Webwinkel Storesquare ziet heil in nichestrategie

Stefan Seghers, Storesquare

Het e-commerceplatform voor lokale handelaars Storesquare blijft kampen met verliescijfers en heeft zijn expansieplannen teruggeschroefd. CEO Stefan Seghers benadrukt dat het bedrijf focust op een uniek assortiment.

 

Inzetten op groeipolen

Storesquare boekte in 2017 een nettoverlies van 4,3 miljoen euro, de helft meer dan het jaar voordien. Bovendien is zowel het aanbod als het aantal aangesloten winkels gedaald, schrijft De Tijd op basis vab een analyse van beurshuis Degroof Petercam. Een eerder aangekondigde uitbreiding naar Nederland werd 'on hold' gezet en de lancering van Farmasquare, een oplossing voor apotheken, loopt vertraging op.

 

Aan RetailDetail laat Seghers weten dat het platform na het eerste jaar van sterke expansie bewust kiest om in te zetten op zijn sterke punten: “We hebben gemerkt dat we zeer sterke resultaten konden neerzetten in die categorieën waarin de detailhandel een uniek assortiment voert. We denken hierbij aan nichecategorieën in speelgoed, Belgische mode en andere specifieke sectoren. Het aantal handelaren is voor ons minder een doelstelling, wel dat we voor onze handelaren een mooi resultaat kunnen neerzetten. We zien groei in het assortiment op de sterke categorieën en groeiende omzet voor deze winkeliers.”

 

“We kiezen daarnaast bewuster om digitale werving in te zetten op deze groeipolen. We zien verbeteringen op vlak van conversie, omzet tegenover digitale marketingkosten, groei in organisch verkeer, SEO-scores, enzovoort”, meent de topman van het bedrijf dat in februari 2016 werd opgericht om lokale handelaars online te verenigen tegen buitenlandse concurrenten als Bol.com en Coolblue. Aandeelhouders zijn Roularta, KBC, ING en Unizo. Het platform zou in 2021 winstgevend moeten worden.