Waarom retailers hun voorraad optimaliseren met Slim4 | RetailDetail

Waarom retailers hun voorraad optimaliseren met Slim4

Waarom retailers hun voorraad optimaliseren met Slim4

(publireportage) Voorraadoptimalisatiesoftware Slim4 zorgt er dankzij onze jarenlange ervaring voor dat uw doel bereikt wordt: de juiste voorraad op het juiste moment in de juiste winkel. Leer er meer over op de RetailKijkdag bij RetailDetail op 14/10.

Met dynamisch voorraadbeheer de voorraad altijd in balans

Retail is een dynamische en complexe branche: het aantal productintroducties neemt toe, de promotiedruk is hoog en de omzet wordt versnipperd over meerdere locaties en kanalen. Slimstock richt zich op specifieke retailvraagstukken op het gebied van voorraadoptimalisatie binnen de food-, fashion- en non-foodbranche. Daarbij ligt de focus zowel op het centrale magazijn, de webshop(s) als op automatisch winkelreplenishment.

 

Slim4 genereert elke dag volledig automatisch per artikel en per locatie (DC, winkel en webshop) een forecast en het juiste voorraadniveau. Daarbij houdt de software voor de forecasting onder meer rekening met het type vraagpatroon, seizoenen, trends en promoties.

 

Voor het berekenen van de juiste voorraad wordt ook gekeken naar de grilligheid van de vraag, de gewenste servicegraad en de levenscyclus fase van een product. Hierdoor is de voorraad altijd in balans.

 

Integraal voorraadbeheer geeft grip op totale keten

Een retailomgeving wordt gekenmerkt door een veelheid aan locaties en afzetkanalen. Zeker binnen een omnichannelomgeving waar de omzet "versnipperd" is, is het nog belangrijker de voorraad geïntegreerd aan te sturen.

 

Slim4 kijkt continu naar de gehele keten en kan op basis van de verwachte verkoopkans in combinatie met de te realiseren marge bepalen waar een artikel het beste kan worden neergelegd. Met name aan het einde van de levenscyclus, maar ook bij schaarste resulteert dit in rendementsoptimalisatie.

 

E-commerce: tot hier en nu verder

Het wel of niet op voorraad leggen en het bepalen van de hoogte van de voorraad zijn belangrijke succesfactoren binnen e-commerce. Afhankelijk van het product kan je tot wel 40% meer omzet genereren wanneer goederen direct beschikbaar zijn.

 

De meeste e-commercebedrijven leveren een indicatieve forecast aan hun leveranciers, maar de vraag is: hoe betrouwbaar is deze forecast voor een juiste voorraadsturing? Slim4 helpt om service-levers te verhogen, het werkkapitaal in voorraad te verlagen en processen te verbeteren op basis van een accurate forecast.

 

Specialisten uit het retailvak

Slim4 staat voor standaardsoftware, die maximaal geconfigureerd en geparametriseerd kan worden om zo een vertaalslag te maken van de gewenste retailprocessen. Om deze complexe processen te kunnen doorgronden (en ze ter discussie te stellen), is ruime retailervaring in de praktijk een belangrijke voorwaarde voor succes. Slimstock Retail werd in 2010 uitgeroepen tot winnaar van de ING Retail Jaarprijs in de categorie 'Beste retail-excellence idee'.

 

Implementatietrajecten zijn kort en leiden direct tot resultaat. Behaalde resultaten bij onze klanten zijn:

  • halvering van het aantal out-of-stocks;
  • 1 - 5 % meer omzet als gevolg van een betere beschikbaarheid;
  • 10 - 30 % voorraadreductie;
  • tot 50% efficiencyverbetering.

 

Maak kennis

U kunt tijdens een individuele demo- en presentatiesessie kennismaken met de retailoplossingen van Slimstock op de RetailKijkdag bij RetailDetail op woensdag 14 oktober. Klik hier voor meer info en inschrijving.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.