Vertrouwen van de consument stabiliseert in april

Vertrouwen van de consument stabiliseert in april

Het vertrouwen van de Belgische consument, dat in maart nog lichtjes teruggevallen was, is in april gestabiliseerd.

Iets boven langetermijngemiddelde

Het consumentenvertrouwen wordt elke maand gepeild door de Nationale Bank van België. Zij voert hiertoe telkens een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Ook wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen, en dit alles wordt vervolgens samengebald in één cijfer.

 

De consumentenbarometer van de nationale bank zakte in maart globaal van -5 punten naar -6 punten. In april bleef de aanwijzer op dit peil hangen. Dit was het gevolg van een iets gunstigere inschatting van de economie in ons land, maar tegelijkertijd een grotere vrees voor werkloosheid. Verder zien de consumenten hun financiële toestand erop achteruit gaan, maar verwachten ze meer te kunnen sparen.

 

De -6 punten van maart en april liggen wel nog altijd boven het niveau van het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. In november 2014 stond de aanwijzer nog op -14 punten.

Tags: