Vanaf 2017 verdere beperking op verkoop van vuurwerk

Vanaf 2017 verdere beperking op verkoop van vuurwerk

De verkoop van vuurwerk in België wordt vanaf 2017 verstrengd: zo zullen de gevaarlijkste types niet meer verkocht mogen worden aan particulieren. Ook komt er een leeftijdscontrole: voor trekbommetjes en knalerwten zal men minstens 12 jaar moeten zijn.

Ook leeftijdscontrole nodig

“Vuurwerk werd de afgelopen jaren almaar zwaarder en luider, onder meer door de technische evoluties en de ontwikkeling van speciale effecten. Jaarlijks raken mensen verbrand of levenslang verminkt", zegt federaal minister van Consumentenzaken Kris Peeters. Daarom moderniseert hij de 50 jaar oude wet die de verkoop van vuurwerk regelt, binnen het reglementaire kader dat Europa de voorbije jaren ontwikkelde.

 

Vanaf 5 juli 2017 wordt de verkoop van de gevaarlijkste en luidste types vuurwerk aan particulieren verboden. Zij zullen vanaf dan alleen nog maar vuurwerk van de types F1 ("zeer weinig gevaar en een te verwaarlozen geluidsniveau", zoals vuurwerksterren) en F2 ("weinig gevaar en een laag geluidsniveau", zoals vuurpijlen en knalvuurwerk) kunnen kopen. Vuurwerk van het type F3, met meer poeder of lawaai dan F2, gaat in de ban voor particulieren.

 

Maximum per persoon blijft

Daarnaast komt er ook een leeftijdscontrole bij de verkoop: voor vuurwerk van het type F1 zal de koper twaalf jaar moeten zijn, voor vuurwerk van het type F2 wordt dat zestien jaar. De regel waarbij een consument één kilogram vuurwerk mag bezitten en zonder vergunning één kilogram vuurwerkpoeder mag vervoeren in zijn voertuig blijft behouden.

 

Eind vorig jaar vroeg de Belgische Vuurwerk Federatie nog een versoepeling van deze laatste regel. “Eén kilogram is goed voor zo'n 30 à 45 seconden vuurwerk. Dat is veel minder dan wat een gemiddelde feestvierder in gedachten heeft als hij het nieuwe jaar inzet met een vuurwerkspektakel”, aldus de organisatie. Ze wees er daarbij op dat het overgrote deel van de ongevallen met vuurwerk op het conto van het gebruik van illegaal vuurwerk te schrijven is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top