Waarom retailers hun voorraad optimaliseren met Slim4

Waarom retailers hun voorraad optimaliseren met Slim4

(publireportage) Voorraadoptimalisatiesoftware Slim4 zorgt er dankzij onze jarenlange ervaring voor dat uw doel bereikt wordt: de juiste voorraad op het juiste moment in de juiste winkel. Leer er meer over op de RetailKijkdag bij RetailDetail op 14/10.

Met dynamisch voorraadbeheer de voorraad altijd in balans

Retail is een dynamische en complexe branche: het aantal productintroducties neemt toe, de promotiedruk is hoog en de omzet wordt versnipperd over meerdere locaties en kanalen. Slimstock richt zich op specifieke retailvraagstukken op het gebied van voorraadoptimalisatie binnen de food-, fashion- en non-foodbranche. Daarbij ligt de focus zowel op het centrale magazijn, de webshop(s) als op automatisch winkelreplenishment.

 

Slim4 genereert elke dag volledig automatisch per artikel en per locatie (DC, winkel en webshop) een forecast en het juiste voorraadniveau. Daarbij houdt de software voor de forecasting onder meer rekening met het type vraagpatroon, seizoenen, trends en promoties.

 

Voor het berekenen van de juiste voorraad wordt ook gekeken naar de grilligheid van de vraag, de gewenste servicegraad en de levenscyclus fase van een product. Hierdoor is de voorraad altijd in balans.

 

Integraal voorraadbeheer geeft grip op totale keten

Een retailomgeving wordt gekenmerkt door een veelheid aan locaties en afzetkanalen. Zeker binnen een omnichannelomgeving waar de omzet "versnipperd" is, is het nog belangrijker de voorraad geïntegreerd aan te sturen.

 

Slim4 kijkt continu naar de gehele keten en kan op basis van de verwachte verkoopkans in combinatie met de te realiseren marge bepalen waar een artikel het beste kan worden neergelegd. Met name aan het einde van de levenscyclus, maar ook bij schaarste resulteert dit in rendementsoptimalisatie.

 

E-commerce: tot hier en nu verder

Het wel of niet op voorraad leggen en het bepalen van de hoogte van de voorraad zijn belangrijke succesfactoren binnen e-commerce. Afhankelijk van het product kan je tot wel 40% meer omzet genereren wanneer goederen direct beschikbaar zijn.

 

De meeste e-commercebedrijven leveren een indicatieve forecast aan hun leveranciers, maar de vraag is: hoe betrouwbaar is deze forecast voor een juiste voorraadsturing? Slim4 helpt om service-levers te verhogen, het werkkapitaal in voorraad te verlagen en processen te verbeteren op basis van een accurate forecast.

 

Specialisten uit het retailvak

Slim4 staat voor standaardsoftware, die maximaal geconfigureerd en geparametriseerd kan worden om zo een vertaalslag te maken van de gewenste retailprocessen. Om deze complexe processen te kunnen doorgronden (en ze ter discussie te stellen), is ruime retailervaring in de praktijk een belangrijke voorwaarde voor succes. Slimstock Retail werd in 2010 uitgeroepen tot winnaar van de ING Retail Jaarprijs in de categorie 'Beste retail-excellence idee'.

 

Implementatietrajecten zijn kort en leiden direct tot resultaat. Behaalde resultaten bij onze klanten zijn:

  • halvering van het aantal out-of-stocks;
  • 1 - 5 % meer omzet als gevolg van een betere beschikbaarheid;
  • 10 - 30 % voorraadreductie;
  • tot 50% efficiencyverbetering.

 

Maak kennis

U kunt tijdens een individuele demo- en presentatiesessie kennismaken met de retailoplossingen van Slimstock op de RetailKijkdag bij RetailDetail op woensdag 14 oktober. Klik hier voor meer info en inschrijving.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top