Vlaamse regering buigt zich over nieuw winkeldecreet

Vlaamse regering buigt zich over nieuw winkeldecreet

De Vlaamse regering heeft zich voorbije vrijdag voor de eerste keer gebogen over haar nieuwe winkeldecreet. Dat moet de IKEA-wet vervangen, die volgens Unizo mee verantwoordelijk was voor een toegenomen leegstand.

Leefbare kernen

De zogenaamde IKEA-wet werd in 2005 ingevoerd, maar kreeg sindsdien al heel wat kritiek te verduren. "De leegstand is sinds 2008 met maar liefst 70 procent toegenomen. Vandaag staat ruim 900.000 m² winkeloppervlakte leeg. En als er extra winkels zijn bijgekomen, is dat vooral buiten de stadskernen. Onze stadskernen lopen leeg", zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

 

Het nieuwe decreet moet winkelgebieden vastleggen en zal de focus leggen op kernversterkend beleid. Zo zullen gemeenten en provincies zelf kunnen vastleggen welke soort winkels in welke zone mogen openen. Dat moet ervoor zorgen dat de kernen terug leefbaarder worden en dat er minder 'verlinting' is langs grote steenwegen. Voor ondernemers komt er een administratieve vereenvoudiging: de socio-economische vergunning, stedenbouwkundige vergunning en milieuvergunning worden samengevoegd tot de nieuwe omgevingsvergunning.

 

Het nieuwe winkeldecreet moet wel nog eerst langs de Raad van State, pas daarna kan de Vlaamse regering het decreet goedkeuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top