Voorbije koopzondag geen groot succes | RetailDetail

Voorbije koopzondag geen groot succes

Voorbije koopzondag geen groot succes

Het laatste weekend voor Kerstmis is een teleurstelling geworden voor retailers: tijdens de koopzondag waren er twintig procent minder elektronische betalingen dan vorig jaar, en zaterdag waren er opnieuw problemen met het betaalverkeer.

'Te veel tijd, te veel e-commerce'

In totaal waren er zondag om 15u30 iets meer dan 1,3 miljoen elektronische betalingen. Dat is een stuk minder dan vorig jaar, en daarvoor ziet handelsfederatie Comeos verschillende redenen: zo lag het laatste weekend voor Kerstmis vorig jaar veel dichter bij 25 december, terwijl mensen nu nog tot woensdag hebben om hun inkopen te doen. Dat heeft vooral gevolgen voor de verkoop van voedingswaren.

 

Ook de e-commerce zorgt ongetwijfeld voor een lagere verkoop in de winkels. "Voor handelaars hoeft dat geen drama te zijn, als ze zelf een deel via hun eigen webshop kunnen recupereren. Wie dat niet kan, ziet zijn verkoop verder afkalven", stelt Comeos.

 

Tot slot kunnen ook de betaalproblemen van zaterdag hun invloed hebben gehad: toen lag het betaalverkeer ongeveer een uur plat, net op de dag dat handelaars niet moesten betalen voor transacties, als compensatie voor de problemen van vorig jaar. "We weten niet hoeveel mensen door de berichten rond de betaalproblemen afhaakten, en hun inkopen uitstelden, of online zijn gaan shoppen." Comeos eist nu een onafhankelijk onderzoek naar de problemen bij Worldline. Het denkt er ook over om gerechtelijke stappen te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.