Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal | RetailDetail

Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal

Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal

Mattel, de maker van onder meer Barbie, moet op zoek naar een opvolger voor Bryan Stockton. De CEO en bestuursvoorzitter stapte op nadat de omzet van de Amerikaanse speelgoedproducent voor het vijfde kwartaal op rij was gedaald.

Alweer 6% achteruit

Mattel boekte in het slotkwartaal van 2014 een omzet van 1,99 miljard dollar, omgerekend zo'n 1,76 miljard euro. Dat is 6% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder: vooral de eindejaarsverkopen bleven ver onder de analistenverwachtingen. Over heel 2014 zag Mattel zijn jaaromzet met 7% dalen tot iets meer dan 6 miljard dollar. De nettowinst zal naar verwachting halveren tot 498,9 miljoen dollar.

 

Het rijk van Stockton (foto), die begin 2012 CEO van Mattel werd en een jaar later ook voorzitter van de raad van bestuur, is dan ook over en uit. In afwachting van een nieuwe topman of -vrouw wordt hij voorlopig opgevolgd door Christopher Sinclair (ex-PepsiCo), die sinds 1996 in de raad van bestuur zit van Mattel.

 

Barbie blijft terrein verliezen

Mattel was tot vorig jaar de grootste speelgoedfabrikant ter wereld, maar werd halverwege het afgelopen jaar afgelost door Lego. Mattel heeft te kampen met mindere verkoopcijfers voor Barbie, Fisher-Price en Hot Wheels, nu kinderen meer tijd besteden aan elektronische spelletjes.

 

Vooral Barbie ziet haar verkoop nu al drie jaar op een rij afkalven: in 2009 had de 'blondine' nog een marktaandeel van 25%, in 2013 was dat al onder de 20% gezakt. 'Zusterpoppen' Monster High en American Girl slagen er maar niet in dat verlies te compenseren, en alsof dat nog niet volstaat verliest Mattel volgend jaar ook zijn lucratieve licentie voor poppen van de Disney-film 'Frozen' aan concurrent Hasbro. Er wacht de toekomstige CEO dan ook een gigantische uitdaging...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.