Waarom retailers kleur moeten bekennen | RetailDetail

Waarom retailers kleur moeten bekennen

Waarom retailers kleur moeten bekennen

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Het belang van ‘eye candy’

Voor 85% van de consumenten is kleur één van de belangrijkste redenen om een product te kopen. Toch blijft het belang van kleur vaak onderbelicht in de retailwereld. In haar boek, dat op 30 mei verschijnt bij Lannoo Campus, toont Francq welke invloed kleuren en trends hebben op het koopgedrag, en waarom elke marketeer beter grondig nadenkt over het gebruik van kleur. 

 

Aan de hand van cases en getuigenissen illustreert het boek hoe bedrijven met kleur aan de slag kunnen gaan. Voorbeelden uit de design- en interieurwereld worden afgewisseld met verhalen uit de mode en culinaire sector. Naast interviews met toonaangevende ontwerpers komen er ook kleurexperts aan het woord. Kok Seppe Nobels vertelt over kleurgebruik in de keuken. Anne Chapelle, CEO van modelabels Ann Demeulemeester en Haider Ackermann, zorgt voor uitleg over kleurgebruik in de mode. En interieurontwerper Gert Voorjans werd gevraagd naar de laatste trends in het architectuurlandschap. 

 

“Kleur is essentieel voor de positionering en de verkoopcijfers van merken en producten. In mijn boek geef ik marketeers, CEOʼs en designers tips om gefundeerd kleuren en trends in te zetten”, aldus Francq. “Dat is geheel in lijn met de filosofie van mijn bedrijf Francq Colors. Je moet niet alleen het hoofd raken, maar ook het hart. Wij onderschatten nooit het belang van 'eye candy'”.  

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.