Waarom retailers hun voorraad optimaliseren met Slim4

Waarom retailers hun voorraad optimaliseren met Slim4

(publireportage) Voorraadoptimalisatiesoftware Slim4 zorgt er dankzij onze jarenlange ervaring voor dat uw doel bereikt wordt: de juiste voorraad op het juiste moment in de juiste winkel. Leer er meer over op de RetailKijkdag bij RetailDetail op 14/10.

Met dynamisch voorraadbeheer de voorraad altijd in balans

Retail is een dynamische en complexe branche: het aantal productintroducties neemt toe, de promotiedruk is hoog en de omzet wordt versnipperd over meerdere locaties en kanalen. Slimstock richt zich op specifieke retailvraagstukken op het gebied van voorraadoptimalisatie binnen de food-, fashion- en non-foodbranche. Daarbij ligt de focus zowel op het centrale magazijn, de webshop(s) als op automatisch winkelreplenishment.

 

Slim4 genereert elke dag volledig automatisch per artikel en per locatie (DC, winkel en webshop) een forecast en het juiste voorraadniveau. Daarbij houdt de software voor de forecasting onder meer rekening met het type vraagpatroon, seizoenen, trends en promoties.

 

Voor het berekenen van de juiste voorraad wordt ook gekeken naar de grilligheid van de vraag, de gewenste servicegraad en de levenscyclus fase van een product. Hierdoor is de voorraad altijd in balans.

 

Integraal voorraadbeheer geeft grip op totale keten

Een retailomgeving wordt gekenmerkt door een veelheid aan locaties en afzetkanalen. Zeker binnen een omnichannelomgeving waar de omzet "versnipperd" is, is het nog belangrijker de voorraad geïntegreerd aan te sturen.

 

Slim4 kijkt continu naar de gehele keten en kan op basis van de verwachte verkoopkans in combinatie met de te realiseren marge bepalen waar een artikel het beste kan worden neergelegd. Met name aan het einde van de levenscyclus, maar ook bij schaarste resulteert dit in rendementsoptimalisatie.

 

E-commerce: tot hier en nu verder

Het wel of niet op voorraad leggen en het bepalen van de hoogte van de voorraad zijn belangrijke succesfactoren binnen e-commerce. Afhankelijk van het product kan je tot wel 40% meer omzet genereren wanneer goederen direct beschikbaar zijn.

 

De meeste e-commercebedrijven leveren een indicatieve forecast aan hun leveranciers, maar de vraag is: hoe betrouwbaar is deze forecast voor een juiste voorraadsturing? Slim4 helpt om service-levers te verhogen, het werkkapitaal in voorraad te verlagen en processen te verbeteren op basis van een accurate forecast.

 

Specialisten uit het retailvak

Slim4 staat voor standaardsoftware, die maximaal geconfigureerd en geparametriseerd kan worden om zo een vertaalslag te maken van de gewenste retailprocessen. Om deze complexe processen te kunnen doorgronden (en ze ter discussie te stellen), is ruime retailervaring in de praktijk een belangrijke voorwaarde voor succes. Slimstock Retail werd in 2010 uitgeroepen tot winnaar van de ING Retail Jaarprijs in de categorie 'Beste retail-excellence idee'.

 

Implementatietrajecten zijn kort en leiden direct tot resultaat. Behaalde resultaten bij onze klanten zijn:

  • halvering van het aantal out-of-stocks;
  • 1 - 5 % meer omzet als gevolg van een betere beschikbaarheid;
  • 10 - 30 % voorraadreductie;
  • tot 50% efficiencyverbetering.

 

Maak kennis

U kunt tijdens een individuele demo- en presentatiesessie kennismaken met de retailoplossingen van Slimstock op de RetailKijkdag bij RetailDetail op woensdag 14 oktober. Klik hier voor meer info en inschrijving.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top