Vlaamse Regering heeft nog miljoenen liggen voor handelskernen

Vlaamse Regering heeft nog miljoenen liggen voor handelskernen

De Vlaamse Regering maakt 7,25 miljoen vrij voor de versterking van bestaande handelskernen. Daarmee lijkt de regering de kritiek te willen pareren dat ze de handelskernen verwaarloost toen ze het licht op groen zette voor Uplace.

Slechts helft voorziene budget al uitgekeerd

"De Vlaamse Regering maakt 7,25 miljoen vrij om handelskernen te versterken," zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Lorin Parys (N-VA). "Het gaat daarbij om drie luiken en heel wat projecten. 1,75 miljoen euro voor 24 steden, gemeenten en handelaarsverenigingen die elk tot 200.000 euro krijgen om hun handelskernen te versterken. Daarnaast kunnen steden en gemeenten nog een beroep doen op 5,5 miljoen euro om handelspanden te laten renoveren of om zelf handelspanden aan te kopen."

 

De Vlaamse Regering had een totaal budget van 13 miljoen euro voorzien voor het versterken van de handelskernen. "De administratie heeft tot vandaag slechts de helft van dat bedrag toegewezen. Minister Muyters antwoordt nu op een schriftelijke vraag dat hij nu de rest van de middelen toewijst", aldus nog het Vlaams parlementslid.

 

Daarmee lijkt de regering de kritiek te willen pareren dat ze de handelskernen verwaarloost, nadat ze begin december het licht op groen zette voor Uplace. Toen sneerden onder meer Unizo en NSZ dat de handelaars al vijf jaar wachten op beloftes om de bestaande kernwinkelgebieden te versterken. Begin deze week hekelde ook Vlaams parlementslid en Leuvens gemeenteraadslid Rik Daems (Open VLD) dat de handelskernen van Leuven, Vilvoorde en Mechelen met ongelijke wapens moeten strijden tegen Uplace.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top