Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal

Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal

Mattel, de maker van onder meer Barbie, moet op zoek naar een opvolger voor Bryan Stockton. De CEO en bestuursvoorzitter stapte op nadat de omzet van de Amerikaanse speelgoedproducent voor het vijfde kwartaal op rij was gedaald.

Alweer 6% achteruit

Mattel boekte in het slotkwartaal van 2014 een omzet van 1,99 miljard dollar, omgerekend zo'n 1,76 miljard euro. Dat is 6% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder: vooral de eindejaarsverkopen bleven ver onder de analistenverwachtingen. Over heel 2014 zag Mattel zijn jaaromzet met 7% dalen tot iets meer dan 6 miljard dollar. De nettowinst zal naar verwachting halveren tot 498,9 miljoen dollar.

 

Het rijk van Stockton (foto), die begin 2012 CEO van Mattel werd en een jaar later ook voorzitter van de raad van bestuur, is dan ook over en uit. In afwachting van een nieuwe topman of -vrouw wordt hij voorlopig opgevolgd door Christopher Sinclair (ex-PepsiCo), die sinds 1996 in de raad van bestuur zit van Mattel.

 

Barbie blijft terrein verliezen

Mattel was tot vorig jaar de grootste speelgoedfabrikant ter wereld, maar werd halverwege het afgelopen jaar afgelost door Lego. Mattel heeft te kampen met mindere verkoopcijfers voor Barbie, Fisher-Price en Hot Wheels, nu kinderen meer tijd besteden aan elektronische spelletjes.

 

Vooral Barbie ziet haar verkoop nu al drie jaar op een rij afkalven: in 2009 had de 'blondine' nog een marktaandeel van 25%, in 2013 was dat al onder de 20% gezakt. 'Zusterpoppen' Monster High en American Girl slagen er maar niet in dat verlies te compenseren, en alsof dat nog niet volstaat verliest Mattel volgend jaar ook zijn lucratieve licentie voor poppen van de Disney-film 'Frozen' aan concurrent Hasbro. Er wacht de toekomstige CEO dan ook een gigantische uitdaging...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top