechte wisselkoersen in onder andere Zuid-Afrika, Argentinië en Indonesië. De nettowinst voor de eerste zes maanden van 2014 kwam uit op 3 miljard euro, 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.


Toch heerst er nog geen ongerustheid bij Unilever en is CEO Paul Polman ervan overtuigd dat ze nog steeds sneller zullen groeien dan de rest van de markt. "Onze markten zijn uitdagend en we hebben een verdere vertraging waargenomen in de opkomende landen, terwijl de ontwikkelde markten nog niet op niveau zijn", zegt de topman. "We blijven sneller groeien dan de markt, gedreven door sterke innovaties. [...] We blijven gefocust op een nieuw jaar met winstgevende volumegroei, stabiele en duurzame verbetering van de operationele marge en sterke cash flow."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top