Unilever waarschuwt voor tragere groei | RetailDetail

Unilever waarschuwt voor tragere groei

Unilever waarschuwt voor tragere groei

Unilever heeft in het eerste halfjaar van 2015 een hogere omzet gehaald dan verwacht. Toch waarschuwt het bedrijf voor een tragere groei in de komende periode, omwille van een verlaagde vraag van consumenten.

Positieve wisselkoersen

Het Brits-Nederlandse bedrijf haalde over de eerste helft van dit jaar een omzet van 27 miljard euro: dat is liefst 12% meer dan een jaar eerder. Die stijging is voor een groot stuk te danken aan positieve wisselkoerseffecten, want zonder dat effect zou de groei maar 2,9% zijn.

 

In Noord-Amerika zag Unilever het verkochte volume afnemen, terwijl in Europa en Latijns-Amerika het volume net toenam. In Europa daalden de prijzen echter hard, waardoor daar de omzet toch daalde. De nettowinst van Unilever kreeg in de eerste zes maanden een tik van 11% en kwam uit op 2,7 miljard. Vorig jaar verkocht Unilever nog enkele dochterbedrijven, waardoor de winst toen wel hoger lag dan normaal. Zonder eenmalige inkomsten zou de winst van Unilever met 16% stijgen.

 

Unilever waarschuwt voor een tragere groei in de vraag van consumenten, maar verwacht over het hele financiële jaar toch sneller te groeien dan zijn concurrenten. Het bedrijf heeft de laatste maanden flink geïnvesteerd in de aankoop van huidverzorgingsproducten, om zo sterker te staan in die markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.