Unilever haalt beoogde omzet niet | RetailDetail

Unilever haalt beoogde omzet niet

Unilever haalt beoogde omzet niet

Unilever heeft voor het tweede kwartaal van zijn lopend boekjaar niet de beoogde omzet kunnen halen. De groei verloopt trager vanwege de voortdurende recessie en een tragere groei in opkomende markten.

Tragere groei in opkomende markten

De onderliggende omzetgroei steeg met 3,8 procent in het voorbije kwartaal, terwijl analisten een groei van 4,3 procent hadden verwacht. CFO Jean-Marc Huet vertelde aan Reuters dat een algemene vertraging van de groei in Azië één van de grootste redenen was voor de mindere resultaten. Ook de moeilijke situatie in Rusland speelde zijn rol. De groei in omzet bij opkomende markten kwam uit op 6,6 procent, terwijl die vorig jaar nog tien procent was.


De totale omzet voor het eerste half jaar daalde met 5,5 procent naar 24,1 miljard euro, omwille van slechte wisselkoersen in onder andere Zuid-Afrika, Argentinië en Indonesië. De nettowinst voor de eerste zes maanden van 2014 kwam uit op 3 miljard euro, 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.


Toch heerst er nog geen ongerustheid bij Unilever en is CEO Paul Polman ervan overtuigd dat ze nog steeds sneller zullen groeien dan de rest van de markt. "Onze markten zijn uitdagend en we hebben een verdere vertraging waargenomen in de opkomende landen, terwijl de ontwikkelde markten nog niet op niveau zijn", zegt de topman. "We blijven sneller groeien dan de markt, gedreven door sterke innovaties. [...] We blijven gefocust op een nieuw jaar met winstgevende volumegroei, stabiele en duurzame verbetering van de operationele marge en sterke cash flow."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.