Vertrouwen van consumenten valt licht terug

Vertrouwen van consumenten valt licht terug

Het vertrouwen van de Belgische consument is in juni 2014 licht teruggevallen. Het bevestigt de wat moeizamere trend van de laatste maanden, na een heropleving eerder dit jaar.

Verbetering valt stil

In juni 2013 stond de graadmeter van het consumentenvertrouwen bij de Nationale Bank nog op -18 punten. Dat verbeterde vervolgens onafgebroken tot -4 punten in februari 2014, maar toen kwam de klad erin: in maart was er een terugval tot -8 punten, in april zelfs tot -9 punten. In mei volgde een herstel tot -6 punten, maar in juni staat de aanwijzer weer op -7.

 

De terugval van juni is uitsluitend het gevolg van een lagere inschatting van het spaarvermogen voor de komende twaalf maanden. De andere vragen die aan de consument worden gesteld (over zijn inschattingen voor de algemene economische situatie, de werkloosheid en de financiële toestand van de gezinnen) gaven hetzelfde resultaat als in mei.

 

De Nationale Bank van België ondervraagt elke maand 1.600 mensen in haar peiling van het consumentenvertrouwen. De indicator is belangrijk omdat hij voorspelt of consumenten al dan niet bereid zijn tot het doen van grote uitgaven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

(Update) Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een 30-tal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top