Vertrouwen van consumenten valt licht terug

Vertrouwen van consumenten valt licht terug

Het vertrouwen van de Belgische consument is in juni 2014 licht teruggevallen. Het bevestigt de wat moeizamere trend van de laatste maanden, na een heropleving eerder dit jaar.

Verbetering valt stil

In juni 2013 stond de graadmeter van het consumentenvertrouwen bij de Nationale Bank nog op -18 punten. Dat verbeterde vervolgens onafgebroken tot -4 punten in februari 2014, maar toen kwam de klad erin: in maart was er een terugval tot -8 punten, in april zelfs tot -9 punten. In mei volgde een herstel tot -6 punten, maar in juni staat de aanwijzer weer op -7.

 

De terugval van juni is uitsluitend het gevolg van een lagere inschatting van het spaarvermogen voor de komende twaalf maanden. De andere vragen die aan de consument worden gesteld (over zijn inschattingen voor de algemene economische situatie, de werkloosheid en de financiële toestand van de gezinnen) gaven hetzelfde resultaat als in mei.

 

De Nationale Bank van België ondervraagt elke maand 1.600 mensen in haar peiling van het consumentenvertrouwen. De indicator is belangrijk omdat hij voorspelt of consumenten al dan niet bereid zijn tot het doen van grote uitgaven.

Tags: