Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal | RetailDetail

Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal

Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal

Mattel, de maker van onder meer Barbie, moet op zoek naar een opvolger voor Bryan Stockton. De CEO en bestuursvoorzitter stapte op nadat de omzet van de Amerikaanse speelgoedproducent voor het vijfde kwartaal op rij was gedaald.

Alweer 6% achteruit

Mattel boekte in het slotkwartaal van 2014 een omzet van 1,99 miljard dollar, omgerekend zo'n 1,76 miljard euro. Dat is 6% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder: vooral de eindejaarsverkopen bleven ver onder de analistenverwachtingen. Over heel 2014 zag Mattel zijn jaaromzet met 7% dalen tot iets meer dan 6 miljard dollar. De nettowinst zal naar verwachting halveren tot 498,9 miljoen dollar.

 

Het rijk van Stockton (foto), die begin 2012 CEO van Mattel werd en een jaar later ook voorzitter van de raad van bestuur, is dan ook over en uit. In afwachting van een nieuwe topman of -vrouw wordt hij voorlopig opgevolgd door Christopher Sinclair (ex-PepsiCo), die sinds 1996 in de raad van bestuur zit van Mattel.

 

Barbie blijft terrein verliezen

Mattel was tot vorig jaar de grootste speelgoedfabrikant ter wereld, maar werd halverwege het afgelopen jaar afgelost door Lego. Mattel heeft te kampen met mindere verkoopcijfers voor Barbie, Fisher-Price en Hot Wheels, nu kinderen meer tijd besteden aan elektronische spelletjes.

 

Vooral Barbie ziet haar verkoop nu al drie jaar op een rij afkalven: in 2009 had de 'blondine' nog een marktaandeel van 25%, in 2013 was dat al onder de 20% gezakt. 'Zusterpoppen' Monster High en American Girl slagen er maar niet in dat verlies te compenseren, en alsof dat nog niet volstaat verliest Mattel volgend jaar ook zijn lucratieve licentie voor poppen van de Disney-film 'Frozen' aan concurrent Hasbro. Er wacht de toekomstige CEO dan ook een gigantische uitdaging...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.