Uplace niet eens met onderzoek over openbaar vervoer

Uplace niet eens met onderzoek over openbaar vervoer

Onderzoekers verbonden aan de UGent en de VUB stellen dat het geplande winkelcentrum Uplace Machelen amper bezoekers zal trekken die met het openbare vervoer komen, wat de eigenaars meteen betwisten.

"Buiten de stad meer auto's"

De onderzoekers merkten dat het aantal bezoekers dat met de auto komt sterk afhankelijk is van de locatie. Winkelcentra aan de rand van een stad trekken beduidend meer auto's aan: zo komt 85 procent van de bezoekers van het Wijnegem Shopping Center – aan de rand van Antwerpen – met de auto, terwijl amper 22 procent kiest voor de auto wanneer ze naar het Brusselse City2 gaan.

 

Volgens de data die de onderzoekers haalden bij 17 bestaande winkelcentra in België, speelt ook de grootte van het winkelcentrum speelt een rol. Grotere winkelcentra worden meer met de wagen bezocht.

 

"Resultaten niet correct"

Als er gekeken wordt naar Uplace, dan verwachten de onderzoekers dat maar liefst 95 procent van de bezoekers met de wagen zal komen. De geplande tramverbinding kan dat aandeel mogelijk terugdringen naar 85 procent, maar dat blijft nog mijlenver af van de prognose van toenmalig minister-president Kris Peeters, die had gesteld dat 40 procent het openbaar vervoer zou nemen.

 

Uplace zegt dat het onderzoek achterhaald is en dat er al heel wat maatregelen zijn genomen. "Nergens in de beschikbare documenten betreffende de studie wordt er rekening gehouden met het treinstation dat zal gebouwd worden op wandelafstand van Uplace. Acht treinen per uur zullen in twee richtingen in het station stoppen. De onderzoekers waren hier blijkbaar niet van op de hoogte", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top