Voorbije koopzondag geen groot succes | RetailDetail

Voorbije koopzondag geen groot succes

Voorbije koopzondag geen groot succes

Het laatste weekend voor Kerstmis is een teleurstelling geworden voor retailers: tijdens de koopzondag waren er twintig procent minder elektronische betalingen dan vorig jaar, en zaterdag waren er opnieuw problemen met het betaalverkeer.

'Te veel tijd, te veel e-commerce'

In totaal waren er zondag om 15u30 iets meer dan 1,3 miljoen elektronische betalingen. Dat is een stuk minder dan vorig jaar, en daarvoor ziet handelsfederatie Comeos verschillende redenen: zo lag het laatste weekend voor Kerstmis vorig jaar veel dichter bij 25 december, terwijl mensen nu nog tot woensdag hebben om hun inkopen te doen. Dat heeft vooral gevolgen voor de verkoop van voedingswaren.

 

Ook de e-commerce zorgt ongetwijfeld voor een lagere verkoop in de winkels. "Voor handelaars hoeft dat geen drama te zijn, als ze zelf een deel via hun eigen webshop kunnen recupereren. Wie dat niet kan, ziet zijn verkoop verder afkalven", stelt Comeos.

 

Tot slot kunnen ook de betaalproblemen van zaterdag hun invloed hebben gehad: toen lag het betaalverkeer ongeveer een uur plat, net op de dag dat handelaars niet moesten betalen voor transacties, als compensatie voor de problemen van vorig jaar. "We weten niet hoeveel mensen door de berichten rond de betaalproblemen afhaakten, en hun inkopen uitstelden, of online zijn gaan shoppen." Comeos eist nu een onafhankelijk onderzoek naar de problemen bij Worldline. Het denkt er ook over om gerechtelijke stappen te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.