Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal | RetailDetail

Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal

Vijfde omzetdaling op rij wordt Mattel-topman fataal

Mattel, de maker van onder meer Barbie, moet op zoek naar een opvolger voor Bryan Stockton. De CEO en bestuursvoorzitter stapte op nadat de omzet van de Amerikaanse speelgoedproducent voor het vijfde kwartaal op rij was gedaald.

Alweer 6% achteruit

Mattel boekte in het slotkwartaal van 2014 een omzet van 1,99 miljard dollar, omgerekend zo'n 1,76 miljard euro. Dat is 6% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder: vooral de eindejaarsverkopen bleven ver onder de analistenverwachtingen. Over heel 2014 zag Mattel zijn jaaromzet met 7% dalen tot iets meer dan 6 miljard dollar. De nettowinst zal naar verwachting halveren tot 498,9 miljoen dollar.

 

Het rijk van Stockton (foto), die begin 2012 CEO van Mattel werd en een jaar later ook voorzitter van de raad van bestuur, is dan ook over en uit. In afwachting van een nieuwe topman of -vrouw wordt hij voorlopig opgevolgd door Christopher Sinclair (ex-PepsiCo), die sinds 1996 in de raad van bestuur zit van Mattel.

 

Barbie blijft terrein verliezen

Mattel was tot vorig jaar de grootste speelgoedfabrikant ter wereld, maar werd halverwege het afgelopen jaar afgelost door Lego. Mattel heeft te kampen met mindere verkoopcijfers voor Barbie, Fisher-Price en Hot Wheels, nu kinderen meer tijd besteden aan elektronische spelletjes.

 

Vooral Barbie ziet haar verkoop nu al drie jaar op een rij afkalven: in 2009 had de 'blondine' nog een marktaandeel van 25%, in 2013 was dat al onder de 20% gezakt. 'Zusterpoppen' Monster High en American Girl slagen er maar niet in dat verlies te compenseren, en alsof dat nog niet volstaat verliest Mattel volgend jaar ook zijn lucratieve licentie voor poppen van de Disney-film 'Frozen' aan concurrent Hasbro. Er wacht de toekomstige CEO dan ook een gigantische uitdaging...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top