Uplace niet eens met onderzoek over openbaar vervoer

Uplace niet eens met onderzoek over openbaar vervoer

Onderzoekers verbonden aan de UGent en de VUB stellen dat het geplande winkelcentrum Uplace Machelen amper bezoekers zal trekken die met het openbare vervoer komen, wat de eigenaars meteen betwisten.

"Buiten de stad meer auto's"

De onderzoekers merkten dat het aantal bezoekers dat met de auto komt sterk afhankelijk is van de locatie. Winkelcentra aan de rand van een stad trekken beduidend meer auto's aan: zo komt 85 procent van de bezoekers van het Wijnegem Shopping Center – aan de rand van Antwerpen – met de auto, terwijl amper 22 procent kiest voor de auto wanneer ze naar het Brusselse City2 gaan.

 

Volgens de data die de onderzoekers haalden bij 17 bestaande winkelcentra in België, speelt ook de grootte van het winkelcentrum speelt een rol. Grotere winkelcentra worden meer met de wagen bezocht.

 

"Resultaten niet correct"

Als er gekeken wordt naar Uplace, dan verwachten de onderzoekers dat maar liefst 95 procent van de bezoekers met de wagen zal komen. De geplande tramverbinding kan dat aandeel mogelijk terugdringen naar 85 procent, maar dat blijft nog mijlenver af van de prognose van toenmalig minister-president Kris Peeters, die had gesteld dat 40 procent het openbaar vervoer zou nemen.

 

Uplace zegt dat het onderzoek achterhaald is en dat er al heel wat maatregelen zijn genomen. "Nergens in de beschikbare documenten betreffende de studie wordt er rekening gehouden met het treinstation dat zal gebouwd worden op wandelafstand van Uplace. Acht treinen per uur zullen in twee richtingen in het station stoppen. De onderzoekers waren hier blijkbaar niet van op de hoogte", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top