Uplace niet eens met onderzoek over openbaar vervoer | RetailDetail

Uplace niet eens met onderzoek over openbaar vervoer

Uplace niet eens met onderzoek over openbaar vervoer

Onderzoekers verbonden aan de UGent en de VUB stellen dat het geplande winkelcentrum Uplace Machelen amper bezoekers zal trekken die met het openbare vervoer komen, wat de eigenaars meteen betwisten.

"Buiten de stad meer auto's"

De onderzoekers merkten dat het aantal bezoekers dat met de auto komt sterk afhankelijk is van de locatie. Winkelcentra aan de rand van een stad trekken beduidend meer auto's aan: zo komt 85 procent van de bezoekers van het Wijnegem Shopping Center – aan de rand van Antwerpen – met de auto, terwijl amper 22 procent kiest voor de auto wanneer ze naar het Brusselse City2 gaan.

 

Volgens de data die de onderzoekers haalden bij 17 bestaande winkelcentra in België, speelt ook de grootte van het winkelcentrum speelt een rol. Grotere winkelcentra worden meer met de wagen bezocht.

 

"Resultaten niet correct"

Als er gekeken wordt naar Uplace, dan verwachten de onderzoekers dat maar liefst 95 procent van de bezoekers met de wagen zal komen. De geplande tramverbinding kan dat aandeel mogelijk terugdringen naar 85 procent, maar dat blijft nog mijlenver af van de prognose van toenmalig minister-president Kris Peeters, die had gesteld dat 40 procent het openbaar vervoer zou nemen.

 

Uplace zegt dat het onderzoek achterhaald is en dat er al heel wat maatregelen zijn genomen. "Nergens in de beschikbare documenten betreffende de studie wordt er rekening gehouden met het treinstation dat zal gebouwd worden op wandelafstand van Uplace. Acht treinen per uur zullen in twee richtingen in het station stoppen. De onderzoekers waren hier blijkbaar niet van op de hoogte", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.