Unizo wil geen verbod op plastic zakjes | RetailDetail

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes
Shutterstock

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Regering wil totaalverbod

“Tot nog toe betaalt de consument in zo’n 500 grote supermarkten voor een plastic zakje aan de kassa. Wij willen naar een systeem waarbij de hele retail de plastic zakjes betalend maakt”, zegt Luc Ardies van Unizo aan De Standaard. “Ook de bakker en de buurtwinkel dus. Onze leden weten dat niets doen geen optie is. Als ze niet volgen, komt er een verbod.” In dat plan blijven de zakjes voor groenten en fruit wel gratis, omdat daar nog geen alternatief voor is.

 

Het plan van Unizo gaat minder ver dan de plannen van de Vlaamse regering, die in navolging van Brussel en Wallonië een volledig verbod wil op plastic zakjes. De gemiddelde Belg gebruikt jaarlijks immers 98 zakjes, goed voor ongeveer een miljard wegwerpzakjes per jaar. Wereldwijd zijn er al meer dan 30 landen waar zo’n verbod van kracht is.

 

Het verbod ligt ook in Vlaanderen al een tijdje op de onderhandelingstafel, maar vorig jaar werd het nog gekelderd door Open VLD, dat meer ziet in maatregelen die in samenspraak met de sector worden gemaakt. Unizo rekent erop dat de regering een prijs zal plakken op de zakjes en dat het een sensibiliseringscampagne op poten zetten, om de consument aan te zetten de zakjes zoveel mogelijk te hergebruiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.