Veritas opent dinsdag eerste Duitse winkel | RetailDetail

Veritas opent dinsdag eerste Duitse winkel

Veritas opent dinsdag eerste Duitse winkel

Op dinsdag 15 september opent Veritas zijn eerste Duitse winkel. Die eerste stap in zijn Europese expansie zet de accessoireketen in het retailpark Ruhr Park Bochum in Noordrijn-Westfalen.

Creatieve klemtoon in aanbod en concept

De eerste Duitse testwinkel wordt 350 m² groot, meer dan een gemiddelde Belgische vestiging van de keten. In Duitsland pakt Veritas dan ook uit met een geheel nieuw winkelconcept, waarbij andere accenten worden gelegd voor de lokale markt en ook rekening wordt gehouden met het feit dat de formule voor de Duitsers nog onbekend is.

 

“Veritas heeft een uniek concept. Om de nieuwe klanten dat te leren kennen, hebben we geopteerd voor duidelijke communicatie en meer ruimte. De winkel zal huiselijker aanvoelen, met meer hout, en echt een belevingsconcept hebben. Dagelijks zal er wel een demo of workshop zijn en twee maal per week is er het ‘café’, waarbij iedereen de naaimachines in de winkel mag komen gebruiken”, legt CEO Ine Verhaert uit.

 

Het accent komt in de Duitse winkels ook meer te liggen op het creatieve, aangezien daar een duidelijke vraag naar bestaat. “Ons creatieve aanbod hebben we uitgebreid en ook aangepast aan de markt, bijvoorbeeld door een typische soort breinaalden toe te voegen. Ook de prijzen hebben we aangepast aan de markt. Het assortiment is ook meer gemixt: we leggen zo de crea-producten naast de accessoires, om de link tussen de twee echt duidelijk te maken.”

 

Twee tot vier testwinkels in Noordrijn-Westfalen

Veritas wil in de Duitse deelstaat twee tot vier testwinkels openen gedurende een testperiode van minstens vier seizoenen. Als de evaluatie positief is, gaat de Belgische keten over tot een uitrol in de hele staat, aan een rato van acht tot tien winkels per jaar – zoals ook afgesproken is met externe investeerder Indufin, die in maart is ingestapt in het bedrijf om een verdere groei mogelijk te maken.

 

De retailer wil daarbij wel steeds binnen een straal van 350 km van het distributiecentrum in Kontich blijven, maar gezien het hoge inwoneraantal van Noordrijn-Westfalen (17 miljoen inwoners, meer dan België dus) zijn die ambities toch niet gering. Een tweede winkelopening staat vast voor begin november in Aken, de opening van een Duitse webshop is voorzien voor 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.