Uplace niet eens met onderzoek over openbaar vervoer | RetailDetail

Uplace niet eens met onderzoek over openbaar vervoer

Uplace niet eens met onderzoek over openbaar vervoer

Onderzoekers verbonden aan de UGent en de VUB stellen dat het geplande winkelcentrum Uplace Machelen amper bezoekers zal trekken die met het openbare vervoer komen, wat de eigenaars meteen betwisten.

"Buiten de stad meer auto's"

De onderzoekers merkten dat het aantal bezoekers dat met de auto komt sterk afhankelijk is van de locatie. Winkelcentra aan de rand van een stad trekken beduidend meer auto's aan: zo komt 85 procent van de bezoekers van het Wijnegem Shopping Center – aan de rand van Antwerpen – met de auto, terwijl amper 22 procent kiest voor de auto wanneer ze naar het Brusselse City2 gaan.

 

Volgens de data die de onderzoekers haalden bij 17 bestaande winkelcentra in België, speelt ook de grootte van het winkelcentrum speelt een rol. Grotere winkelcentra worden meer met de wagen bezocht.

 

"Resultaten niet correct"

Als er gekeken wordt naar Uplace, dan verwachten de onderzoekers dat maar liefst 95 procent van de bezoekers met de wagen zal komen. De geplande tramverbinding kan dat aandeel mogelijk terugdringen naar 85 procent, maar dat blijft nog mijlenver af van de prognose van toenmalig minister-president Kris Peeters, die had gesteld dat 40 procent het openbaar vervoer zou nemen.

 

Uplace zegt dat het onderzoek achterhaald is en dat er al heel wat maatregelen zijn genomen. "Nergens in de beschikbare documenten betreffende de studie wordt er rekening gehouden met het treinstation dat zal gebouwd worden op wandelafstand van Uplace. Acht treinen per uur zullen in twee richtingen in het station stoppen. De onderzoekers waren hier blijkbaar niet van op de hoogte", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer. Zestien winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?