Unilever haalt beoogde omzet niet

Unilever haalt beoogde omzet niet

Unilever heeft voor het tweede kwartaal van zijn lopend boekjaar niet de beoogde omzet kunnen halen. De groei verloopt trager vanwege de voortdurende recessie en een tragere groei in opkomende markten.

Tragere groei in opkomende markten

De onderliggende omzetgroei steeg met 3,8 procent in het voorbije kwartaal, terwijl analisten een groei van 4,3 procent hadden verwacht. CFO Jean-Marc Huet vertelde aan Reuters dat een algemene vertraging van de groei in Azië één van de grootste redenen was voor de mindere resultaten. Ook de moeilijke situatie in Rusland speelde zijn rol. De groei in omzet bij opkomende markten kwam uit op 6,6 procent, terwijl die vorig jaar nog tien procent was.


De totale omzet voor het eerste half jaar daalde met 5,5 procent naar 24,1 miljard euro, omwille van slechte wisselkoersen in onder andere Zuid-Afrika, Argentinië en Indonesië. De nettowinst voor de eerste zes maanden van 2014 kwam uit op 3 miljard euro, 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.


Toch heerst er nog geen ongerustheid bij Unilever en is CEO Paul Polman ervan overtuigd dat ze nog steeds sneller zullen groeien dan de rest van de markt. "Onze markten zijn uitdagend en we hebben een verdere vertraging waargenomen in de opkomende landen, terwijl de ontwikkelde markten nog niet op niveau zijn", zegt de topman. "We blijven sneller groeien dan de markt, gedreven door sterke innovaties. [...] We blijven gefocust op een nieuw jaar met winstgevende volumegroei, stabiele en duurzame verbetering van de operationele marge en sterke cash flow."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top