Warner Bros. gaat films aanbieden via Facebook

Warner Bros. gaat films aanbieden via Facebook

Warner Bros., de grootste filmstudio ter wereld, biedt sinds deze week films aan op Facebook. In een testversie gaat het alleen om kaskraker "The Dark Knight", die ook enkel aan Amerikaanse Facebookers wordt aangeboden. Zij kunnen voor 30 Facebook-credits (2,16 euro) de film gedurende 48 uur afspelen. Warner test wel vaker nieuwe verkoopsplatformen: eerder bood de studio ook al dezelfde film en Inception aan via iPad en iPhone.

 

Facebook als home cinema

Het systeem zit heel eenvoudig in elkaar: de Facebookgebruiker moet eerst de pagina van Warner 'liken' en kan dan voor 30 credits de film bekijken. De betaling geeft voor 48 uur toegang tot de film, de gebruiker kan in die tijdsspanne naar hartenlust pauzeren en opnieuw verderkijken. Zelfs uitloggen en weer inloggen beperkt het recht op verderkijken niet. Het is echter niet duidelijk of je de film dan met eenzelfde account verschillende keren op verschillende computers mag zien. Tijdens en na het kijken kan de huurder uiteraard ook commentaar geven op de film of Facebookchat gebruiken.

 

In principe wordt het aanbod in de komende weken stelselmatig uitgebreid met andere films, maar of het systeem ook naar Europa komt, is nog niet geweten. Zo zijn er nog wel meer onduidelijkheden, bijvoorbeeld over de manier van streamen (Flash? Silverlight?) of over de bescherming (kan je met een Amerikaanse account in Europa films kijken?). Ook of het systeem wordt uitgebreid naar andere filmstudio's is nog niet duidelijk. Wel liet Facebook weten dat het ook andere mediagroepen zal helpen hun films te verspreiden via speciale pagina's.

 

In een mededeling schreef het bedrijf: "Er zijn al meer dan 400 games en applicaties die gebruikers toelaten om makkelijk en veilig virtuele en digitale diensten aan te kopen met Facebook-credits. Wij moedigen alle ontwikkelaars aan om onze credits op vernieuwende manieren aan te wenden om de Facebook-ervaring nog interessanter te maken." Aan deze credit-deals houdt Facebook een vergoeding van 30% over. 

 

 

 

 

Warner Bros., de grootste filmstudio ter wereld, biedt sinds deze week films aan op Facebook. In een testversie gaat het alleen om kaskraker "The Dark Knight", die ook enkel aan Amerikaanse Facebookers wordt aangeboden. Zij kunnen voor 30 Facebook-credits (2,16 euro) de film gedurende 48 uur afspelen. Warner test wel vaker nieuwe verkoopsplatformen: eerder bood de studio ook al dezelfde film en Inception aan via iPad en iPhone.

 

Facebook als home cinema

Het systeem zit heel eenvoudig in elkaar: de Facebookgebruiker moet eerst de pagina van Warner 'liken' en kan dan voor 30 credits de film bekijken. De betaling geeft voor 48 uur toegang tot de film, de gebruiker kan in die tijdsspanne naar hartenlust pauzeren en opnieuw verderkijken. Zelfs uitloggen en weer inloggen beperkt het recht op verderkijken niet. Het is echter niet duidelijk of je de film dan met eenzelfde account verschillende keren op verschillende computers mag zien. Tijdens en na het kijken kan de huurder uiteraard ook commentaar geven op de film of Facebookchat gebruiken.

 

In principe wordt het aanbod in de komende weken stelselmatig uitgebreid met andere films, maar of het systeem ook naar Europa komt, is nog niet geweten. Zo zijn er nog wel meer onduidelijkheden, bijvoorbeeld over de manier van streamen (Flash? Silverlight?) of over de bescherming (kan je met een Amerikaanse account in Europa films kijken?). Ook of het systeem wordt uitgebreid naar andere filmstudio's is nog niet duidelijk. Wel liet Facebook weten dat het ook andere mediagroepen zal helpen hun films te verspreiden via speciale pagina's.

 

In een mededeling schreef het bedrijf: "Er zijn al meer dan 400 games en applicaties die gebruikers toelaten om makkelijk en veilig virtuele en digitale diensten aan te kopen met Facebook-credits. Wij moedigen alle ontwikkelaars aan om onze credits op vernieuwende manieren aan te wenden om de Facebook-ervaring nog interessanter te maken." Aan deze credit-deals houdt Facebook een vergoeding van 30% over. 

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (97,6 miljoen euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

15/06/2017

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Back to top