Vlaming koopt almaar minder boeken

Vlaming koopt almaar minder boeken

Vlaming koopt almaar minder boeken

De omzet van de boekenverkoop in Vlaanderen daalde in de eerste jaarhelft van 2016 met 6,2%, al was er wel beterschap merkbaar in het tweede kwartaal. Wie nog boeken koopt, doet dat overigens almaar minder bij de traditionele boekhandel en de ketens.

Almaar meer online

Goed en slecht nieuws van het boekenfront: de Vlaming koopt steeds minder boeken. Wel was er in het tweede kwartaal sprake van een positieve kentering, zo meldt Boek.be op basis van cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. In het eerste kwartaal bedroeg de daling liefst 7,5%, terwijl het tweede kwartaal afklokte op ‘slechts’ -4,8%. De mindere verkoop in het begin van het jaar lijkt zich met andere woorden langzaam te corrigeren.

 

De trend van de voorgaande jaren zet zich onverminderd voort: als we boeken kopen, doen we dat almaar vaker online. Zo steeg het aandeel van de websites met 13,5%, terwijl de ketens een daling van 9% lieten optekenen. Grootste verliezers zijn eens te meer de zelfstandige boekhandels, die hun verkoop 14% zagen afkalven.

 

Maar ook al kopen we almaar vaker online, we blijven toch nog altijd de voorkeur geven aan het traditionele papieren boek (zie grafiek). Het digitale boek liet het eerste halfjaar een stijging van amper 0,4% optekenen en is daarmee goed voor 3,5% van alle verkochte boeken. Bij de e-booklezers is vooral het genre ‘literaire fictie’ populair.

 

Thematisch is de grootste klap weggelegd voor de categorie ‘non-fictie vrije tijd: die daalde met liefst 21%. Opvallend is dat kookboeken op de terugweg zijn, al is er een notoire uitzondering: Pascale Naessens heeft er liefst zes in de top-10.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Intermarché broedt op winkelformule voor senioren

28/05/2018

In september plant de Franse supermarktgroep de opening van een seniorenwinkel onder de naam ‘Bien Chez Moi’. Die zal een combinatie van producten en diensten aanbieden op maat van een oudere klantengroep.

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.