Voorbije koopzondag geen groot succes

Voorbije koopzondag geen groot succes

Het laatste weekend voor Kerstmis is een teleurstelling geworden voor retailers: tijdens de koopzondag waren er twintig procent minder elektronische betalingen dan vorig jaar, en zaterdag waren er opnieuw problemen met het betaalverkeer.

'Te veel tijd, te veel e-commerce'

In totaal waren er zondag om 15u30 iets meer dan 1,3 miljoen elektronische betalingen. Dat is een stuk minder dan vorig jaar, en daarvoor ziet handelsfederatie Comeos verschillende redenen: zo lag het laatste weekend voor Kerstmis vorig jaar veel dichter bij 25 december, terwijl mensen nu nog tot woensdag hebben om hun inkopen te doen. Dat heeft vooral gevolgen voor de verkoop van voedingswaren.

 

Ook de e-commerce zorgt ongetwijfeld voor een lagere verkoop in de winkels. "Voor handelaars hoeft dat geen drama te zijn, als ze zelf een deel via hun eigen webshop kunnen recupereren. Wie dat niet kan, ziet zijn verkoop verder afkalven", stelt Comeos.

 

Tot slot kunnen ook de betaalproblemen van zaterdag hun invloed hebben gehad: toen lag het betaalverkeer ongeveer een uur plat, net op de dag dat handelaars niet moesten betalen voor transacties, als compensatie voor de problemen van vorig jaar. "We weten niet hoeveel mensen door de berichten rond de betaalproblemen afhaakten, en hun inkopen uitstelden, of online zijn gaan shoppen." Comeos eist nu een onafhankelijk onderzoek naar de problemen bij Worldline. Het denkt er ook over om gerechtelijke stappen te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gent is eerste centrumstad met eigen visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

Back to top