Waalse regering wil statiegeld op blikjes

Waalse regering wil statiegeld op blikjes

In een poging om zwerfvuil tegen te gaan, wil de Waalse regering statiegeld invoeren op blikjes en plastic flessen. De Vlaamse regering wil eerst nog een impactanalyse laten uitvoeren.

"Eén van vuilste regio's"

Volgens schattingen wordt ongeveer vijf procent van alle blikjes in Wallonië achtergelaten in de vrije natuur. "Je moet vaststellen dat Wallonië een van de vuilste regio's van Europa is", zegt Waals milieuminister Carlo di Antonio (cdH) dinsdag op radiozender Bel-RTL. Daarom willen ze daar nu ingrijpen door statiegeld van 10 cent in te voeren op blik en plastic flessen. Zo hoopt Wallonië het probleem binnen twee jaar op te lossen.

 

Dat is niet alleen noodzakelijk voor de natuur, maar het zou ook de kosten van het onderhoud sterk kunnen drukken. Jaarlijks geeft de Waalse overheid 20 miljoen euro uit om gewestwegen en snelwegen proper te houden. Voor de gemeenten loopt dat zelfs op tot enkele honderden miljoenen.

 

Ook in Vlaanderen staat de mogelijkheid voor statiegeld op plastic flessen en blikjes in het regeerakkoord. "Vlaanderen behoort inzake afvalbeleid tot de Europese top - en dat willen we zo houden door ons in te schrijven in een innovatieve kringloopeconomie. Zo laten we een impactanalyse doen van de invoering van statiegeld op (plastic) flessen en blik", staat er te lezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

11/01/2018

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

Back to top