Voorbije koopzondag geen groot succes

Voorbije koopzondag geen groot succes

Het laatste weekend voor Kerstmis is een teleurstelling geworden voor retailers: tijdens de koopzondag waren er twintig procent minder elektronische betalingen dan vorig jaar, en zaterdag waren er opnieuw problemen met het betaalverkeer.

'Te veel tijd, te veel e-commerce'

In totaal waren er zondag om 15u30 iets meer dan 1,3 miljoen elektronische betalingen. Dat is een stuk minder dan vorig jaar, en daarvoor ziet handelsfederatie Comeos verschillende redenen: zo lag het laatste weekend voor Kerstmis vorig jaar veel dichter bij 25 december, terwijl mensen nu nog tot woensdag hebben om hun inkopen te doen. Dat heeft vooral gevolgen voor de verkoop van voedingswaren.

 

Ook de e-commerce zorgt ongetwijfeld voor een lagere verkoop in de winkels. "Voor handelaars hoeft dat geen drama te zijn, als ze zelf een deel via hun eigen webshop kunnen recupereren. Wie dat niet kan, ziet zijn verkoop verder afkalven", stelt Comeos.

 

Tot slot kunnen ook de betaalproblemen van zaterdag hun invloed hebben gehad: toen lag het betaalverkeer ongeveer een uur plat, net op de dag dat handelaars niet moesten betalen voor transacties, als compensatie voor de problemen van vorig jaar. "We weten niet hoeveel mensen door de berichten rond de betaalproblemen afhaakten, en hun inkopen uitstelden, of online zijn gaan shoppen." Comeos eist nu een onafhankelijk onderzoek naar de problemen bij Worldline. Het denkt er ook over om gerechtelijke stappen te zetten.

Tags: