Vertrouwen van consumenten valt licht terug | RetailDetail

Vertrouwen van consumenten valt licht terug

Vertrouwen van consumenten valt licht terug

Het vertrouwen van de Belgische consument is in juni 2014 licht teruggevallen. Het bevestigt de wat moeizamere trend van de laatste maanden, na een heropleving eerder dit jaar.

Verbetering valt stil

In juni 2013 stond de graadmeter van het consumentenvertrouwen bij de Nationale Bank nog op -18 punten. Dat verbeterde vervolgens onafgebroken tot -4 punten in februari 2014, maar toen kwam de klad erin: in maart was er een terugval tot -8 punten, in april zelfs tot -9 punten. In mei volgde een herstel tot -6 punten, maar in juni staat de aanwijzer weer op -7.

 

De terugval van juni is uitsluitend het gevolg van een lagere inschatting van het spaarvermogen voor de komende twaalf maanden. De andere vragen die aan de consument worden gesteld (over zijn inschattingen voor de algemene economische situatie, de werkloosheid en de financiële toestand van de gezinnen) gaven hetzelfde resultaat als in mei.

 

De Nationale Bank van België ondervraagt elke maand 1.600 mensen in haar peiling van het consumentenvertrouwen. De indicator is belangrijk omdat hij voorspelt of consumenten al dan niet bereid zijn tot het doen van grote uitgaven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.