Waarom retailers hun voorraad optimaliseren met Slim4 | RetailDetail

Waarom retailers hun voorraad optimaliseren met Slim4

Waarom retailers hun voorraad optimaliseren met Slim4

(publireportage) Voorraadoptimalisatiesoftware Slim4 zorgt er dankzij onze jarenlange ervaring voor dat uw doel bereikt wordt: de juiste voorraad op het juiste moment in de juiste winkel. Leer er meer over op de RetailKijkdag bij RetailDetail op 14/10.

Met dynamisch voorraadbeheer de voorraad altijd in balans

Retail is een dynamische en complexe branche: het aantal productintroducties neemt toe, de promotiedruk is hoog en de omzet wordt versnipperd over meerdere locaties en kanalen. Slimstock richt zich op specifieke retailvraagstukken op het gebied van voorraadoptimalisatie binnen de food-, fashion- en non-foodbranche. Daarbij ligt de focus zowel op het centrale magazijn, de webshop(s) als op automatisch winkelreplenishment.

 

Slim4 genereert elke dag volledig automatisch per artikel en per locatie (DC, winkel en webshop) een forecast en het juiste voorraadniveau. Daarbij houdt de software voor de forecasting onder meer rekening met het type vraagpatroon, seizoenen, trends en promoties.

 

Voor het berekenen van de juiste voorraad wordt ook gekeken naar de grilligheid van de vraag, de gewenste servicegraad en de levenscyclus fase van een product. Hierdoor is de voorraad altijd in balans.

 

Integraal voorraadbeheer geeft grip op totale keten

Een retailomgeving wordt gekenmerkt door een veelheid aan locaties en afzetkanalen. Zeker binnen een omnichannelomgeving waar de omzet "versnipperd" is, is het nog belangrijker de voorraad geïntegreerd aan te sturen.

 

Slim4 kijkt continu naar de gehele keten en kan op basis van de verwachte verkoopkans in combinatie met de te realiseren marge bepalen waar een artikel het beste kan worden neergelegd. Met name aan het einde van de levenscyclus, maar ook bij schaarste resulteert dit in rendementsoptimalisatie.

 

E-commerce: tot hier en nu verder

Het wel of niet op voorraad leggen en het bepalen van de hoogte van de voorraad zijn belangrijke succesfactoren binnen e-commerce. Afhankelijk van het product kan je tot wel 40% meer omzet genereren wanneer goederen direct beschikbaar zijn.

 

De meeste e-commercebedrijven leveren een indicatieve forecast aan hun leveranciers, maar de vraag is: hoe betrouwbaar is deze forecast voor een juiste voorraadsturing? Slim4 helpt om service-levers te verhogen, het werkkapitaal in voorraad te verlagen en processen te verbeteren op basis van een accurate forecast.

 

Specialisten uit het retailvak

Slim4 staat voor standaardsoftware, die maximaal geconfigureerd en geparametriseerd kan worden om zo een vertaalslag te maken van de gewenste retailprocessen. Om deze complexe processen te kunnen doorgronden (en ze ter discussie te stellen), is ruime retailervaring in de praktijk een belangrijke voorwaarde voor succes. Slimstock Retail werd in 2010 uitgeroepen tot winnaar van de ING Retail Jaarprijs in de categorie 'Beste retail-excellence idee'.

 

Implementatietrajecten zijn kort en leiden direct tot resultaat. Behaalde resultaten bij onze klanten zijn:

  • halvering van het aantal out-of-stocks;
  • 1 - 5 % meer omzet als gevolg van een betere beschikbaarheid;
  • 10 - 30 % voorraadreductie;
  • tot 50% efficiencyverbetering.

 

Maak kennis

U kunt tijdens een individuele demo- en presentatiesessie kennismaken met de retailoplossingen van Slimstock op de RetailKijkdag bij RetailDetail op woensdag 14 oktober. Klik hier voor meer info en inschrijving.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.